וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

28.11.2007 / 16:35

מערכת הוורדפרס מו תורגמה לעברית על ידי כמה צוותים במקביל. ככה זה, כשהקוד הוא פתוח

גורו המחשבים [[טים אוריילי]] כותב בראדר על היוזמה האחרונה של גוגל (בפועל, לדברי אוריילי, מדובר ביוזמה אשר הועלתה בעבר ע"י המייסדים של גוגל – [[לארי פייג']] ו[[סרגיי ברין]] עצמם) אשר מוצגת דרך הארגון הפילנטרופי של גוגל – Google.org. מדובר בתרומה לתחום הפופולארי ביותר בעולם בזמן האחרון – איכות הסביבה. גוגל מתכננת לממן פיתוח של טכנולוגיות חדשות בתחום אנרגיה חלופית במטרה להוריד את המחירים ותוך כדי כך גם לשמור על הסביבה. היוזמה נקראת REC ומדברת על שימוש בחומרי דלק שאינם מפחם (אשר ידוע בתור חומר דלק זול ובו-בזמן לאחד החומרים היותר מזהמים בעת השימוש בו.(

עם זאת, אוריילי מזכיר לקוראים שלו כי אין מדובר אך ורק ביוזמה ירוקה ללא מטרות רווח אישיות ולטובת העולם כולו – מאחורי היוזמה המבורכת מסתתרת לה גם מחשבה כלכלית המדברת על הוזלת האנרגיה בה עושה גוגל שימוש לצורך תפעול חוות-השרתים שלה (אוריילי מצטט את פייג' באומרו שגוגל משלמת יותר על צריכת החשמל של כל מעבד חדש מאשר על המעבד עצמו).

תרבות הנדבנות בתחום ההייטק קיימת במשך שנים ארוכות, אבל לדעתו של אוריילי, נדיר למצוא אותה בקרב חברות אשר עדיין נמצאות בשלבי התבססות וצמיחה. לדבריו, הסיבה לכך שגוגל מרשה לעצמה לתרום כסף רב לפרוייקטים אשר לא בהכרח יסייעו באסטרטגיה העסקית שלה, נובעת מן האידיאליזם המאפיין את שני מקימיה.

וורדפרס? מו?

בעבר כתבתי בטור הזה על מערכת וורדפרס MU, שמאפשרת לכל בעל שרת ודומיין לפתוח מערכת בלוגים חופשית ורבת-משתמשים המבוססת על הפלטפורה של WordPress . מדובר במערכת שונה במידה מסויימת מן הוורדפרס הרגיל כיוון שכל הבלוגים בוורדפרס מו חולקים מאגר מידע אחד – בניגוד למצב שהיה נוצר אם פשוט היו מתקינים מספר בלוגים על שרת בודד). הדוגמא הבולטת ביותר בארץ לשימוש במערכת היא אתר [[בלוגלי]], שצוותו תרגם כבר לפני למעלה משנה את הקוד של וורדפרס MU לעברית ובנה את האתר סביב התרגום הזה. במשך השנה האחרונה הוכיחה בלוגלי את עצמה לפלטפורמה נוחה אשר סיפקה בית חם לבלוגרים חדשים וישנים כאחד ובנימה אישית אני יכול לומר שנכון להיום מדובר לדעתי באתר שמאחסן בלוגים איכותיים בריכוז הכי גדול שיצא לי לראות אחרי LiveJournal. תוך כדי כך, בלוגלי ספג ביקורת (בין היתר בטור זה) על-כך שצוותו מעולם לא שחרר את קוד המקור של התרגום לוורדפרס מו (אף שלפי תנאי הרישיון תחתיו מופצת המערכת המקורית, אין כל הכרח לשחרר את השינויים שנעשה במערכת ע"י גורמים הנפרדים מן המפתחים הרשמיים). הדבר גרם להופעתם של מספר תרגומים אלטרנטיביים, על חלקם כבר נכתב בעבר בטור זה.

כך היה המצב עד יום שני האחרון, ה-26 בנובמבר. בתאריך הזה שחרר הצוות שמתפעל את בלוגלי ([[אלעד זלומונס]], [[חנית כהן]] ו[[תום סלע]]) את גרסת ה-1.3 של מערכת וורדפרס MU, בעברית ואשר תרגומה מתבסס על התרגום העברי של וורדפרס בידי רן יניב הרטשטיין והתרגום המקורי של בלוגלי. המערכת זמינה להורדה באתר שהוקם עבורה בשרתי בלוגלי, וכן נפתחה גם קבוצת תמיכה (באמצעות ה-Google Groups). מדובר בתרגום הגרסה העדכנית ביותר – אשר תואמת לגרסה 2.3 של וורדפרס הרגיל.

שחרור המערכת מביא את המצב סביב וורדפרס מו לזה ששרר בקהילת הוורדפרס הישראלית לפני שהרטשטיין החל להפיץ את הגרסה העברית שלו לוורדפרס. נכון לעכשיו קיימות שתי גרסאות מתורגמות של וורדפרס MU אשר זמינות להורדה – באחד הטורים האחרונים כבר כתבתי על הפרוייקט הזה, הוא נקרא – MyBlogia. וזה עוד מבלי לדבר על כך שסביר להניח כי מלבד שני אלה, קיימים עוד מספר תרגומים אשר בוצעו בידי אנשים פרטיים אחרים ללא כוונות לשחרר את התרגום או לשתף בו משתמשים אחרים (דבר שכאמור אינו אסור ע"פ הרישיון של המוצר). כל זה מביא אותנו כבר לנושא נוסף שבו רציתי לעסוק בטור.

על מרירות ופרוייקטים מקבילים

בסמוך (ולפחות בחלק מן הפוסט, גם בעקבות) שחרור מערכת וורדפרס MU ע"י צוות בלוגלי, מהגג [[תומר כהן]] על החסרונות שהוא רואה בקוד הפתוח. העיקרי מביניהם, לדעתו – החופשיות של מיזמי הקוד הפתוח. החופשיות להשתמש בקוד מאפשרת מחד להמשיך ולפתח פרויקטים אשר ניטשו ע"י המפתחים המקוריים. מאידך יוצרת חופשיות זו מצב שבו לכל מיזם עלולים להיות מספר גרסאות אשר מתוחזקות ע"י קבוצות שונות וכל קבוצה מציגה את העשייה שלה בתור הפיתוח הרשמי – דבר שלדעתי כלל לא קיים ברגע שאין קו מנחה קבוע וכל אחד יכול לפתח את הרעיון כרצונו בתחומי הרעיון הכללי.

כהן טוען כי שחרור מערכת וורדפרס מו ע"י בלוגלי, כחודש אחרי שהיא שוחררה בידי צוות אחרי לגמרי, יוצרת מצב של אי אחידות בין הגרסאות (אם כי במקרה הנ"ל מדובר בעיקר בתרגום). סוגיה נוספת שמועלה ע"י תומר היא ביקורת כלפי רן יניב הרטשטיין אשר לדבריו לא טרח לברר אם מישהו כבר תרגם את וורדפרס לעברית והחליט לבנות תרגום משלו. הרטשטיין החליט להגיב לכהן בפוסט משלו וטוען שבעוד שתומר בנה תרגום אשר יהיה נוח בעיקר למפתחים, הוא בנה תרגום עבור המשתמשים.

אני לא חושב שמקומי להגיד מי צודק ומי טועה. אבל בשורה התחתונה – דעתי היא שאין טעם ליצור גרסאות מקבילות לאותו המוצר (במיוחד כאשר מדובר בלוקליזציה) אלא לחבור ביחד לעבודה ולהיעזר אחד בשני על-מנת ליצור מוצר איכותי למען המשתמשים. יותר מכל אשמח לראות את שיתוף הפעולה בין רן לתומר ושאר המפתחים בארץ, כמו גם את שיתוף הפעולה בין צוות בלוגלי לשאר הצוותים שעמלו על הלוקליזציה של מערכת וורדפרס MU.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully