וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפנים השונות של הבלו-ריי

זיו רוזנפלד

21.12.2007 / 14:59

נגני הבלו-ריי המתקדמים נלחמים לא רק ב-HD-DVD, אלא גם בינם לבין עצמם, בזכות חלוקה לשלוש גרסאות שונות

נגן ה Blu-ray הייעודי הראשון הושק כבר לפני 15 חודשים, ומאז כולנו כבר התרגלנו לאיכות וידאו פנומנלית ואודיו ללא פשרות. כותרי בלו-ריי מאפשרים גישה לתפריטים הייחודיים לסרט ואינטראקטיביות מסוימת תוך כדי צפייה. המפרט של התקן אף מאפשר יכולות מתקדמות בהרבה כגון תמונה בתוך תמונה ותוכן מבוסס רשת, אך לא הייתה דרישה לכלול את כל האפשרויות המתקדמות בנגנים הראשונים. לכן, נוצרו שלושה "פרופילים" – תת-תקנים שונים של חומרה ותוכנה בנגני הבלו-ריי.

פרופיל 1.0

נקרא גם "פרופיל תקופת החסד". זמין בכל נגני ה-Blu-ray אשר נמכרו לפני תאריך הראשון בנובמבר 2007, והינו בעצם החומרה והתוכנה הרגילים של בלו-ריי. על ההבדלים בינו לבין אחיו המתקדמים יותר – בפסקה הבאה.

פרופיל 1.1

מוכר גם בשם "Bonus View" או "פרופיל סטנדרטי סופי".
כל דגם חדש של נגן אשר נמכר לאחר תאריך 1.11.2007, חייב לכלול תמיכה בפרופיל זה.

קיימים מספר הבדלים טכניים בינו לבין 1.0, אך ההבדל העיקרי הינו הוספה של תמיכה ביכולת PiP – תמונה בתוך תמונה. יכולת זו תאפשר, בכותרי בלו-ריי מתאימים, לנגן שני ערוצי וידאו ואודיו במקביל.

דוגמה למקום בו תכונה זו יכולה להועיל היא צפייה בתכני בונוס, כאשר על המסך הראשי מוקרן הסרט עצמו ובחלון קטן בפינה של המסך מוקרן ערוץ וידאו נוסף, בו הבמאי מתדיין על הערות והארות לסצנה הנצפית. מכאן השם "Bonus View” – מבט בונוס.

צריך לומר כי בשל מבנה החומרה החזק והגמיש יחסית של קונסולת הפלייסטיישן 3, היא הנגן היחיד אשר מסוגל להתעדכן מפרופיל 1.0 לפרופיל 1.1 על ידי עדכון קושחה פשוט. שאר נגני הבלו-ריי מדור ראשון לא כוללים את היכולת הזו בשל החומרה המובנית בהם (יש צורך בעוד שבב פענוח להצגת הערוץ הנוסף). לקראת חג המולד הקרוב, הופץ העדכון המדובר ל-PS3 דרך האינטרנט והמשחקים החדשים שיגיעו בקרוב לחנויות.

אולפני הסרטים לא הוציאו עד היום שום כותר בעל תכונת ה-PiP, כיוון שלא היו נגנים שתמכו בפרופיל. שני האולפנים הראשונים אשר הרימו את הכפפה ויוציאו כותרים בעלי שימוש בפרופיל 1.1 הנם Lionsgate Films עם הסרט 'מחסל פראי' והאולפן Sony Pictures עם הסרט השלישי בסדרת 'האויב שבפנים. שני הסרטים צפויים להגיע בראשון בינואר.

סרטים מעניינים נוספים אשר יוצאים בינואר 2008 ומכילים תכנים העושים שימוש ב-1.1 הנם '3:10 ליומה' ו'שמש' - שניהם מתוזמנים לשמיני בינואר 2008. יש לשער שעם הזמן, כשיותר ויותר נגני Blu-ray בעלי פרופיל 1.1 יראו אור, תהיה גם גדילה במספר הכותרים בעלי תכונת ה-PiP..

פרופיל 2.0

הפרופיל הזה ידוע גם בשם BD-Live. ההבדל העיקרי בינו לבין 1.1 הוא שתמיכה בפרופיל זה מחייבת כי הנגן יהיה בעל חיבור רשת. חיבור זה משמש להורדת תוספות מקוונות לכותר הבלו-ריי המתנגן, כגון סצנות שלא נכללו בסרט, קדימונים, פספוסים, ראיונות, משחקים מקוונים, מידע נוסף על הסרט ועוד.

נכון להיום, לא שמענו הכרזות על זמינותה של חומרה התואמת לפרופיל 2.0, והגיוני כי פרופיל זה לא יהפוך לחובה כמו שנעשה לפרופיל 1.1.

אמנם קיימים היום מספר נגני בלו-ריי בעלי חיבור רשת, אך אל תטעו לחשוב כי הנגנים האלה תומכים בפרופיל 2.0. זאת מכיוון שבהם משמש החיבור עבור עדכוני קושחה ותו לא. כדאי להדגיש כי כל נגן בפרופיל 2.0 חייב לכלול קיבולת זיכרון של 1GB עבור התוכן המגיע מהאינטרנט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

יתרון HD DVD

ל-HD DVD – המתחרה של בלו-ריי, יש יתרון גדול בכל הנוגע לתוכן המקוון. נגן ה-HD DVD הראשון שיצא לשוק, ה-HD-A1 של Toshiba, כבר כלל מחבר רשת. אומנם הוא לא היה פעיל עבור שימוש בתכנים מקוונים, אך עדכון קושחה שיצא בתחילת יולי 2007 אפשר שימוש זה ללא החלפת חומרה. כלומר, אפילו אם הייתם מהרוכשים הראשונים של נגןHD DVD, בעזרת עדכוני קושחה הוא יוכל להיות שווה ביכולותיו לכל נגן HD DVD אשר נמכר היום.

סיכום

האם יש טעם להמתין לנגנים בעלי פרופיל 1.1 או 2.0?
אם כבר יש בבעלותכם נגן בלו-ריי אשר נרכש לפני ה-1.11.2007, הוא יהיה בפרופיל 1.0. כלומר, לא תהיה לכם אפשרות שימוש ב-PiP או בתכנים מקוונים. זאת המגבלה היחידה של 1.0, ומעטים רואים בה מגבלה רצינית. במידה ואתם לא חושבים שחומרי בונוס כגון תכונות אינטראקטיביות הנן חיוניות עבור ההנאה שלכם מסרטים, אזי התעלמו מכל נושא הפרופילים הללו.

מתקבל רושם כאילו היצרנים הגדולים פשוט להוריד את תקופת האטרקטיביות של המכשירים שנקנו בתחילת הדרך, ולשכנע את מי שקנו אותם לשדרג את הציוד אחרי שנה-שנתיים על מנת להיות בפסגת הטכנולוגיה. אל תשכחו שהבלו ריי הושק לפני קצת יותר משנה, ורוב הקונים ביצעו את הרכישה של הנגן שלהם במהלך השנה האחרונה. השדרוג, אם כך, הוא רק על מנת לנגן תכני בונוס, אותם לדעתי הנגנים היו צריכים להיות מסוגלים לנגן כבר מההתחלה. נדמה כאילו הצרכן הסופי נגרר בעל כורחו למלחמת הפרופילים הללו, מלחמה שהוא בכלל לא צריך להיות מעורב בה ושהכיס שלו לא היה צריך לסבול ממנה


אם אתם מעונינים לרדת כבר מהגדר ולרכוש נגן בלו-ריי, קונסולת הפלייסטיישן 3 היא הבחירה נבונה. מעבר להיותה מכונת משחק חזקה, היא מכילה כבר מחבר רשת ותמיכה בפרופיל 1.1 דרך עדכון קושחה, כפי שהוזכר קודם.

נגנים יעודיים בעלי תמיכה בפרופיל 1.1 אמורים להגיע לחנויות בחודשים הקרובים. הראשון שכבר הוכרז ואמור להגיע למדפים בכל יום הנו ה-Panasonic DMP-BD30. בנוסף, המון חברות ממתינות לתערוכת CES 2008 על מנת להכריז על נגנים חדישים בעלי תמיכה בפרופיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully