וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלישה אחרת

אמיתי זיו

25.12.2007 / 11:03

האבולוציה של האינטרנט בישראל יצרה שלוש ספקיות גדולות ששולטות בשוק, אך גם לספקיות הקטנות יש מקום תחת השמש

"זה היה בימים שחייגנו לאינטרנט דרך הטלפון ב-96'. אילת היתה אזור חיוג אחר והיה יקר להתקשר לקידומת 03 של בזק ולהתחבר. יום אחד חבר הציע לי להקים שרת אינטרנט באילת עם מספר מקומי והלכנו על זה" - כך משחזר היום אשר אלזם את הקמת חברת אילת-אינטר, שלימים נהפכה לספקית אינטרנט ארצית בשם אינטרל.

"ב-2002 נכנס האינטרנט המהיר והפכנו להיות ספק ארצי. עד היום לקוחות מהצפון שואלים אם אין בעיה להתחבר לשרת שבאילת, אבל המצחיק הוא שמישהו מאילת לא ישאל אם יש בעיה להתחבר לשרתים של נטוויז'ן בחיפה. כיום יש לאינטרל גם לקוחות מהצפון הרחוק, אפילו משלומי, קרית שמונה ורמת הגולן".

מלבד אינטרל יש עוד כמה ספקיות אינטרנט בישראל עם פלחי שוק קטנים, אך הן מצליחות להתחרות גם בספקיות האינטרנט הגדולות והמפורסמות כמו בזק בינלאומי, נטוויז'ן-ברק וסמייל תקשורת. הספקיות הקטנות הן שריד מימי ראשית האינטרנט בישראל, כאשר היו עשרות ספקיות אינטרנט קטנות. שמות כמו כנען גלישות, פנטגון ו-A2Z הן דוגמאות לחברות קטנות שסיפקו פה פעם שירותי גלישה, אך נכחדו זה מכבר.

שוק הקטנות התכווץ

למעשה, האינטרנט צמח בזכות אנשים פרטיים שהקימו בבתיהם שרתי תוכן קטנים שנקראו BBS. חלק מאותם שרתים נהפכו עם השנים לספקי אינטרנט. גם מועצות אזוריות שימשו אז כספקיות אינטרנט באזוריהן, ובארכיאולוגיה של הרשת אפשר למצוא ספקיות כמו להב-נט שפעלה באזור הדרום, וגזר-נט שפעלה במועצה אזורית גזר.

עם השנים שוק הספקיות הקטנות התחיל להתכווץ: החברות הגדולות קנו את הקטנות ואז המשיכו והתמזגו ביניהן. כך למשל, ספקית קטנה בשם אקווה-נט, שהציעה מחירים נמוכים לכ-3,400 לקוחותיה, נקנתה לפני שלוש שנים על ידי אינטרנט זהב, שהמשיכה ורכשה את חברת 012 ב-56 מיליון דולר - עסקה שהושלמה בדצמבר 2006. כיום שתי החברות מאוחדות תחת השם סמייל תקשורת.

ספקית אחרת בשם אקט-קום, שהתמחתה במתן תמיכה לבעלי מערכת ההפעלה לינוקס, החזיקה בכ-20 אלף לקוחות ונרכשה בתחילת 2007 על ידי בזק-בינלאומי. סכום העסקה לא נמסר, אך לרוב עסקות קנייה של חברות אינטרנט מתבצעות לפי מפתח של 500-2,000 דולר לכל לקוח רשום. בתחילת 2007 התמזגה ברק עם נטוויז'ן וכך נותרו רק שלוש שחקניות גדולות, שלכל אחת מהן קצת פחות משליש מהשוק.

כיום קיימות בשוק כמה ספקיות קטנות, שכל אחת מהן מציעה נישה אחרת. "יש לנו כיום 1,500 לקוחות", אומר אלזם. "אנחנו לא פונים לפרסום ורוצים לגדול לאט, בעיקר בשביל לשמור על השירות. במוקד שלנו יש מענה מיידי, ומי שמבקש להתנתק אנחנו מכבדים אותו. בחברות הגדולות הלקוחות צריכים לאכול הרבה קש בשביל להתנתק".

חברות כמו אינטרל צריכות להתמודד בשוק מאוד תחרותי, כשחלק מהספקיות מוכנות לספוג הפסדים בשביל לשמר לקוחות. "אנחנו לא נמכור במחירי הפסד כי זה יפגע בשירות", מסביר אלזם. "אם, למשל, חברה מציעה חיבור לאינטרנט ב-39 שקל בחודש אז אנחנו יכולים להציע ב-38 שקל. ואולם, אם הספקית המתחרה תמשיך לרדת במחיר ותציע מחיר של 25 שקל בחודש - אנחנו נצא מהמשחק. מלבד זאת, יש לנו יתרון מסוים מכיוון שאנחנו לא משלמים מע"מ באילת".

מסלול אינטרנט "כשר"

קובי הקר הספיק להיות סמנכ"ל שירות בפלאפון וסמנכ"ל המגזר הפרטי בסלקום לפני שהתמנה לתפקיד מנכ"ל חברת אינטרנט רימון. החברה פועלת מאז ספטמבר 2007 כספקית ייחודית של אינטרנט "כשר" - אתרים ללא אלימות וללא פורנו. החברה מציעה חמישה מסלולי התחברות, בהם מסלול מוגן - מסלול שפתוח לכל אתרי האינטרנט מלבד אתרים עם תוכן פוגעני , ומסלול הרמטי שמאפשר כניסה רק לאתרים תורניים ואתרים מקצועיים אחרים שאינם מכילים תמונות של נשים.

"ספקיות האינטרנט הגדולות מציעות תוכנות של סינון אתרים", מסביר הקר. "אך אתר כמו Ynet, שיש בו מגוון תכנים - האם הוא מותר או אסור? הפתרון שלנו מבוסס על תוכנה ועל מוקד תוכן אנושי, לכן אנחנו למעשה מבצעים ניהול תוכן ולא מסננים אתרים. ללקוח יש אפשרות לערער וליצור התאמה אישית".

לאינטרנט רימון יש כיום יותר מ-6,000 לקוחות. בתחילת פעילותה פנתה החברה בעיקר לציבור הדתי-לאומי, אך עם הזמן נוספו גם לקוחות חרדים ולקוחות חילונים שמעדיפים תוכן מפוקח. "מוסדות חינוך מעדיפים אותנו", אומר הקר, "וכך גם עסקים שרוצים לצמצם את אפשרויות הגלישה של העובדים שלהם".

הקר מסביר כי המחירים של החברה גבוהים רק בכמה שקלים ממחירי המתחרות הגדולות, אך במחיר החודשי כלול גם ניהול התוכן ותוכנת אנטי ספאם - שירות שבחברות אחרות גובים עליו תוספת.

"95% מהשוק נשלט על ידי שלוש חברות גדולות ומעבר להן יש מספר חברות נישה", מסכם מיקי ישראלי, הבעלים של חברת ארידור תקשורת. "הנישה שלנו היא הנישה העסקית. לקוח שלנו לא ימתין יותר מדקה בטלפון, דבר שהוא חשוב במיוחד בשוק העסקי". לארידור יש כיום יותר מ-5,000 לקוחות, שכמעט כולם מהמגזר העסקי. לדבריו, "המחירים שלנו גבוהים יותר משל החברות הגדולות, אבל בתמורה אנחנו מציעים יחס דחיסה (נתון שקובע את מהירות הגלישה; א"ז) טוב יותר - עד פי ארבעה מספקיות האינטרנט הגדולות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully