וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: נוקיה E90

דידי חנוך

21.1.2008 / 15:06

אי שם בין סמארטפון למחשב נייד נמצא המכשיר של נוקיה שהוא מפלצת במובן החיובי של המילה

בביקורת שהתפרסמה לאחרונה על TyTn II של HTC, העירו מספר מגיבים שטעיתי כשהתייחסתי למכשיר כאל סמארטפון ולא כאל מחשב כף יד עם טלפון. ואכן, ההגדרות של סמארטפון הן נושא שנוי במחלוקת בתעשייה, אבל בדרך כלל דווקא בצד השני של הסקאלה. כלומר, בצד של מכשירים כמו אייפון ונוקיה E65.

מבחינתי, וזאת גם ההגדרה המקובלת ביותר, סמארטפון הוא טלפון עם מערכת הפעלה "אמיתית", כלומר מכשיר שרץ על חלונות Mobile, סימביאן או לינוקס (והכוונה היא לגרסה אמיתית של לינוקס, לא להיבריד לינוקס/ג'אווה סגור לגמרי כמו בחלק מהמכשירים החדשים של מוטורולה).

עם כל זאת, נוקיה E90 בהחלט נמצא בקצה הגבולי הגבוה של ההגדרה "סמארטפון". המכשיר גדול וכבד, ויכולותיו שמות אותו על גבול ה-UMPC (מחשב נייד אולטרה נייד). כאמור בכותרת המשנה של הכתבה: מדובר במפלצת.

מבנה

המבנה של E90 הוא מעולה או מעצבן, תלוי איך מחזיקים אותו. כשהמכשיר סגור, ונראה כמו טלפון ענקי שהתגנב משנות התשעים, הוא בפירוש לא נוח. המכשיר הזה גדול מדי, ארוך מדי, כבד מדי. הוא אמנם שוקל רק 20 גרם יותר מה-TyTnII, אבל אורכו גורם לכך שקשה קצת להחזיק בו ולנהל איתו שיחות ארוכות.

כשפותחים אותו, לעומת זאת, מגלים מכשיר בעל עיצוב נוח להפליא. יצא לי להקליד בו טקסטים, לרשום בו רשימות בזמן תדרוך כתבים, ולשלוח ולקבל בו מיילים וסמסים. לכל הדברים האלה, מדובר במכשיר שהוא לא פחות ממופלא. המקלדת שלו מעולה, והמסך שלו (עליו נרחיב בהמשך) הוא נהדר.

כמו במכשירים אחרים שיצא לי לבדוק לאחרונה, מדובר בטלפון שקצת התיישן מאז שראיתיו לראשונה לפני קרוב לשנה. מאז ראינו כבר מכשירים חדשים יותר, שעושים יותר בפחות כסף. עם זאת, המבחן של E90 הוא לעומת TyTn II, המתחרה הישיר שלו, ובסוגיית המבנה הוא מפסיד למכשיר של HTC שמספק מסך גדול, מקשים מוארים במקלדת ובנוי נוח יותר במצב סגור ונוח לא פחות במצב פתוח.

ממשק/מערכת הפעלה

מי שקורא ביקורות שלי באופן קבוע לא יתפלא לשמוע שאני סבור שהממשק של המכשיר הוא מצוין. זאת מכיוון שמדובר בוריאציה על אותו הממשק שנמצא בכל המכשירים המתקדמים של נוקיה: סימביאן S60. אלמלא חסרונו של מסך מגע, היה הממשק הזה הטוב ביותר שיש, וודאי טוב יותר מזה של מכשירי Windows Mobile שנאלצים לחפות על חסרונות של מערכת ההפעלה שלהם באמצעות ממשקים שמודבקים מעליה.

הגישה לכל הפונקציות של ה-E90 נוחה ומהירה, וניתן לתכנת קיצורי דרך כך שתוכלו לגשת לכל דבר מהר מאד. המכשיר גם מגיב מהר יותר מהטייטן2 למרות העובדה שהמעבד שלו חלש מזה שמובנה בתוך המכשיר של HTC.

יש לו, ל-E90, שני פגמים שקשורים למקלדת הגדולה. הראשון הוא שבמצב פתוח, אין קיצור דרך נוח להחלפת השפה בזמן כתיבה. כמי שכותב טקסטים בעברית ובאנגלית, הדבר הזה מוציא מן הדעת, במיוחד מכיוון שזה כל כך קל במצב סגור ולאור העובדה שברוב המכשירים של נוקיה יש מקש ייעודי (מקש העיפרון) שמוביל להגדרות השפה. היחידה לעקוף את הבעיה היא לסגור את המכשיר, לשנות את השפה במסך החיצוני, ואז לפתוח אותו שוב. הנדסת האנוש הגרועה הזאת מאוד לא אופיינית לנוקיה, וכאמור, מעצבנת.

פגם נוסף רלוונטי לגרסה העברית של המכשיר. במקלדת העברית אין במקלדת את מקש הלוכסן. תנסו להקיש כתובת אינטרנט בלעדיו, ותגלו שזה לא קל. שוב, כמו בהחלפת שפה, הדרך היא לסגור את המכשיר ולהשתמש בממשק החיצוני, בו ניתן להגיע לכל הסימנים באמצעות הכוכבית.

עדכון: יש אפשרות די נוחה להחליף שפה, המפורטת בתגובה שבקישור. בדקנו, וזה עובד.

עוד יתרונות סימביאניים

כמו ב-TyTn II, גם כאן התקנתי את שתי תוכנות החובה (הישראליות והחינמיות) Emoze ו-Fring. הטייטן התקשה מעט להריץ את פרינג, אבל הנוקיה הריץ אותו בקלי קלות. דווקא Emoze עשתה למכשיר קצת בעיות, ורצה טוב יותר בממשק הקטן במצב הסגור של המכשיר.

לא התקנתי את דפדפן ה'אופרה מיני', מכיוון שהמכשיר מגיע עם דפדפן טוב יותר - מינימאפ, שכלול בכל המכשירים המתקדמים של נוקיה. בנוסף, היתרונות הבולטים ביותר של אופרה מיני מתבטאים במכשירים בעלי מסך מגע, ו-E90 (כמו כל מכשירי S60 של נוקיה עד היום) הוא נטול מסך מגע.

ציינתי כבר שהמעבד של E90 אמור להיות חלש ואיטי מזה של הטייטן, אבל בהרצת יישומים זה ממש לא התבטא. המכשיר פועל די מהר יחסית לסמארטפון, וכמעט ולא מצאתי את עצמי ממתין בעצבים שמשהו יעלה.

יתרון לגודל

הגודל של E90 צוין כאן כחיסרון, אבל יש לציין שני מקרים בהם הוא יתרון. ראשית, המסך באמת מרהיב. הוא רחב מאד ומסוגל להציג אתרים באופן יוצא מן הכלל. הוא גם לא רע בניגון וידאו.

היתרון השני טמון בסוללה הענקית, סוללת Li-Ion 1500. רשמית, זמן הסוללה של המכשיר נחות מזה של הטייטן II. מעשית, הוא טוב יותר. הוא גם טוב יותר משל כל סמארטפון או מכשיר מתקדם שניסיתי. בשימוש שוטף, כולל שיחות, קישוריות סלולרית וקישוריות אלחוטית, המכשיר החזיק ימים. לא יום. ימים! למשתמשי מכשירים בסיסיים זה אולי לא נשמע כמו הישג גדול, אבל צריכת הסוללה של מכשירים מתקדמים עם WiFi ומסכים גדולים נוטה להיות גרוע. לא כאן.

סיכום

הבעיה המרכזית של E90 היא שהוא מכשיר שהעיצוב שלו התיישן. הוא כבד מדי, לא נוח מספיק בתור טלפון - וקטן ולא נוח באמת כתחליף למחשב נייד - וסובל מפגמים לא אפייניים.

בביקורת על HTC TyTn II ציינתי שהוא הסמארטפון הטוב בישראל כיום, והביקורת נכתבה בזמן שה-E90 כבר היה ברשותי כמה וכמה ימים. למרות מערכת ההפעלה הנחותה, המבנה החכם יותר של הטייטן (בשילוב עם מחירו הנמוך יותר במידה ניכרת) הופך אותו לרכישה הטובה יותר וגם למכשיר טוב יותר.

זה לא אומר שה-E90 אינו מכשיר טוב. הוא מכשיר מצוין. ואנשי עסקים שיוצאים לנסיעות בהן לא יוכלו תמיד לטעון את הנייד - קהל היעד הבלעדי של המכשיר היקר - יהנו מאד מהסוללה המעולה שלו.

אבל הוא לא הטלפון הטוב ביותר בקטגוריה שלו בארץ, ומחירו גבוה ביותר מ-1500 ש"ח מזה של המתחרה העדיף עליו.

מספרים ונתונים

מחיר: 5300 ש"ח ברכישה ישירה מיורוקום
מסך: 800x352 פיקסלים, 4 אינץ'
קישוריות והרחבה: דור 3.5, בלוטות' 2.0, WiFi 802.11b/g
חיבורים: USB 2.0, כרטיס מיקרוSD
זיכרון: 128 מגה
מעבד: 330 מה"צ ARM
GPS: יש
מצלמה: 3 מגפיקסל, אוטופוקוס. וידאו 30FPS
רדיו: FM
זמן סוללה רשמי: 330 שעות המתנה, 5 שעות דיבור. מעשית: יומיים לפחות בשימוש שוטף

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה
  • e90

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully