וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הנייד מתחמם

דידי חנוך

6.11.2007 / 1:17

ההכרזה של גוגל ושותפותיה פותחת את הקרב על השליטה בנייד העתידי שלכם. מה כל זה אומר?

לפני מספר שבועות פרסמתי טור שבו שאלתי אלגוריה ממייקל מייס, שתיאר מאבק סביב גבעה, עם הרבה צבאות קטנים ושני צבאות גדולים שמפלסים את דרכם לראשה. הגבעה, כזכור, היתה המכשיר הנייד האחד שיהיה טלפון/נגן/מכשיר אינטרנט. שני הצבאות הגדולים היו אפל ונוקיה.

במובן מסוים - אם נמתח את האלגוריה אל מעבר לגבולות הסביר - ניתן לראות את ההכרזה של גוגל ושותפותיה כאיחוד של רוב הצבאות הקטנים ביחד עם צבא גדול נוסף שהגיע זה עתה לשדה הקרב. לפתע יש שחקן שלישי, והוא גדול מאד. אז מה הוא השחקן השלישי הזה?

פתווווח?

ססמת הקרב של ברית הנייד הפתוח (Open Handset Alliance, או OHA) היא, כפי שניתן לגלות כבר ממבט בשם, "פתוח". כמו הפלטפורמה החדשה של גוגל בתחום המדיה החברתית, גם כאן חרוטה הפתיחות על הדגל. כמובן, פתיחות במקרה זה פירושה: "מערכת ההפעלה/פלטפורמה שאנחנו בונים מתאימה באופן מושלם ליישומים של גוגל, וגם אתם יכולים לפתח לה יישומים אם אתם רוצים". זה לא שדה משחק שווה.

גם השותפים שבחרה לה גוגל לא נהנים כולם מהיסטוריה של פתיחות. קוואלקום היא בראש ובראשונה חברת פטנטים. אחוז נכבד מרווחיה של החברה לא מגיעים מהשבבים הסלולריים שהיא מפתחת כי אם מזכיונות על פטנטים. קוואלקום תמיד נבנתה על פלטפורמות סגורות. זה היה סוד ההצלחה הכלכלית שלה ובמידה רבה זאת היתה גם הסיבה שטכנולוגיית CDMA שלה הפסידה בשוק העולמי לטכנולוגיית GSM הפתוחה. ואכן, כבר במסיבת העיתונאים הודו אנשי גוגל שמפתחים ואופרטורים יוכלו לפתח יישומים ומכשירים על בסיס המערכת שלהם ולסגור אותם.

גם NTT Docomo, מפעילת הסלולר הדומיננטית ביפן, לא בדיוק מצטיינת בתחום הפתיחות. הנסיון הגדול הקודם של דוקומו בתחום הפלטפורמה האינטרנטית הניידת היה i-mode, גן סגור לחלוטין שהפתיחות ממנו והלאה.

זאת כנראה הסיבה שהמערכת תינתן ברשיון Apache ולא ברשיון GNU, לדוגמה. רשיון אפאצ'י לא דורש שכל שימוש בפלטפורמה או בתוכנה יהיה פתוח גם הוא.

הם מ-פ-ח-ד-י-ם

כמו ב-Open Social, גם כאן ניתן לנחש שמשימתה של גוגל במציאת שותפים הפכה קלה בהרבה תודות לאיום חיצוני. ברשת החברתית, היתה זו פייסבוק שעלייתה המטאורית גרמה למתחרות למהר לחיקה החמים של גוגל. בסלולר, נוקיה היא האיום הגדול ביותר. כפי שדיווחנו לאחרונה, סקר שוק של חברת IDC מצא לאחרונה שברבעון השלישי של השנה היו נתוני המכירות של נוקיה יותר משל מוטורולה, סמסונג וסוני אריקסון יחדיו. לאחר נפילה קלה בשנים האחרונות, השתלטה נוקיה על שני קצוות הספקטרום של עולם הסלולר - המכשירים הזולים ביותר לשווקים מתפתחים והמתקדמים ביותר לשווקים מפותחים - והחלה לסמן מטרות מעבר לתחום הסלולר בלבד.

גם על האופרטורים מאיימת נוקיה, שמשיקה יותר ויותר שירותים ויישומים שעובדים ללא קשר למפעילים הסלולריים ושאין למפעילים דרך להרוויח מהם במידה משמעותית. תודות ליישומים מתקדמים, הרווח של המפעילות מלקוח דור שלישי או לקוח סמארטפון גבוה במידה משמעותית מהרווח שהן מפיקות מלקוח "רגיל". אובדן ההכנסות האלה לטובת נוקיה מאיים על החברות האלה במידה משמעותית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מה גוגל רוצה?

המטרות של שותפותיה של גוגל למהלך ברורות. הן מקבלות פלטפורמה חדשה שממוטבת בעבורן, עם נתח מובנה מהרווחים. אבל מה רוצה גוגל? רמז לתשובה ניתן במענה שנתן מנכ"ל גוגל אריק שמידט בשיחת הוועידה שבה הוכרזה הקואליציה החדשה כשנשאל האם תהיה חפיפה בפיתוח היישומים לאופן סושיאל ולאנדרואיד, הפלטפורמה החדשה של הקואליציה. התשובה היתה פשוטה: יישומי Open Social ירוצו היטב על אנדרואיד".

המטרה הראשונית של גוגל היתה לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך אותו זמין ומועיל. אבל בשנים האחרונות, המטרה של חברת האינטרנט החזקה בעולם היא לפרסם בדרך לכל המידע שבעולם ולהפוך את הפרסום ללא מציק למשתמש ורווחי לחברה.

גוגל יודעת שחיפוש לא יישאר פלטפורמת הפרסום הדומיננטית ברשת לנצח. יישומים חברתיים, יישומים ניידים ווידאו יזכו לנתח גדל בעוגת הפרסום. לצורך כך רכשה החברה את יוטיוב, ולכן הקימה את שתי הקואליציות החדשות שלה.

הצבא הרביעי

דיברנו עד כה על שלושה כוחות שרוצים לשלוט במכשיר הנייד העתידי שלכם. אבל אסור לשכוח את הצבא הרביעי: מיקרוסופט. חברת התוכנה הגדולה בעולם עומדת להשיק השבוע את שירותי הרשת החדשים שלה, ומבטיחה שיפורים עצומים במערכת ההפעלה הבאה שלה. מיקרוסופט גם מספקת את הפלטפורמה הפרסומית של פייסבוק ורכשה לאחרונה 1.6 מהחברה החברתית תמורת 240 מיליון דולרים.

מיקרוסופט ספגה בשנים האחרונות הפסדים בכל החזיתות הנדונות. מערכת ההפעלה הניידת שלה לא מתקרבת לתחרות משמעותית לעומת סימביאן של נוקיה. חוץ ממסנג'ר, רוב שירותי הרשת החשובים ביותר שלה מפסידים לשירותים מקבילים של גוגל או יאהו (שעשויה להפוך לשחקן החמישי בסיפור הזה או לחבור לאחד המחנות - נוקיה? - ולהעניק לו יתרון עצום). אפילו ויסטה, מערכת ההפעלה בה השקיעו ברדמונד זמן וכסף כה רבים, נחשבת בשלב זה לכשלון יחסי.

אבל מיקרוסופט היא חברה שלא מוותרת. מה שלא עובד בסיבוב ראשון, עובד בדרך כלל בסיבוב שני. או שלישי. או רביעי. מיקרוסופט בהחלט לא אמרה את המילה האחרונה במאבק הזה.

יהיה דיסקו

פתוח או לא (לא באמת, כנראה), אלטרואיסטי או לא (לא), המיזם הזה כן צפוי להביא הטבות משמעותיות לצרכנים. האייפון העלה את הרף בכל הנוגע לממשק סלולרי, וברור לחלוטין שגוגל לא מתכוונת לכוון מתחת לרף הזה כי אם מעליו. לכל הפחות, צפוי לנחות על השוק העולמי בשנה הבאה מבול של מכשירים בעלי יכולות אינטרנט ומולטימדיה שמעלות את הרף במידה משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully