וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התקשורת של קובה

דידי חנוך

14.1.2008 / 16:35

אריאל אטיאס ממשיך להתנהל כאילו הוא שר תקשורת של מדינה שהשוק החופשי ממנה והלאה. דיעה

שר התקשורת אריאל אטיאס מכה שוב. הפעם, במסגרת מלחמתו הבלתי פוסקת בגופים הגדולים הכפופים למשרדו, הורה השר ש"תנאי ההתקשרות של לקוח עם חברה, לרבות התעריפים, יהיו סופיים, ידועים וקבועים מראש". לטעמי, ההוראה הזאת פסולה משני טעמים: העקרוני והמעשי.

הצד העקרוני

כרגיל בהודעות של אטיאס, זה נשמע מצוין. מגן על הצרכנים, נלחם בתאגידים המרושעים וכל הדברים הטובים והכיפיים האלה.

כרגיל בהודעות של אטיאס, מדובר בצעד שמתעלם מהמושג "שוק חופשי".

שוק התקשורת אינו יכול להיות שוק חופשי באמת, מכיוון ששירותי תקשורת הם שירותים חיוניים. חייב להיות פיקוח על כך שהשירותים האלה יינתנו בצורה תקינה. אני לא טוען לרגע שמשרד התקשורת לא צריך לפקח על ההתנהלות של חברות התקשורת בישראל. אין חברת תקשורת בישראל שלא נתפסה בטריקים מלוכלכים כלפי הצרכנים שלה וודאי שהמשרד צריך לאכוף את תנאי הרשיון של החברות.

אבל שינויים חד צדדיים בתנאי הרשיון מציגים את המשרד בדיוק באותו האור בו הוא מנסה להציג את חברות התקשורת. הרשיון שניתן לחברות התקשורת על ידי המדינה הוא הסכם בין שני הצדדים: המדינה נותנת תדרים ואישורים, והחברות מצידן מחויבות לעמוד בתנאי הרשיון.

ההנחתות האלה של משרד התקשורת – שנראה שמגיעות בכל פעם שעובר יותר מדי זמן מאז שמישהו כינה את השר "לוחם למען החלשים" - אינן התנהלות סבירה. הן גם לא חלק מתפקידו של משרד התקשורת. משרד התקשורת הוא לא משרד התעשייה והמסחר. מערכת היחסים העסקית בין חברות מסחריות לבין האזרח אינה חלק מהגדרת התפקיד שלו. והשינויים שהמשרד עושה ברשיון שנועד להבטיח לאזרחים אמצעי תקשורת הם ניצול ציני של כוחו של המשרד על מנת לצייר את השר כלוחם למען האזרח.

הצד המעשי

משרד התקשורת מציג את הצעד שלו כמאבק במצב בו מפעילי התקשורת מעלים בצורה משמעותית את עלות השירות והדבר מתגלה למנוי רק מאוחר יותר. הודעה מראש, כך לדברי המשרד, תאפשר למנוי לנהל משא ומתן על עסקה חדשה.

אבל המשרד לא מאפשר ללקוחות לנהל באמת משא ומתן על עסקה חדשה אלא בתום תקופת ההתקשרות. לו היה קובע משרד התקשורת שהעלאת תעריפים משולה להפרת חוזה ומהווה עילה לביטול ההתחייבות ולפתיחת משא ומתן מחודש על תנאי ההתקשרות, לא הייתי מותח עליו ביקורת בהיבט המעשי (למרות שהבעיות העקרוניות עדיין תקפות). זאת החלה של סטנדרטים מקובלים על שוק התקשורת. אבל זה לא המצב.

ומה באשר לאדם שהחל התקשרות בתנאים מסוימים והפך לחייל, הזכאי להטבות בתעריפים? או לסטודנט, הזכאי גם הוא להטבות אצל רוב מפעילי התקשורת? לפי ההוראה הנוכחית של משרד התקשורת, ההטבות האלה לא יחולו עד תום תקופת ההתקשרות. התעריפים, כזכור, קבועים מראש לכל תקופת ההתקשרות. במאבקו בעליית תעריפים, משרד התקשורת חוסם גם כל אפשרות להורדת תעריפים במשך תקופת ההתקשרות. הרי יש בארץ מבצעים שחלים גם על לקוחות שנמצאים בהתחייבות. ותעריפים לא רק עולים, הם גם יורדים.

מחירי הסלולר בארץ ירדו לא מעט בשנים האחרונות, וניתן לנחש שתודות לניידות הם ימשיכו לרדת. הוספת NVNO (מפעיל וירטואלי) יכולה אולי לתרום לכך - וזה בהחלט כן בתחום סמכותו של משרד התקשורת. אבל הצעד הנוכחי של המשרד לא באמת תורם לאף אחד, ומצליח להיות פסול בכל היבט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully