וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיכום 2007: סלולר

דידי חנוך

30.12.2007 / 15:17

אייפון, ניידות, N95, גוגל ורשת חדשה לפלאפון. הרבה דברים קרו בשנה האחרונה בסלולר. קבלו סיכום ותחזית

כמו כל שנה בשנים האחרונות, גם 2007 היתה שנה של קפיצת מדרגה בתחום הסלולר. WiFi בטווח רחב יותר של מכשירים, מכשירי דור 3.5, יותר ויותר מכשירים שבאמת מסוגלים לתפקד כנגן. 2007 היתה שנה שבה הכריזה התעשייה בקול גדול: אנחנו לא מייצרים רק טלפונים. אנחנו מייצרים מכשירים שנועדו לשרת כל צורך של המשתמשים שיש לו ערך בשילוב עם ניידות. אם יש צורך כלשהו לעשיית משהו שלא ליד מחשב, חברות הסלולר רוצות שתעשו את זה במכשירים שלהן.

מדובר בתופעה שהיא - בשלב זה - שילוב אינטרסים של יצרני המכשירים ושל האופרטורים. המפעילים רוצים להגדיל את הרווח מכל לקוח, וסבורים ששירותים מתקדמים הם הדרך לעשות זאת. נוקיה רוצה למכור ללקוחות תוכן ישירות ויודעת שהדרך לעשות זאת היא אינטרנט פתוח במכשיר. היצרניות האחרות רוצות להתחרות עם נוקיה.

2007 סימלה גם תחילה של שינוי במאזן הכוחות בין המפעילים לבין היצרנים. זה התחיל באפל, שדרשה - וקיבלה - אחוזים מהרווח החודשי של חברות הסלולר על השימוש שלקוחותיהן עושות באייפון. נוקיה יצאה לאחרונה בדרישות דומות. חברות כמו נוקיה ואפל רואות עולם שבו המפעילות תופסות מקום מקביל לספקיות קישוריות אינטרנט: מספקות את הקו ואת הפס הרחב וזהו. אבל כרגע כל הצדדים מרוויחים מהדחיפה לעבר יותר אינטרנט ויותר מדיה במכשירים. והכולם הזה כולל גם את הצרכנים, שמקבלים מכשירים טובים יותר שעושים יותר ועושים את זה טוב יותר.

לארץ הגיעה עד כה דוגמה אמיתית אחת למגמה הזאת: נוקיה N95. כל סוג של קישוריות, ניגון של מגוון סוגי מדיה ומסך ענקי. המכשיר לא היה חף מפגמים, אבל סימן את המטרה.

בראיון שנערך השנה עם סטיב ג'ובס, הסביר מנכ"ל אפל מדוע כבש האייפוד את השוק לפני יותר מחמש שנים: יצרניות הנגנים הקיימות ידעו לייצר אחלה חומרה, אבל לא ידעו לכתוב תוכנה אלגנטית. הבעיה של ג'ובס היא שחברות הסלולר כיום לא נמצאות במצב בו היו חברות הנגנים אז. האייפון לימד את תעשיית הסלולר לקח שהיא היתה צריכה ללמוד לבד: ממשק של מכשיר נייד לא צריך להיות מסובך. הוא צריך להיות פשוט ורב עצמה. כל החברות חותרות כיום לכיוון הזה, כשנוקיה וסוני אריקסון מבססות את המהלכים שלהן על סימביאן בעוד מוטורולה וסמסונג רוקדות על כל מערכת הפעלה וממשק אפשריים (חלונות, סימביאן, ג'אווה, לינוקס, שילובי ג'אווה ולינוקס ואנדרואיד מבוססת הלינוקס של גוגל). 2007 היתה השנה בה הבינו חברות הסלולר מה הן צריכות לשנות. 2008 תהיה השנה בה הן יעשו זאת. מדובר כאן בתעשייה עם ה-ר-ב-ה יותר כסף מתעשיית הנגנים.

מתניידים לאט

שני דברים חשובים קרו ב-2007 מבחינת שוק הסלולר הישראלי. הראשון היה ניידות המספרים, שמאפשרת לכל לקוח לעבור לחברה אחרת עם המספר שלו, כולל הקידומת. השבועות הראשונים של הניידות לא היו רגעיו היפים ביותר של השוק הישראלי. היו עיכובים, תקלות, תלונות על התנהלות בעייתית של המפעילים ועוד. אבל ניידות מספרים היא לא דבר שנמדד בכמה שבועות. היא נמדדת בשנה וחצי. וכבר עכשיו היא הביאה מבצעים שכמותם באמת לא נראו בארץ. נכון לעכשיו, שווה במיוחד להישאר בחברה הנוכחית שלכם מכיוון שעיקר המאמצים מוקדשים לשימור לקוחות. אבל השינוי רק החל.

הדבר השני החשוב שקרה בשוק הסלולר המקומי היה ההחלטה של פלאפון להקים רשת HSUPA. המשמעות האמיתית של ההחלטה היא שאי שם ב-2009 (או 2008 לפי חוות דעת אופטימיות יותר) יהיו בארץ סלולרים שעובדים בכל שלוש הרשתות. זה ההמשך הטבעי והמוצדק של הניידות, מבחינת השוק ומבחינת החופש שהוא מעניק ללקוח.

מה צפוי לנו ב-2008

שני טרנדים שהחלו ב-2007 צפויים להתעצם בשנה הבאה. האחד הוא כניסתן של חברות "חיצוניות" לעולם הסלולר. אפל כבר הותירה חותם ענק על 2007 עם האייפון, אבל אין ספק שההיצע שלה יתרחב ב-2008. כבר ידוע שבאביב יושק אייפון דור 3 באירופה, אבל מה שעוד לא הוכרז ונמצא כרגע בגדר ספקולציה סבירה מאד הוא השקתו של "אייפון נאנו" מתישהו בשנה הבאה. אפל רוצה את המסות, ואותם היא לא תוכל לקבל עם המכשיר היקר יותר. כך היה גם בשוק הנגנים, אותו כבשה החברה מקופרטינו באמת רק כשהשיקה נגן פלאש.

החברה החשובה השניה היא גוגל, כמובן. רבים הגיבו באכזבה להכרזה על מערכת ההפעלה "אנדרואיד", מכיוון שקיוו להכרזה על טלפון של גוגל. אבל האכזבה היא החמצה של המסר האמיתי של גוגל: לא יהיה גוגלפון אחד. יהיו הרבה. ממגוון יצרנים. זה לא פחות ממה שציפו לו, זה יותר.

הטרנד השני, כאמור, הוא האינטרנט הסלולרי. שיחות שניהלתי לקראת סוף השנה עם כמה מבכירי התעשייה בארץ מחזקים מאד את הרושם שלפחות ברמת ההצהרה, כולם מבינים שהקילר אפליקיישן של הדור הבא של הסלולריים הוא האינטרנט.

בשיחה עם מיקי ברקן, מנכ"ל חברת ברס שמייבאת את סוני אריקסון לישראל, הבליט ברקן את האינטרנט כמגמה חשובה, והבטיח שהחברה תביא בקרוב מכשיר אטרקטיבי במיוחד שיתמקד בגלישה. עופר קידר, מנכ"ל חברת סאני – יבואנית סמסונג - אמר את אותם הדברים בשינוי דגש: 2008 תהיה שנת הפריצה של הסמארטפונים, שמה שמייחד אותם הוא הגלישה. מנכ"ל סלקום עמוס שפירא נתלה באילנות גבוהים כדי לומר את אותו הדבר כשציטט את אריק שמידט מגוגל שאמר שהסלולר הוא הפלטפורמה הבאה של הרשת.

אז זה יפה שכולם מבינים שהאינטרנט זה הדבר הבא, ושדור 3 ו-3.5 זה אינטרנט ולא כל שאר הדברים שניסו למכור לנו בשנים האחרונות. אבל עכשיו הגיע הזמן שהחברות – במיוחד המפעילות – יתרגמו מילים למעשים. הגיע הזמן שתושק בארץ תוכנית גלישה סלולרית בלתי מוגבלת במחיר סביר. ברגע שאחת החברות תעשה זאת, גם האחרות יצטרפו.

  • עוד באותו נושא:
  • סיכום 2007

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully