וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה קטן גדול יהיה?

דידי חנוך

28.11.2007 / 8:21

מה תהיה צורתו של המחשב האולטרה נייד בעתיד? אחרי מספר כשלונות, התמונה מתחילה להתבהר

בתחילת השנה שעברה השיקו מיקרוסופט, אינטל ושותפות אחרות את פרויקט אוריגמי, שאמור היה להביא את בשורת המחשב הזעיר להמונים. ההמונים בחרו שלא לקבל את הבשורה, מכיוון שהמחשבים היו לא נוחים, איטיים, יקרים, ונטולי מקלדת.

ביותר משנה וחצי מאז יצאו לשוק מכשירים לא מעטים שלכולם דבר אחד במשותף: הם קטנים יותר ממחשב נייד ועושים את רוב מה שהוא עושה. בניגוד למחשבי כף יד, מדובר במחשב אישי לכל דבר. אבל היו להם צורות שונות, מפרטים שונים ומחירים שונים במידה רדיקלית.

כיום נראה ששני כיוונים שונים מתחרים על מציאת הצורה והמחיר המתאימים ביותר למחשב האישי הזעיר: יצרניות הסלולר ויצרניות המחשבים. הכיוונים העיצוביים של המכשיר מגיעים משלושה כיוונים: המחשב האישי, נגן המולטימדיה והסמארטפון.

מהזווית הטלפונית

נוקיה, HTC וסמסונג הן הראשונות מבין יצרניות הסלולר שהוציאו לשוק מכשירים שיכולים למלא את רוב הפונקציות של המחשב האישי. נוקיה שבחרה בשני אפיקים שונים מאד: N810, הגרסה האחרונה של לוח האינטרנט של החברה, היא הראשונה שכוללת מקלדת ומתפקדת כמחשב לכל דבר. מבחינה חיצונית, מדובר במכשיר שנראה יותר כמו נגן מאשר מחשב, ועם פתיחת המקלדת נראה יותר כמו סמארטפון. אין במכשיר רכיב סלולרי, אבל יש בו WiFi. E90, הגרסה האחרונה בליין מכשירי קומיוניקייטור של נוקיה, הוא מכשיר טלפון עסקי שיכולותיו שודרגו מספיק כדי להיחשב כמחשב זעיר. שני המכשירים של נוקיה, וגם Advantage/Athena של HTC, גדולים אך במעט מהסמארטפונים הגדולים יותר שניתן למצוא בשוק.

HTC הציגה לאחרונה גם את המחשב הזעיר ה"אמיתי" הראשון שלה, Shift. גם כאן, כמו ב-E90 ובאתינה, גם השיפט כולל רכיב סלולרי וניתן להשתמש בו כדי לבצע שיחות. אבל Shift מצויד במסך 7 אינץ' וכוח מספיק כדי להריץ חלונות ויסטה. זה מכשיר מרשים, שזכה לתגובות חיוביות, אבל הוא יקר. 1500 דולרים.

כמו מחשב, אבל קטן

מספר חברות ייצרו מחשבים אולטרה ניידים בשנה וחצי האחרונות. OQO, סוני, אסוס ואחרות הוציאו לשוק מכשירים שניתן בקלות לקבץ לקבוצה אחת: הם קטנים, הם בעלי מסך מגע ומקלדת מוגבלת, והם יקרים. מ-1000 דולרים ועד יותר מ-2000 למחשבים קטנים, פחות נוחים לשימוש ואיטיים יותר ממחשב אישי רגיל. רובם זנחו את מערכת ההפעלה של מיקרוסופט למחשבי לוח ועברו לויסטה. אף אחד מהם לא הצליח להפוך ליותר ממוצר נישה לחובבי גאדג'טים שהממון בכיסם או שהשילוב של אולטה ניידות ומערכת ההפעלה דרושים להם.

כמו מחשב, אבל קטן... וזול!

ההפתעה בתחום הגיעה לקראת עונת החגים מצידה של חברת Asus הטייואנית, שהשתתפה במירוץ ה-UMPC כבר קודם עם R2H. אסוס הכריזה על Eee, מחשב שגודלו מקביל לזה של Shift, וצורתו דומה. אבל פרט לדמיון החיצוני, מדובר בגישה שונה לגמרי. Eee הוא מחשב שיכולות העיבוד שלו מוגבלות ושבמקום כונן קשיח מצויד בזכרון פלאש. הוא לא מריץ חלונות כי אם לינוקס, ומגיע עם רוב היישומים שאדם שזקוק בעיקר לעיבוד תמלילים ואינטרנט זקוק להם. הוא לא טלפון סלולרי. והוא עולה 400 דולרים. רק N810 של נוקיה נמכר במחיר מקביל.

Eee נמצא כרגע במקום 4 ברשימת רבי המכר של אמזון בתחום המחשבים וחומרת המחשבים. לפי הדיווחים מתחילת עונת המכירות של החגים, המכשיר עף מהמדפים בכל שוק שבו הוא נמכר.

בעבור היצרניות שנכנסו לתחום המחשבים הזעירים ואלו שתכננו לעשות זאת, אייי הוא כפפה שהושלכה לשוק כולו באותה המידה שהאייפון היה כפפה שהושלכה בפני השוק הסלולרי. עכשיו ברור שרוב האנשים לא רוצים משהו שפחות נוח להשתמש בו מאשר מחשב נייד אבל עולה יותר ממחשב נייד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

אז מה יקרה?

בהחלט מוקדם מכדי להכתיר את Eee כאלוף המחשבים האולטרה ניידים. עם השקת N810, הורידה נוקיה באופן דראסטי את מחיר N800, הדגם הקודם ונטול המקלדת. במחיר 244 דולרים באמזון, המכשיר נמצא במקום השני בטבלת מכירות המכשירים של החנות המקוונת. וגם הדגם החדש עולה פחות מ-500 דולרים.

ברור כעת שהדור הראשון של המחשבים האולטרה ניידים שזוכה להצלחה הוא הדור הראשון של מחשבים האלה שנמכר במחיר סביר. ונראה גם שהמכשירים שיצרניהם בחרו לוותר על רכיב סלולרי ובכך הורידו משמעותית את מחירם הם אלה שהשוק מאמץ בשלב זה. בטווח הארוך, נראה לי שקישוריות תכריע את הכף. זמינות גבוהה יותר של רשתות אלחוט תאפשר וודאי למכשירים כגון Eee ו-N810 ויורשיהם להמשיך להצליח יותר ויותר.

אם יורשה לנו להמר, הרי שאסוס עשו כעת את הקפיצה לליגה של הגדולים גם בשוק הקמעונאי (כיצרנית חומרה בעבור חברות אחרות הם כבר ענקיים, ומייצרים בין השאר את מחשבי מקבוק של אפל). אם הם ישכילו לנצל את המומנטום, Eee ויורשיו עשויים להמשיך להיות דומיננטיים בתחום גם בשנים הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully