וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדבר הגדול הבא?

דידי חנוך

22.11.2007 / 14:51

כבר עשור שספרים אלקטרוניים צפויים להפוך להצלחה "בשנה הבאה". האם הפעם זה יקרה?

לפני כעשור עבדתי כעורך בהוצאה לאור, ואמרתי לבוס שלי שאנחנו צריכים להיערך לנושא הספרים האלקטרוניים. "זה הדבר הבא", אמרתי לו.

באותם הימים כבר היו בשוק מכשירים לקריאת ספרים אלקטרוניים, והחלו להופיע אתרים שמכרו ספרים בפורמטים דיגיטליים. היה ברור שזה רק עניין של זמן עד שייצא המכשיר הנכון במחיר הנכון וישנה את שוק הספרים העולמי לנצח.

מאז ועד היום, זה עדיין עניין של זמן. בכל רגע נתון יש מכשיר שצפוי לצאת לשוק ולהפוך ללהיט ולגרור איתו את כל התחום. חברות קטנות וחברות ענק הוציאו מכשירים ונכשלו, אבל תמיד היו הסברים לכישלון: המכשיר לא נוח. המכשיר כבד מדי. המכשיר יקר מדי. המכשיר לא תומך בפורמטים הנכונים. המכשיר סגור מדי. התצוגה של המכשיר לא דומה מספיק לנייר. המכשיר מעייף את העיניים. קשה מדי להעביר שירים וכו' וכו' וכו'.

יש, כמובן, גם את האסכולה ההפוכה: ספרים אלקטרוניים לא יצליחו לעולם. אנשים אוהבים נייר. ספר הוא מכשיר מושלם לעבודה שהוא עושה. מי צריך את יערות הגשם בכלל וכו' וכו' וכו'.

נראה לי שהסגרתי את עמדתי בנושא בסעיף האחרון בפסקה הקודמת. ספרים זה דבר נהדר. אני אוהב אותם ורוב הקריירה שלי הוקדשה להם. אבל - מבחינתי - מה שהופך אותם לדבר נהדר הוא המילים שמופיעות בהן, לא הנייר.

אז האם הם יהיו הדבר הבא? אמזון השיקה השבוע את Kindle, הספר האלקטרוני שלה שהתקבל ברשת ברגשות מעורבים. הגורו הטכנולוגי גאי קוואסאקי צפה שיהיו על המכשיר שני סוגים של ביקורות: שליליות מאנשים שלא השתמשו בו, וחיוביות מאנשים שכן השתמשו בו. האנליסט מייקל גרטנברג השווה את התגובות השליליות למכשיר לתגובות השליליות שנכתבו על האייפוד כשזה יצא לשוק לראשונה.

לא ידוע כמה מכשירים העמידה אמזון למכירה בגל הראשון, אבל ידוע שהם נמכרו כולם תוך חמש וחצי שעות.

התגובה הראשונית שלי למקרא המידע על קינדל היתה שלילית. אבל אני מתחיל לחשוב שהמעטתי בערכם של ג'ף בזוס ואנשיו מאמזון. חוויית הקריאה בקינדל, לפי ביקורות משתמשים, נוחה מאד. הוא לא מאמץ את העיניים כמו מסך מחשב, וצריכת החשמל שלו נמוכה מאד. ואפשר לגלוש בו ברשת בכל מקום בארצות הברית, ואפשר גם לקנות בו ספר בכל מקום בארצות הברית.

אז האם הספר האלקטרוני הוא - סוף כל סוף - הדבר הגדול הבא? קשה לנבא. אני מאד רוצה לחשוב שכן. אני רוכש טקסטים ברשת כבר הרבה שנים, וקראתי ספרים במחשב, בטלפונים ניידים ובנגנים. אני מוכן לוותר על זמני משלוח של ספרים, על סימניות ועל המשקל הרב של ספרים עבים.

רבים מתקשים עם המחשבה שמשהו יחליף את הנייר והכריכות שהם אוהבים כל כך. אבל רבים גם התקשו עם המחשבה שמשהו יחליף את תקליטי הויניל שלהם. כל שאר המדיות עברו במידה רבה לפורמט דיגיטלי. הגיעה גם שעתו של הספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully