וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח קהילות: בשותף

רותם ברוכין

22.11.2007 / 11:27

"בשותף" מתיימרת להיות קהילת אינטרנט שונה, מיוחדת, אישית וחמה יותר. רק היומרה נשארת

אילו היו יודעים עורכיי המכובדים בוואלה את מסלול התככים והמזימות שנאלצתי לרקום ואת דרך החתחתים והייסורים שנאלצתי לעבור כדי לכתוב עבורם מחקר קהילות על האתר הסגור "בשותף", אין לי ספק שמישהו היה חושב להעלות לי את המשכורת. טוב, בעצם אולי ספק קטן. בכתבה הזו, בכל מקרה, לא יהיו לינקים ל"בשותף", כי מדובר בקהילה שצריך לקבל אליה הזמנה אישית ממישהו שכבר רשום אליה. עמכם הסליחה, ואם מישהו רוצה – הוא מוזמן בהחלט לקבל את זו שלי.

פרק ראשון – התגנבות יחידים

את שמו של אתר "בשותף" שמעתי נלחש בחוגים חברתיים תל אביביים שונים, לעולם לא בצורה מחייבת, לעולם לא כמוקד השיחה. בוודאי לא כמו פייסבוק, הממלא את כל עולמו של כל אדם המתחבר אליו עד לרמה בה הוא אינו מצליח לדבר על שום דבר אחר מלבד מספר הערפדים שנשכו אותו השבוע והמתנות השונות שצמחו מהעציצים הוירטואלים שקיבל. בשותף, לעומתו, מתהדר בהילה של סודיות וחשאיות – אולי לא בכוונה, אבל אף אחד אף פעם לא מדבר עליו ישירות. מי שמעורב יודע בדיוק במה הוא מעורב, מי שלא - יודע שדבר כזה קיים, אבל לא על מה בדיוק מדובר. בערך כמו המסיבה הכי שווה של יום חמישי בלילה, או החניון החינמי המוסתר ממש ליד דיזנגוף סנטר, או קבוצת הלימוד הכי נחשבת בחוג לפסיכולוגיה, או חוף הנודיסטיות בתל אביב, "בשותף" בעיקר יוצר את התחושה שכולם מלבדך מכירים אותו אך קושרים קשר של שתיקה כדי למנוע הסתננות של זרים.

יש משהו אבסורדי בקהילה (שמהגדרתה אמורה לעודד פעילות חברתית) אשר רק כדי לגלות מי יוכל להכניס אותך אליה צריך לחקור את כל חבריך ואת המעסיקים שלהם ואת האחיות של המעסיקים. אבל מרגע שקיבלת את אותה הזמנה נחשקת, אתה מרגיש שזה היה שווה את המאמץ כדי להיות במעגל הפנימי הסודי והשווה הזה.

אז זהו, שלא.

פרק שני - שיטת ששת האנשים

"בשותף" מנסה להיות קהילה שבה כולם מכירים את כולם. "ליצור מציאות בה יצאו האנשים מהמעגלים הפרטיים שלהם", לטענת מנהלי האתר. שיטת ההזמנה האישית נועדה בדיוק כדי להשיג את הבלתי-אפשרי הזה: ליצור קהילה אמיתית, שיש בה חברים אמיתיים, ופגישות, וארוחות ערב, וטיולים, והכרויות, ותחושת מחוייבות הדדית. מכירים את הטענה שאתה יכול למצוא את הקשר בינך לבין כל יהודי בעולם דרך שישה אנשים? כלומר, ששישה אנשים שמכירים אחד את השני בעצם יכולים לקשר אותך לוודי אלן? "בשותף" עובדים על מערכת כזאת, ובעמוד האישי שלך יש קישורים ותמונות שמראות בדיוק דרך מי אתה כנראה מכיר כל משתמש שלהם. זה, בשילוב לא מעט פורומים, מאמרים, כתבות וטורים אישיים, באמת הופך את האתר למקום קצת חם יותר.

אבל המטרה היא לא חברתית בלבד. בשותף יורים גבוה ומנסים להפוך את האתר לסביבה אמיתית של קשרים ופרוטקציות. כידוע, את ההמלצות הכי טובות מקבלים מחברים, על הדילים הכי טובים שומעים מחברים, את העבודות הכי טובות מוצאים דרך חברים, והחברים הם תמיד אלו שיודעים על חוף הנודיסטים הזה, איפה הוא לעזאזל? "בשותף עם חברים" הוא מעין לוח רב-שימושי שמעודד את חברי האתר לפזר המלצות ומידע פנימי, מעורכי דין טובים לתלישת מודעות על דירות שתלויות ברחוב ופרסומן באתר. באופן מפתיע, דווקא הפונקציה הזו באתר מניבה תוצאות רבות ומוכיחה שהפרסום דרך חברים עובד – במאגר של "בשותף" יש דירות שאין במקומות אחרים, הצעות עבודה שאין במקומות אחרים, מוצרי יד שנייה למסירה, ואפילו לוחות טרמפים לכל רחבי הארץ, פעילים למדי.

פרק שלישי - קהילה ללא הילה

למרות מערכת פורומים פעילה-חלקית, השקעה רבה בממשק משתמש, מסרים אישיים, וכאמור כמות יפה של כתבות, בלוגים וטורים - בסופו של דבר, בשותף, כאתר, הוא לא יותר משימושון יעיל. הוא אמנם עדיין חדש, וייתכן שיום אחד הוא יהיה יותר מהמטרה הפונקציונלית שלו, או לחילופין, יחליט להתמקד במטרה הפונקציונלית ולוותר על המטרה החברתית האידיאליסטית שנראית כרגע ריקה מתוכן. אחד מהחברים באתר כותב, "בשותף" הוא לא עוד ערימה של כפתורים וממשקים ופורומים ואלבומים וכרטיסים אישיים ו"עכברי אינטרנט" שמציצים אחד לשני בחסות עלטת הסייברספייס. "בשותף" הוא לא במקרה "אסופה של אנשים טובים". זו קהילה שבאה ממקום טוב, לא בכדי להיות ממשק אלא בכדי להיות קהילה." אלו מילים יפות, אך הן אינן משקפות את האמת: בשותף הוא רק עוד ניסיון למצוא אחדות, קהילתיות ותחושת ביחד באמצע הביצה התל אביבית הקרה. אבל למרות הגעגועים למושב של ההורים, שם השכנים פשוט נכנסים לקפה מדי פעם, האתר הוא תל אביבי מאוד, עד כדי שלקהילה המובילה בו קוראים "פלורנטאון". הפורומים האחרים, שתדעו, די מתים. האידיאליזציה עוד לא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully