וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: מסך 37' של Primeview

עפר לאור

12.11.2007 / 22:08

עופר לאור בדק את מסך ה-Full HD החדש של חברת Primeview, שמגיעה דווקא מישראל

חברת PRIMEVIEW הישראלית יצאה לדרך חדשה והחלה ביצור של מסכי FULL HD ברזולוציית 1080P. בדומה למה שקורה במסכים האחרים שלהם, גם כאן עושה החברה שימוש בפאנלי LCD מתוצרת המפעל המשותף של LG ופיליפס בקוריאה.

מבחינה חיצונית, המסכים מזכירים את העיצוב של הדור הקודם (סדרת FHD), אך כעת הם עושים שימוש במארז BLACK PIANO מבריק ושחור. התקשיתי מעט לתפוס תמונה שמשקפת את הבוהק של הפאנל, ולכן נעזרתי בחבר עם מצלמה וציוד תאורה רציניים יותר משלי (תודה לירון קולר על העזרה!)...

לא הרגשתי שהבוהק הזה במסגרת מפריע בעת הצפייה, אך הוא משדרג בהחלט את המראה של המסך.

הפאנל כיווני למדי, וממרחק צפייה נמוך ניתן להבחין שצבע המסך מעט משתנה מצד לצד (סימן לפילטרים קדמיים טיפה מיושנים). לכן חשוב לצפות בו ממרחק סביר ולא מזוויות קיצוניות (אלא אם כן הדבר אינו מטריד אתכם).

כניסות ויציאות

למסך חיבורים רבים בצדו האחורי, ביניהם גם שני חיבורי SCART, חיבור S-VIDEO, קומפוננט, שני חיבורי HDMI, חיבור RF (כולל DVB-T) וכמובן קומפוזיט. ההבדל העיקרי בינו לבין קודמיו הוא העובדה שיש כאן שני חיבורי HDMI ולא רק אחד. באופן מוזר, את האודיו מה-HDMI שמעתי כאשר היה במצב "אנלוגי", אני מעריך שזה המקבילה של PRIMEVIEW ל-PCM.

בתחתית המסך ניתן למצוא יציאות רמקולים ופורטים עבור סאב קטן מובנה (הפתח העגלגל בתחתית התמונה):

מדידות

בביקורת זו לא תראו מדידות וגרפים. הסיבה לכך היא לא שהמסך לא נמדד, אלא שהוא נמדד כמעט באופן זהה למסכים הקודמים ולכן אין ממש טעם להציג שוב ושוב גרפים זהים. כבעבר, מדובר על תאורה אחורית סטטית (תאורה מקסימלית 500 ניטים). גם כאן המסך בעל יחס ניגודיות גבוה למדי (נמדד על כ-1500:1). הבעיה בפאנל הייתה בשחורים אפרפרים וגמה מעט נמוכה - שני דברים שגרמו לסצינות כהות להיות מפורטות אך לא מספיק תלת ממדיות. כמו המסכים האחרים של החברה, הדגם הזה מתאים יותר לחדר מואר מאשר לחדר חשוך.

המסך אינו מכויל, מה שבולט במיוחד במצב 1080. בדיוק כמו אחיו, הוא בעל טמפ´ גבוהה מדי כך שהתמונה שלו כחלחלה מדי. אין לו גם יכולות כיול אמיתיות כמו עוצמת צבע, למשל.. לכן, מעבר לכיול הבסיסי של בהירות וניגודיות, אין הרבה מה לעשות. בצילום הבא צריך לדמיין את ארבעת העיגולים שכן המצלמה שלי אינה רגישה דיה בכדי להציג אותם כראוי (כאשר המסך מכויל הם עדינים מאוד וקשה לתפוס אותם).

שידורי טלויזיה

המבחן הקשה ביותר עבור מסכי FULL HD הם שידורי טלוויזיה רגילים. שידורים כאלה דורשים עיבוד תמונה חזק ו-UPSCALER חד שיכול להמיר אות מ-576 שורות של PAL ל-1080 שורות של המסך. כמו במסכים אחרים בתחום הזה, עיבוד התמונה של המסך אינו חזק דיו בשביל צפייה מקרוב. מקור SDTV (טלוויזיה בהפרדה רגילה) דורש מרחק צפייה גדול יותר, ועדיין איכות התמונה אינה מבריקה.

את המסך חיברתי לשני ממירים לניסיון - ה-ADB3100 והיס מקס. את התמונה הטובה ביותר קיבלתי עם ה-3100 בחיבור SVIDEO, שבאופן מוזר ומעניין היה איכותי יותר משני חיבורי ה-SCART. ניתן היה להבחין בשיפור איכות משמעותי במעבר ביניהם - הצבעים נהיו מדויקים יותר ולא דלפו מצדי האובייקטים (Y/C DELAY). ככל הנראה, כניסת ה-SVIDEO איכותית יותר בדגם הזה.

מצב NR ON הכרחי כמעט בכל כניסה. ללא מצב זה, התמונה היתה גרעינית מדי ובעלת הילת רעש עדינה שהטרידה את מנוחתי...

כמו במודלים אחרים של PRIMEVIEW, אין זיהוי אוטומטי דרך חיבור SCART בין מצב 16:9 ל-4:3 (מצב AUTO לא ממש עושה הרבה). למסך אופציית 14:9 שימושית ומצב פנורמי שאינו לטעמי. אין סיבה ממשית שלא להשתמש במצב 4:3 - המדויק ביותר מבין המצבים, אך גם זה שמשתמש בהכי פחות שטח מסך אפקטיבי.

HTPC

בניגוד לאח הקטן שלו (ה-PV37 FHD שהוא רק HD READY), אין למסך יכולת לעבוד ב-NATIVE RATE. המסך תומך ב-1080P ו-1080i בתדרים הקבועים דרך חיבור HDMI, אך עם כ-5% OVERSCAN.

למען האמת יש מצב אחד שהצלחתי להגיע בו ל-NATIVE RATE מושלם וזה עם 24FPS. משום מה, כאשר עובדים ב-48HZ או 24FPS, המסך מזהה זאת ועובד ב-NATIVE RATE. ככל הנראה הדבר בא בכדי לעבוד טוב יותר עם מקורות Blu-ray, אך זה עדיין לא מספק כאשר מדובר ב-HTPC.

המשמעות של כל זה היא שהמסך תמיד צריך לבצע עיבוד תמונה על כל מקור וידאו, כולל מקור FULL HD. אין צורך בעיבוד כזה, וחבל שלא קיים תפריט כלשהו בכדי לבטל את ה-OVERSCAN. הייתי מצפה גם ליכולות NATIVE RATE מלאות בכדי שאפשר יהיה להשתמש במסך בתור תצוגה עבור HTPC. כרגע, חיבור כזה אינו אופטימלי ויגרום לחלק קטן מהפינות של המסך שלא להיות מוצגים.

נתוני הפאנל

אין דרך ממשית כיום למדוד זמן תגובה של מסך LCD, אך המסך כמעט ולא נמרח - הייתי מעריך שהוא פחות מ-8 מילי-שניות (ככל הנראה בסביבות 6ms). מה גם, שמסכים מהסוג הזה כיום כוללים יכולות תצוגה ב-100 ו-120HZ, מה שמוריד משמעותית את המריחה ומחדד מאוד את איכות התמונה.

גם תאורה אחורית וקונטרסט דינמי יכולים להקפיץ את המסך הזה בשתי רמות קדימה. אבל הדבר המשמעותי ביותר שראיתי קשור לעיבוד תמונה, בעיקר בתחום מקורות ה-SDTV (ממירי יס/הוט למשל). חיבור דרך מעבד תמונה חיצוני גרם לשיפור משמעותי ביותר באיכות התמונה. עם זאת, זהו רק פתרון חלקי מכיוון שבלי NATIVE RATE הסידור הזה לקוי במקצת, ואם נתחשב בכך שמעבד כזה יקר יותר מהמסך - זה לא נראה כפתרון סביר.

HDTV

בעת צפייה ב-HDTV התמונה משתנה לחלוטין, כאילו מדובר במסך אחר. כמובן שאת כל הבדיקות הרצתי עם מקורות 1080i או 1080P.

הגאמה של המסך היא, כאמור, מעט נמוכה, ולכן התמונה פחות תלת ממדית וטיפה יותר חלבית על חשבון פירוט גבוה יותר. FILL RATIO גבוה מאפשר צפייה נוחה גם מקרוב, אך כאמור, לא בזוית קהה מדי אלא מול המסך.

פצחתי כהרגלי באלמנט החמישי. לחצו על התמונה בכדי לראות את העיר העתידנית במלוא הדרה ופרטיה. גם הפירוט בסצינת הבריחה היה טוב, אך בחדר חשוך צפו לשחורים בהירים מדי. המדים של השוטרים היו כהים (לא שחורים כפי שהם היו צריכים להיות), אך היתה בהם רמת פירוט גבוהה.

בסופו של יום, הסרט שבאמת היה תענוג לראות על גבי המסך הזה היה 'מלחמת הכוכבים – פרק 2: מלחמת המשובטים'. צפייה במלה"כ זה תמיד תענוג, אבל המסך הזה באמת עושה לסרט כבוד. התמונה מלאה פרטים, תלת מימדית ובאמת מעוררת תיאבון עד כדי אי-הרצון להפסיק לצפות. גם ממרחק צפייה נמוך של מטר מהמסך הייתה התמונה פשוט נפלאה.


התמונה ב-DVD רגיל גם נראתה טוב. לא כמו HDTV, אך בהחלט כמה רמות מעל שידורי הטלוויזיה המקומיים.

המסך תומך בוידאו DVB-T, אך כידוע אין בארץ עדיין שידורים מהסוג הזה. אפשר רק לקוות לפתיחה מהירה של שידורים אלה (כמו שהאמריקאים אומרים: כתבו לנציג שלכם בקונגרס) בפורמט שיאפשר שימוש במסכים כגון זה ללא מתאמים או ממירים כלשהם.

השלט

אחת מהתלונות הקבועות שלי על מסכי PRIMEVIEW מתייחסת לשימוש בשלט זול שלא מכבד את בעליו או את המסך שלו. עם מסך זה מגיע שלט בעיצוב חדש ונוח בהרבה. הוא נראה טוב מאוד ובהחלט ניכר ש-PRIMEVIEW ניסו לשדרג ולשפר, כשהם אפילו הצליחו במידה רבה.

אך כבעבר, יש כאן בעיות. השלט לא מדגיש את הפונקציות החשובות, משתמש בכפתור POWER אחד במקום שני כפתורים נפרדים להדלקה ולכיבוי, משתמש בתיוג לא ברור בשם ARC עבור שינוי יחסי מסך (מה רע עם AR או ASPECT?!) וכפתור SOURCE אחד במקום כפתור נפרד לכל כניסה.

אין ספק שזה שידרוג משמעותי לשלט, אך כדאי לחשוב שוב או לפחות לאפשר לפתורים השונים לעשות כמה דברים (למשל לאפשר גישה מהירוה לחיבור SVIDEO, SCART או HDMI דרך כפתורי הצבע שבד"כ אינם שמישים).

סיכום

כאמור, הפאנל הזה הוא בעל יחס ניגודיות גבוה, אך ללא תאורה אחורית דינמית, עיבוד DYNAMIC CONTRAST ו-NATIVE RATE המסך נמצא במינוס לא קטן ביחס למותגים החזקים בשוק. גם מכשיר DVD עם מעבד תמונה טוב יתאים כאן, אך מקורות טלוויזיה פחות מזהירים ודורשים פשרה במרחק צפייה. המסך בהיר ומתאים יותר לסלון מואר מאשר לחדר חשוך וצפייה בשעות הלילה המאוחרות.

יתרון בולט למכשיר הוא מחיר אטרקטיבי ביותר עבור מסך FULL HD. בשביל האנשים להם הנושא הזה חשוב, כנראה שמדובר כאן באחת הדרכים הזולות להגיע לפסגת ה-HDTV, הלא היא – FULL HD – 1080P.

מחיר מומלץ לצרכן: 8,900 ש"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully