וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלוג של זרובבלה עובר דירה

בוריס בולטיאנסקי

19.12.2007 / 15:02

בוריס בולטיאנסקי חובש כובע יום הולדת ומדליק עשרה נרות צבעוניים לכבוד יום ההולדת של המלה 'בלוג'

סינדיקציית תכנים באמצעות קורא ה-RSS הינה כלי נוח ביותר כאשר מדובר בבלוגים ובתכני חדשות. עם זאת, הניסיון המר מלמד כי ישנם מקרים בהם גם אם יש אופציה להתעדכן ברסס, לא מומלץ לעשות זאת. אחד המקרים הללו הוא כאשר מדובר בפורומים – תדירות העדכונים במרביתם גבוהה מדי בשביל שמישהו יוכל לעקוב אחר כל ההודעות.

אחד הפורומים אותם החלטתי להשאיר ברשימת הקריאה שלי בכל זאת, הוא פורום הבלוגים בתפוז. אומנם ל[[תפוז אנשים]] ישנה קהילת בלוגים ענפה, אך הפורום המדובר אינו משמש לשופר הקהילה, אלא עוסק בבלוגים באופן כללי. קיימות שתי סיבות לכך שאני שומר אותו בקורא ה-RSS שלי – האחת היא שאין מדובר בפורום פעיל מאוד, כך שאין עומס רב של פתילים חדשים. הסיבה השנייה היא באיכות התכנים העולים בו לדיון.

דווקא דרך הפורום הזה גיליתי שאחת הבלוגריות הפופולאריות והמעניינות ביותר בישראל, לדעתי, החליטה לעבור דירה - מישרא-בלוג,שם שכן הבלוג שלה במשך 4 וחצי שנים, לבלוגיה של תפוז אנשים. סביר להניח שאם אתם קוראים את הטור הזה, כבר יצא לכם לשמוע על [[אליזרין]], או בכינויה – "[[זרובבלה]]" (למעשה, סביר להניח שגם אם אתם לא קוראים את הטור הזה, יצא לכם לשמוע עליה בכל זאת). החל מאתמול (18.12), הבלוג שלה, שהיה לאחד הבלוגים הפופולאריים ביותר בבלוגוספירה הישראלית, שינה את מיקומו.

אז למה, בעצם, לעבור דירה?

יצא לי לכתוב לא פעם על אליזרין, אז הפעם אתייחס דווקא למהות הדברים כפי שהיא מביאה אותם בפוסט הראשון בבלוג החדש שלה בתפוז בעודה מפרטת את הסיבות למעבר.

בדבריה משתקף רצונם של בלוגרים רבים להתקדם (בתחום האישי, בתחום הקריירה, הכתיבה ומה לא) בעזרת הבלוג ותודות לו. אליזרין, שכתבה במשך שנים רבות בישרא-בלוג והפכה לבלוגרית הפופולרית באתר, לא ראתה את עצמה מצליחה להתקדם יותר אם לא תעבור לבמה אחרת. את האשמה בכך היא תולה בכך שלדעתה, על-אף ההבטחות הרבות, נענע-10 אינם עושים די על-מנת לקדם את התוכן שהגולשים שלהם יוצרים. בתור דוגמא היא מביאה שני בלוגרים מראש טבלת הפופולאריות של ישרא-בלוג, אשר מעדיפים להשתמש בשירות [[פליקס]] של תפוז לצורך צירוף תכני וידאו לבלוג שלהם (ולא נראה שנענע מתכוונים לפתוח את ערוץ הוידאו שלהם לטובת אותם בלוגרים).

המסר ברור – קהילה אשר אינה משקיעה בחבריה, יכולה להמשיך ולשמור על גדולתה ומקומה רק בזכות כוח ההתמדה. עם זאת, ייתכן מאוד שלנענע יש תוכניות ליצירת אינטגרציה רחבה יותר בין ישרא-בלוג לשאר שירותי נענע10. אך כל עוד מאמצים אלה יסתכמו בבלוגים של כתבים בערוץ 10 וקריאה לקהילה לבחור לוגו לציון ראש השנה האזרחית, ייתכן ונראה עוד בלוגרים רבים וטובים נוטשים את ישרא-בלוג לטובת אתרים אחרים או בלוגים עצמאיים.

במקום יום הולדת

בדרך כלל נראה שהזמן חולף לו בקצב קבוע, לא ממהר לשום מקום ולא מזדחל לאיטו. אבל אם מביטים על משהו מפרספקטיבה היסטורית, אפשר לגלות שזמן כה רב חלף מהתרחשותם של אירועים בעלי חשיבות רבה. כך. ביום שני האחרון - ה-17 לדצמבר, מלאו 10 שנים לשימוש הראשון במושג weblog, ממנו השתרשה בסופו של דבר המילה blog במרץ 1999. אין מדובר בפרק זמן בלתי-נתפס, ולמרות זאת ההרגשה היא שההייפ הבלוגוספירי הזה התרחש ממש לפני איזה שנה-שנתיים ולא לפני עשור שלם. [[ג'ורן בארגר]], שהיה הראשון להשתמש במושג, כלל לא תיאר את חוויית הבלוגינג כפי שאנחנו מכירים אותה כיום. לפני 10 שנים, בארגר קרא בשם זה לרשימת הקישורים שליקט מן הרשת.

ארוכה היא הדרך שחלפה מאז. הוובלוג והבלוג כבר מזמן אינן עוד רשימות קישורים עלומים שאף אחד לא מכיר. כיום הבלוג הוא כבר חלק מן התודעה הקולקטיבית שלנו בכל הקשור להבנת התקשורת. אם בעבר היה צורך בידע טכני נרחב על-מנת לתחזק אתר אישי ובלוג, כיום זה הרבה יותר קל בזכות קיומן של פלטפורמות קהילתיות (דוגמת LiveJournal ו-Blogger) ומערכות פשוטות כגון Wordpress, המאפשרות לכל אדם להפוך את קולו לבעל השפעה במרחב המדיה המודרנית, גם מבלי להיות עיתונאי לפי הגישה השמרנית למקצוע.

  • עוד באותו נושא:
  • tech

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully