וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מק רויאל

זיו קיטרו

23.12.2007 / 11:25

זיו קיטרו מסביר הפעם למה יש אתרים שלא עובדים עם המק החדש שלכם. הוא גם מציע תקווה

מעטים האנשים שלא מתאהבים במק כאשר הם נתקלים בו. מערכת ההפעלה הפשוטה, הניקיון, העיצוב, העוצמה שקיימת מתחת למנוע של המערכת. הוסיפו לאלו מאות תוכנות המאפשרות לעשות דברים שעל מחשב המריץ חלונות בכלל לא חלמתם לעשות ותקבלו מוצר שקשה להגיד לו לא. מערכת היחסים של אנשי מק עם המחשב שלהם היא כמעט בלתי נתפסת למי שמביט מהצד. ההתנהגות נראית פנאטית והשיח אינטימי. אף מערכת הפעלה אחרת ואף מוצר אחר לא מצליח לגרום לאנשים להתנהג בצורה הזו. אם תשאלו משתמש מק ממוצע לגבי הסיבה הוא יתחיל לנאום נאום ארוך מאוד אבל עד שלא תשבו מול המחשב לא תצליחו להבין על מה הוא מדבר. מהרגע שתעשו את זה תגיעו למסקנה שהגעתם למנוחה ולנחלה. אחת הסיבות נעוצה בהבטחה של אפל למוצר שלהם - מק עובד ישר מהקופסה. לא צריך להתקין כלום, חבילת iLife מספקת כלים נהדרים שכל משתמש ביתי צריך, אין צורך באנטי וירוס, פשוט חלום, לא? תלוי של מי.

תאימות אתרים

הבעיה הראשונה והגדולה ביותר למשתמשי מק בארץ היא בעיית חוסר תאימות אתרים, הנובעת בגלל שימוש של מתכנתים וממסדים במערכות מבוססות על הטכנולוגיה של מיקרוסופט. מיקרוסופט סופגת תביעות באירופה וספגה בארה”ב בגלל היותה מונופול ובגלל השימוש שהיא עושה בכוחה כדי לדרוס מערכות הפעלה ודפדפנים אחרים. כמשתמש במערכת שאינה חלונות אני מבין את התביעות ומאמין בצדקתן, כאדם האוהב ממון אני לא יכול שלא להעריץ את מיקרוסופט. עוצמתה הגדולה ביותר של מיקרוסופט היא לא בכך שהפכה למונופול או בעובדה שמערכת ההפעלה שלה נמצאת היום על קרוב ל-90% מהמחשבים המיוצרים. לא, עוצמתה הגדולה ביותר והסיבה להערצה שלי אליה היא העובדה שחברת התוכנה הזו הצליחה לגרום לאנשים לוותר על חופש הבחירה שלהם באופן מוחלט ולהרגיש ממש נוח לפעול בצורה מוגבלת ברשת. אתרים רבים, בעיקר ממשלתיים ובנקאיים פועלים על פלטפורמה של מערכות מיקרוסופט שאינן עומדות בתקנים בין לאומיים בכל הקשור לתאימות לדפדפנים.

בניגוד למה שאנשים חושבים הרשת מלאה בעשרות דפדפנים כאשר הפופולאריים ביותר - כמו Firefox - עושים הרבה יותר מאקספלורר. אלו דפדפנים בטוחים יותר ומהירים יותר ויחד עם זאת לא תצליחו להיכנס לאתר הבנק שלכם בעזרתם. רק כדי לקבל פרופורציה מה שזה אומר, במילים הפשוטות ביותר, הוא שהבנקים שלכם דורשים מכם המשתמשים לרכוש מערכת הפעלה יקרה יותר מכל מערכת הפעלה אחרת בשוק כיום כדי לעשות שימוש בשירות עליו אתם משלמים עמלות. המציאות צריכה להיות כזו בה אם אתם בוחרים להפעיל מערכת הפעלה זולה יותר כמו OSX של מק או מערכת המופצת בחינם כמו לינוקס ואתם מעוניינים לעשות שימוש בדפדפנים תקניים, בטוחים המופצים בחינם אתם לא יכולים לעשות שימוש בשירות הזה.

הבעיה לא מסתיימת שם. מורים המעוניינים לעבוד על מערכות קוד פתוח או מערכות זולות לא יכולים לעשות כן. פורומים, אתרי מידע, אתרי תוכן ובסיסי נתונים הקיימים כיום מוגבלים לשימוש באקספלורר בלבד. תלמידים שרוצים ללמוד חייבים לעבוד על אקספלורר שכן חלק ממערכת הלימודים שלהם כוללת שימוש באתרים שאינם תקינים. שוב אנחנו רואים מצב בו משתמשים פרטיים מחויבים להוציא כסף על מערכת מסוימת למרות שיש אלטרנטיבות זולות או חופשיות.

הפתרון המיוחל

לשמחת מי שמבין את גודל הבעיה, בשנה האחרונה החלו דברים להשתנות. חלק מהבנקים כבר החלו לפעול ולשנות את התשתית כדי לעבוד עם Firefox לכל הפחות. בראיון שערכתי לאחרונה עם ערן תור, מנכ”ל iDigital (המפיצה הרשמית של אפל בישראל) התקבלה תשובת “כן” החלטית, גם אם לא מורחבת, לשאלה האם iDigital פועלת מול הבנקים והממשלה להבאת השינוי המיוחל. עוד עלה מהראיון שברוב המקרים המנכ”לים ומנהלים אחרים כלל לא מודעים לבעיה וניזונים ממה שמחלקות ה-IT שלהם מספרות להם. לא רק iDigital פועלת מול הכנסת. בשנה האחרונה התקיימו מספר דיונים בהם הוצגו נתונים מפי חברות ופעילים פרטיים, ביניהם רודד קונפורטי, הבעלים של הפורום Mac-It אשר הרים עצומה לקידום תאימות אתרים. בינתיים נראה שגופים שונים כבר מבינים את הבעיה ומתחילים בשינוי: חברת orange, לדוגמה, שינתה את האתר שלהם לחלוטין והתאימה אותו לתקן הבינלאומי. עיריית פתח תקווה הגדילה ועשתה ובימים אלו עוברות כל מערכות העיר בכלל ומערכת החינוך בפרט לשימוש בקוד פתוח ובניית אתרים תקניים. אלו שינוים מבורכים וחשוב לדעת עליהם אך התהליך עוד ארוך עד לסיומו.

מה עושים בינתיים

שני סוגי אנשים זקוקים לסביבת חלונות - אלו שהעבודה שלהם דורשת מהם סביבה כזו ואלו שעושים שימוש באתרי בנקים או אתרים אחרים שעדיין לא תומכים בדפדפנים אחרים פרט לאקספלורר. אם החלטתם לעבור למק ואתם נופלים לאחת הקטגוריות האלו, אין צורך לחשוש כי המק שלכם מפעיל גם חלונות וביותר מצורה אחת. בזכות המעבר של אפל לשבבי אינטל, יכולים אנשים להפעיל תוכנות המדמות סביבת עבודה של חלונות. שתי התוכנות המובילות בשוק היום הן [[Parallels]] ו-[[‏vmware Fusion]]. אחרי ההתקנה של אחת מהתוכנות האלו, ניתן להתקין את חלונות על גבי המק וכך ליהנות משתי העולמות ולמעשה לקבל שני מחשבים במחיר של מחשב אחד. אפל הגדילה לעשות ויצרה תוכנה המכונה [[boot camp]] אשר מאפשרת לאתחל את המחשב ולהעלות אותו כחלונות בלבד. ההבדל בין האפשרויות האלו תלוי בשימוש. תוכנות ההדמיה טובות לרוב השימושים - אופיס, אינטרנט, מצגות וכדומה. המהירות שלהם מצוינת בעיקר בגלל שבניגוד לתוכנות הדמיה בעבר ממש דימו מעבד שונה, פה הן רק מדמות סביבת עבודה ועובדות ישרות על השבב של אינטל. האפשרות לאתחל את המחשב אל תוך חלונות נוחה למי שעובד עם נייד ובמקום העבודה שלו יש שימוש כבד בשרתים של מיקרוסופט או תוכנות כבדות שדורשות סביבת עבודה מלאה של חלונות. משתמשי מק יכולים להגיע עם הנייד שלהם ופשוט להפעיל את המחשב במצב הזה וכאשר חוזרים הביתה הם יכולים לשוב אל מערכת ההפעלה של המק.

סיכום

מק הוא בהחלט מכשיר מדהים, אבל כמו לכל מכונה שנבנתה על ידי בני אדם, גם למק יש בעיות. בעיית התאימות אינה בעיה של המק, היא בעיה של חברות ובוני אתרים שפועלים בניגוד לתקנים בינלאומיים. לרוע המזל הדבר אומר שמשתמשי פלטפורמות שאינן של מיקרוסופט נפגעים. מעבר לבעיית תאימות האתרים, יש עוד מספר מצבים בהם תתקלו בבעיות תאימות, אך אלו פשוטות לטיפול ואנו נדון בהם בכתבות הבאות.

  • עוד באותו נושא:
  • תאימות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully