וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2007 - אינטרנט

דידי חנוך

26.12.2007 / 10:43

הוא לא הכי פופולרי, ולא האתר שצומח הכי מהר, אבל 2007 עדיין היתה השנה של פייסבוק. ושל גוגל, כמו כל שנה

האתר החברתי הפופולרי בעולם הוא לא פייסבוק. התואר הזה עדיין שייך למייספייס. האתר החברתי שצומח הכי מהר גם הוא אינו פייסבוק, כי אם iMeem. אבל אי אפשר לסכם את השנה החולפת ברשת מבלי לומר בבירור שזאת היתה השנה של האתר שהתחיל בתור רשת חברתית לקולג'ים והפך לרשת חברתית ואמצעי תקשורת מרכזי בעבור מיליונים.

פייסבוק כבר היתה הרשת החברתית השניה בגודלה בעולם כאשר ביצעה את המהלך שהפך אותה לענקית אמיתית שמהווה מתחרה אמיתית על תואר החברה החזקה ברשת. המהלך היה פתיחת הפלטפורמה שלה למפתחים. כל מי שרוצה, יכול לפתח יישום לפייסבוק. זה יכול להיות משחק, נגן, או כל סוג אחר של יישום. ומפתחים יכולים להרוויח מהכנסות הפרסום של היישומים שלהם.

המהלך של פייסבוק התבצע לאחר שהחברה ראתה את האקוסיסטמה העצומה שנוצרה סביב מייספייס, למרות שהאתר של ניוז קורפ נקט לעתים בעוינות כלפי מפתחים חיצוניים. מייספייס חסמו לעתים קרובות יישומים חיצוניים, דבר שהגיע לשיא עם החסימה הזמנית של פוטובאקט, אתר אחסון התמונות המצליח ברשת ששאב את עיקר התנועה שלו מעמודים במייספייס.

פתיחת פייסבוק ליישומים חיצוניים יצרה אפקט כפול. החלק הראשון הוא המעשי: יישומים חדשים החלו לצוץ כמעט כל יום, והשימושיות של הרשת עלתה כל הזמן. החלק השני, והחשוב לפחות באותה המידה, הוא ההייפ. הפתיחה של פייסבוק יצרה לחברה גל פרסום אדיר שהמשיך להזין את עצמו במשך חודשים. וברשת ידעו לנצל את המומנטום. רבים מהמתחברים החדשים של פייסבוק הגיעו כתוצאה מהרעש התקשורתי, ואלה הביאו את החברים שלהם.

לקראת סוף השנה הכריזו בפייסבוק שרשתות אחרות יכולות לרכוש זכיון להתאמתן לאינספור היישומים של האתר, מהלך שנעשה בתגובה ל-Open Social של גוגל ובנות בריתה. Bebo, רשת חברתית בעלת כ-40 מיליון משתמשים, היתה הראשונה שהודיעה על הסכם עם פייסבוק לשימוש בכלים של האתר.

הפשלה

גם חברות שצומחות בקצב מדהים וזוכות להייפ מטורף נופלות לפעמים, ואת הנפילה של פייסבוק ניתן לתמצת למילה אחת: Beacon. ביקון היא מערכת הפרסום של פייסבוק, שקישרה בין חנויות לפרופילים ושחררה הודעות כמו "דניס קנה פיצה דומינוז" לכל רשימת החברים. אין כמו מעקב אחר הרכישות כדי לגרום לאנשים לתחושת פרנויה עזה.

הפשלה האמיתית היתה שביקון נבנתה כמערכת Opt out. מה זה אומר? זה אומר שברירת המחדל היא שכל המשתמשים נמצאים בפנים, וכל משתמש צריך לנקוט בפעולה כדי לצאת.

אחרי גל של זעם ומחאות, שינו בפייסבוק את המערכת כך שמשתמש צריך לנקוט בפעולה כדי להצטרף ל"שירות". כרגע לא נראה שהיתה למעידה השפעה שלילית על האתר, אבל בהחלט היתה כאן פגיעה בתדמית שלו.

גם בישראל

פייסבוק היתה הרשת החברתית הראשונה שבאמת לכדה את הקהל הישראלי. הישראלים, שלא נהרו בהמוניהם למייספייס וגם לא לרשתות מקומיות כמו מקושרים או קפה דה מארקר, החלו להצטרף לפייסבוק בקצב הולך וגובר. תוך שבועות הפך האתר למרכז פעילות עצום בארץ.

התגובה של גוגל

גוגל, ששמה לעצמה ליעד להפוך לשער המרכזי למידע ותקשורת בעבור כלל משתמשי הרשת, לא היתה מוכנה לפריצה של פייסבוק. אתרים כמו מייספייס לא היוו איום על גוגל, כי אם רק מקום נוסף שבו ניתן לשים פרסומות. אבל פייסבוק היא סוג חדש של מתחרה, מכיוון שבעבור רבים ממשתמשיה היא משמשת גם כאמצעי תקשורת מרכזי וכיעד הכמעט בלעדי ברשת.

במשך זמן רב הסתובבו שמועות שגוגל מתכוונת לרכוש את פייסבוק או נתח מהחברה, ודובר על תחרות עזה בינה לבין מיקרוסופט על הזכות להפוך לשותפים באתר. מיקרוסופט הפכה לבסוף לשותפה, כאשר רכשה נתח זעיר מפייסבוק במחיר לפיו שווי השוק של האתר הוא 15 מיליארד דולר. למיקרוסופט זה היה צעד קריטי, מכיוון שהיא מספקת את פלטפורמת הפרסום של פייסבוק.

ימים לאחר הכרזת העסקה יצאה גוגל בהכרזה שהעמידה בסימן שאלה את מידת העניין האמיתי שאי פעם היה לה ברכישת פייסבוק. ההכרזה היתה Open Social, סט כלים שיאפשרו למפתחים ליצור יישומים לכל אתר שיבחר להשתתף. בעת ההכרזה היו לגוגל מספר שותפות מפתח, אבל שום דבר שמתקרב לגודל של פייסבוק. ואז הגיעה ההכרזה הנוספת: מייספייס מצטרפת כחלק מ-Open Social. ומיייספייס, כזכור, עדיין גדולה מפייסבוק בעולם הרחב לפי כל מדד אפשרי.

הכלים המדוברים עדיין לא הושקו, אבל כבר עכשיו ברור שגוגל היא הכוח החזק ביותר ברשת ויש לה יתרון עצום בכך שהיא מציעה את הכלים שלה לכל אתר שיבחר להשתמש בהם בעוד פייסבוק רוצה דמי זכיון.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

בשנה הבאה

נשב על המרפסת ונגלוש באתרים שתומכים באופן סושיאל. פייסבוק כנראה תמשיך להתחזק עוד כמה חודשים, אבל אז - להערכתנו, תתגלה כשגעון חולף. ברשת, מדיניות של פתיחות מנצחת תמיד בקרב כנגד פילוסופיות סגורות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully