וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לגיק

רותם ברוכין

24.12.2007 / 2:14

הפעם פונה רותם לנושא שקרוב ללבה וקרוב ללב המערכת: מדע בדיוני ברשת. חלק ראשון מתוך שניים

מדע בדיוני הוא עולמות אחרים, יקומים מקבילים, ארצות עתידניות, יפהפיות בשריונות. לא כל חובבי המדע הבדיוני הם גיקים, ולא כל הגיקים הם חובבי מדע בדיוני - אבל החפיפה בהחלט קיימת באחוז גבוה. אצל רוב האנשים, מדע בדיוני בדרך כלל קשור לסדרת הז'אנר המוכרת "סטאר טרק" (מסע בין כוכבים). אבל עולם המדע הבדיוני (והפנטסיה, כמובן), רחב בהרבה, וכולל לא רק סדרות טלויזיה, אלא גם ספרים, מגזינים, קולנוע, ולפעמים אפילו מוזיקה (לא, "חלליות" של ברי סחרוף לא נחשב).

גם בישראל יש קהילה ענפה של חובבים שחולמים בלילה על כיבוש החלל, וכותבים על זה, מדברים על זה, וכמובן מקיימים כנסים (הידוע מתוכם הוא פסטיבל אייקון, המתקיים בחוה"מ סוכות בסינמטק). חלק מהאתרים בהם הקהילה הזו גולשת הם אתרי תוכן של עמותות שונות, כמו אתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטסיה. האגודה הזו, שקיימת כבר עשור וקצת, הצליחה לצבור באתר כמות תוכן שנדרשים חיים שלמים כדי לקרוא אותו. אולי זה בגלל חיבתה של אותה קהילה לכתיבת סיפורים, ספרים, מאמרים, ביקורות, כתבות, טורים – וחשוב יותר, בגלל חיבתה של אותה קהילה לקריאת כל אלו. אבל גם סיור מקיף של שעות באתר האגודה לא יתחיל לגרד את קצה חומרי הקריאה. מה שבטוח – לאף אחד שם לא אכפת לקרוא שעות מהמסך. באתר האגודה יש גם עדכונים שוטפים על פעילותה ופעילות התאים שלה בארץ (פעילות פעמיים-שלוש בחודש, בממוצע), וסקרים נטולי תכלית כמו "איזה רעיון ישראלי הוא יותר מדע בדיוני – אלטנוילנד, רכבת תחתית בתל אביב, שלום או הקיבוץ?" אם אתם חובבי התחום – היזהרו שלא להישאב פנימה. ההנאה מובטחת – וגם הלילות נטולי השינה שבדרך.

הפורטל

אתר נוסף השואף להקיף את כל תחומי העניין של הקהילה הוא ISF, מעין פורטל ידידותי לציבור, דומה יותר לעיתון יומי מאשר לירחון. באתר יש מגוון רחב של נושאים תחת ז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה, כמו עתידנות, משחקי תפקידים, חדשות מקומיות, אימה, אנימציה יפנית, משחקי מחשב וקומיקס. האתגר שהאתר עומד בו בהצלחה כמעט מלאה הוא ידיעה חדשה פעם ביום, וכתבה חדשה פעם בשבוע. מביקור ב- ISF נדמה שהגיקים המד"ביסטים בארץ הם לא קהילה של כמה מאות, או מקסימום אלפי אנשים, אלא קהל רחב שמחפש לעצמו פורטל. בפועל, את רוב הכתבות כותבים ועורכים אותם אנשים, והרמה העיתונאית אינה גבוהה במיוחד – אבל דווקא כאתר חובבים, ISF עושה את תפקידו – כתבות של חובבים, ציטוטי היום ו"הידעת?" גיקי, תמונות מיוחדות, ועיסוק בערב רב של מוצרי מדיה ותרבות שונים שרק הגיקים מכירים.

המגזין

"בלי פאניקה" התחיל כעיתון-ביטאון של פורום אורט למדע בדיוני ופנטסיה, אך במהלך השנים הפך עצמאי, וכיום הוא מגזין מקוון לכל הדברים המתקשרים למדע בדיוני או פנטסיה, ומתפרסמים בו יותר סיפורי מקור בז'אנר זה מאשר בכל אתר ברשת, ולא מעט סיפורים מתורגמים. האתר גם מוביל פרוייקטים שונים המתקשרים לכתיבת מקור. למרות זאת, מורגשת באתר מעט מהרוח הקהילתית שנותרה מימי הפורום, כשלעיתים מתווספות אליו רשימות הומוריסטיות או תוכן בעל קריצה פנימית לקהילה. לעומת זאת, כבמה לדיון וכקהילה, "בלי פאניקה" הוא האתר הכי פחות מתקדם, מתוך מה שנראה כבחירה מודעת מאוד – מערכת לא נוחה של טוקבקים, שיוצרת את הרושם שהאתר נועד כדי להיכנס אליו, לקרוא בו ואז ללכת לדבר על מה שקראתם בבמות אחרות. מה שבטוח – לקהילה לא חסרות במות כאלו. סקירה זו כללה רק חלק קטן מתוכם. המשך בשבוע הבא.

גילוי נאות: הכותבת חברה באגודה וסיפורים פרי עטה התפרסמו ב"בלי פאניקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully