וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

5.12.2007 / 21:37

שביתת המורים מניבה לא רק הפגנות ורעש בגנים הציבוריים בלילות, אלא גם בלוג מיוחד למען עתיד החינוך

הידיעה הכי חמה בתחום הבלוגים השבוע הזה היא בוודאי זאת העוסקת במכירת הפלטפורמה של לייבג'ורנאל (LJ בהמשך) מידי חברת Six Apart לזכיינית הרוסית – חברת SUP. להבדיל מרשתות חברתיות רבות אשר הופיעו במהלך השנים האחרונות (כאשר הדוגמאות הבולטות הן מייספייס, ופייסבוק), זכתה מערכת LJ למיתוג מכובד ורציני. הדבר בא לידי ביטוי באופן הכי בולט דווקא ברוסיה – שם אפשר למצוא את מרבית אנשי התקשורת, האקדמיה והאופוזיציה לוקחים חלק פעיל ויום-יומי בניהול הז'ורנאל האישי שלהם.

הדבר אינו מפתיע במיוחד. בכנס ה[[בלוגפרנס]] אשר התקיים לפני מספר חודשים בבית הספר לתקשורת במרכז הבינתחומי בהרצליה, נשא את דבריו [[אנטון נוסיק]]. נוסיק התייחס בדבריו לכך שבתקופה הנוכחית, חופש הביטוי ברוסיה אינו מתקיים בתקשורת הממוסדת, לא בטלויזיה שמשדרת לכל חלקי המדינה ולא בעיתונות הכתובה. האינטרנט מהווה מפלט אחרון שאינו נשלט ע"י צנזורה המוכוונת מן הקרמלין או צנזורה עצמית מחשש לתגובה שלילית מצד השלטונות.

במהלך שנת השותפות אשר קדמה לרכישת LJ, הצליחה SUP ליצור עניין רב במערכת בקרב המשתמשים הרוסים – ע"י פיתוחים טכנולוגיים המותאמים לקהל היעד ובאמצעות מתן במה נטולת צנזורה להצגת רעיונות שאינם מקובלים במיוחד ברחוב הרוסי.

חברת Six Apart מציגה הבעת אמון חזקה בבעלים החדשים של LJ ואומרת שב-SUP ימשיכו לפתח את המערכת הן בפן הטכנולוגי והן בפן האנושי. עם זאת, אפשר לקרוא מספר חששות שעלו בימים האחרונים בבלוגים שונים ברחבי LJ הרוסית כי השינוי הזה עלול לגרום דווקא לפגיעה בנייטרליות של הפרוייקט – בשל שייכות לחברה רוסית. חברת SUP עלולה להוות מוקד ללחץ השלטונות, בעיקר בתקופה הקרובה שבין הבחירות לבית הנבחרים והבחירות לנשיאות בשנה הבאה. בימים האחרונים, LJ הפכה לבמה של כלי התקשורת האופוזיציוניים בשביל ההאשמות בזיופים והעבירות שהתרחשו במהלך הבחירות לבית הנבחרים ביום ראשון האחרון.

דעתי כי מדובר בחששות מוגזמות, והסיבה לכך נעוצה בסביבה הטכנולוגית של מרבית תושבי רוסיה – אחוז החדירה של האינטרנט במדינה נמוך מאוד ביחס לזה של מוסקבה ומספר ערים גדולות נוספות. לשלוטונות אין הרבה עניין בפולומוס המתקיים בין כתלי ה-LJ מכיוון שמרבית האוכלוסיה בכלל לא מודעות לקיומו. לא נראה שהרעיונות המועלים בבלוגים של האינטיליגנציה והאופוזיציה, נוטים ליפול על אוזניהם של אנשים שטרם היו מודעים לרעיונות הללו בין כה וכה.

קולם של המורים

ללא הרבה פרסום, וכמעט מפוסט לפוסט (כנראה המקבילה האינטרנטית של מפה לאוזן) הופיע בלוג חדש שמנסה לאגד את תגובות המורים והמרצים על השביתה הנוכחית והפרסומים בתקשורת אשר מלווים אותה כבר כמעט 50 ימים. הבלוג שנקרא "בלוג מורים" הוקם ע"י [[טל גלילי]]. גלילי הקים את הבלוג ביחד עם אוריאל שכטר – תלמיד כתה ט'. לדבריו, הבלוג בא במטרה לאפשר שיחה סביב נושא השביתה והבעיות שאופפות את מערכת החינוך, דבר שלא ניתן להשיג באמצעות סיסמאות ומאמרים המתפרסמים מפעם לפעם בכלי התקשורת.

האתר פועל אומנם בתור בלוג, אבל מכיל חלוקה ברורה בין עדכונים שוטפים על המאבק והשביתה מצד אחד ומאמרים העוסקים במגוון נושאים הקשורים בחינוך מן הצד השני. מפעילי האתר מזמינים את כל הקוראים לעזור להם במאבק בחזית האינטרנטית. את התמיכה ניתן להראות בשני אופנים: ע"י העברת כתובת האתר לאנשים שנושא המאבק חשוב עבורם וקרוב לליבם (מורים ותלמידים, סטודנטים ומרצים, הורים ולמעשה כל האזרחים שחשים שיש צורך לקחת אחריות על העתיד של החינוך בישראל), וכן ע"י כתיבת תכנים חדשים לאתר והעלאת עדכונים וחדשות אודות המאבק והאספקטים שלו ועל ההתקדמות בהשגת המטרה.

מלבד הקמת הבלוג, הקים גלילי גם קבוצת פייסבוק המוקדשת למאבק במטרה לרתום את החדירה המהירה של הפייסבוק לתודעת הגולשים הישראליים.

גוגל בשטח המסרים המידיים

היום לפנות בוקר התברשתי באמצעות הבלוג הרשמי של Gmail כי למערכת הצ'אט של גוגל – הגוגל טוק (מערכת המתבססת על מנגנון XMPP, שמוכר באינטרנט בעקבות שירות Jabber) נוספה תמיכה במוצר שאומנם אינו מהווה תחרות ישירה, אבל היה בעבר ראשון בתחומו – ה-ICQ. הגוגל טוק היא מערכת הקיימת גם כתוכנה חיצונית וגם בתור אפליקציה המובנית בתיבת הדואר עצמה. כל בעל כתובת מייל מגוגל יכול לדבר עם כל בעל כתובת מייל אחרת מגוגל וכן עם כל משתמש Jabber ללא צורך בהתקנת תוכנה (אם הדבר נעשה מתוך תיבת הדואר).

היום בבוקר גוגל החלה לאפשר למשתמשים להוסיף את רשימת החברים שלהם בשירות המסרים המידיים של אמריקה אונליין – AIM. על פניו לא ברור איזה עניין יש לגולש הישראלי בשירות הזה, אשר מספר המשתמשים בו בישראל לא עובר כנראה כמה מאות. הדברים מתבהרים ברגע שנזכרים כי בזמנו רכשה חברת AOL את חברת מירביליס הישראלית, שפיתחה את ICQ. זה כבר כמה זמן אוחדו למעשה שתי רשתות המסרים המידיים ומשתמשי ICQ יכולים לנהל שיחות עם משתמשי AIM.

[[תומר כהן]] מספר בבלוג שלו כי ברגע שגוגל החלה לתמוך במתן גישה ל-AIM, באופן אוטומטי נוספה גם תמיכה ב-ICQ, ואכן, אם מכניסים את מספר האייסיקיו במקום שם המשתמש ב-AIM, רשימת התפוצה שלנו מתווספת לרשימה של גוגל טוק.
לפני כמה שבועות שחררה גוגל את ה-OpenSocial, מעטפת שאמורה לקשר בין כל הרשתות החברתיות הפופולאריות. הוספת התמיכה ב-ICQ וב-AIM בתוך הגוגל טוק מקדמת את אותה האסטרטגיה של של איחוד כל הפעולות שאנחנו מבצעים באינטרנט תחת קורת גג נוחה אחת, שבמקרה זה שייכת לגוגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully