וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינויים בהרגלי השיחה

דידי חנוך

29.11.2007 / 15:00

ערן גבאי סבור שהשפעתה האמיתית של הניידות תגיע רק בעתיד הרחוק. דידי חנוך חולק

בטור שמתפרסם היום ב-The Marker מעריך ערן גבאי שלא תהיה השפעה מיידית גדולה לתוכנית ניידות המספרים שתיכנס לתוקף ביום ראשון הקרוב. גבאי מסתמך, בין השאר, על מחקר של חברת BDO לפיו ההצלחה של ניידות מספרים צפויה להיות משמעותית במדינות עם שיעורי Prepaid גדולים, ללא סבסוד מכשירים וללא נעילת SIM - כולם דברים שלא מאפיינים את השוק הישראלי.

אם הנבואה ניתנה לשוטים, הרשו לי לרגע לחבוש את כובע השוטה שלי ולהתנבא: לא נאלץ לחכות זמן כה רב. השוק ישתנה החל מיום ראשון, והשינוי רק יתגבר בחלוף הזמן.

ההשפעה החלה

קל לראות את ההשפעה הראשונית של הניידות. כל חברות הסלולר יצאו במבצעים משמעותיים יותר מרוב מה שראינו בעבר. אורנג' וסלקום במבצעי זיכוי מלא ללא דרישות הסף של שיחות ב-100 או 200 ש"ח שהכרנו בעבר. פלאפון יצאה בתוכנית הליסינג לשנתיים. ומירס מציעה ללקוחות את שני כרטיסי הסים במכשיר אחד.

אלה כבר שלוש גישות שונות שמשנות במידה משמעותית את השוק בישראל. מבחינת הצרכנים, הניידות מתחילה עכשיו ומי שסיים לשלם על המכשיר שנמצא בידו יכול ביום ראשון הקרוב לעבור לכל חברה עם המספר והקידומת שלו מבלי שעלותו של המכשיר תהיה שיקול משמעותי בהחלטתו. זה מה שמשרד התקשורת רצה להשיג במהלך, ובכל הנוגע לאפשרויות העומדות בפני הצרכנים המטרה הושגה.

מעבר כל שנתיים-שלוש?

דבר אחד שלא צפוי לקרות בעתיד הקרוב הוא זגזוגים מסיביים בין החברות, מצב בו לקוחות עוברים לעתים תדירות מחברה לחברה. מעבר מחברה לחברה הרי מבטל את הסבסוד על המכשיר הנוכחי ומצריך את תשלום יתרת עלותו.

אבל כן צפוי בהחלט מצב דומה למה שנראה כיום בשוק ספקיות האינטרנט. מאז שרוב הגולשים השתחררו מהתלות בחשבונות המייל של הספקית ועברו להשתמש במייל וובי, נוצר מצב בו לקוחות רבים בודקים כל שנה או שנתיים מה הדילים הטובים ביותר שהספקיות השונות יכולות להציע. הנטייה הזאת נתמכת על ידי מבצעים אגרסיביים ושימור לקוחות אגרסיבי עוד יותר.

למה אפשר לצפות?

התגברות התחרות צפויה להביא לשוק הישראלי דברים להם צרכנים מתקדמים מחכים זמן רב. אולי הבולט ביניהם הוא תעריף אחיד לגלישה ללא מגבלות נפח. "אינטרנט סלולרי" זה כבר מזמן לא רק שימוש בפורטל של הספקיות. שירותי ניווט, לדוגמה, דורשים הורדה של מפות ושל עדכוני תנועה. וכמובן, שיחות VOIP ותוכנות מסרים מידיים דורשות אינטרנט סלולרי.

ויש בשוק יותר ויותר דפדפנים סלולריים שהופכים את הגלישה בדרכים לנוחה ושימושית מאד. סקרים רבים מראים שרוב הלקוחות מעדיפים מכשירי דור 3 או 3.5, אבל יש גם לקוחות רבים שאינם מעוניינים בשירותי הגלישה עקב עלותם הגבוהה.

לקוחות רבים גם רוצים במכשירי דור 3 ו-3.5 בגלל התכונות הנוספות שלהם: המצלמות הטובות יותר, ישומי המוזיקה וכיו"ב. לקוחות אלו היו רוצים את האפשרות לרכוש מכשיר דור 3 או 3.5 ולא לשלם על חבילת הגלישה.

משרד התקשורת ניסה ללא הצלחה לכפות על חברות הסלולר להציע את המכשירים ללא חבילת גלישה. זה לא עבד, ובצדק. בניגוד לניידות המספרים, דבר שמעולם לא היה קורה ללא לחץ משרד התקשורת, תמחור הוא עניין שהתחרות - אותה התחרות שהניידות נועדה לקדם - והשוק החופשי צריכים ליצור.

התחזית שלי היא שבמשך 2008 תצא אחת משלוש חברות הסלולר הגדולות עם מבצע משמעותי באמת בכל הנוגע לאינטרנט סלולרי: תעריף אחד ו/או אפשרות לרכוש מכשיר דור 3/3.5 במחיר אטרקטיבי ללא חבילת גלישה.

הם יעשו את זה בחוסר רצון, מכיוון שזה ייפגע ברווחי ה-SMS ואולי גם בשיחות - במיוחד לחו"ל. אבל הם יעשו את זה מכיוון שדור 3 זה אינטרנט. ואינטרנט זה משהו שאנשים מוכנים לשלם עליו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully