וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לגיק

רותם ברוכין

21.1.2008 / 15:16

אלפווד חוגג את אחד הכיפים הגיקיים הישנים ביותר: כתיבה וציור של חובבים, ובמיוחד חובבי מדע בדיוני ופנטסיה

אלפווד ("יער האלפים") מגדיר את עצמו כאתר הגדול ביותר בעולם לאמנות וספרות מדע בדיוני ופנטסיה. בסטנדרטים של יוצרי האתר, זה כנראה נכון. בסטנדרטים של רוב האנשים האחרים, לפחות 70% מכל מה שיש באלפווד הם עשו כבר בכיתה ג'. מוזר, אבל שתי האוכלוסיות צודקות. אלפווד קיים כבר 11 שנה, מאז ייסד אותו תומס אמברמסון בשנת 1996. ובכל אותו זמן כל אמן-חובב או סופר-חובב התקבלו בברכה, ללא תשלום, ובעיקר ללא סלקציה. התהליך הטבעי שהיה אמור להתקיים הוא הצפה של האתר בזבל, ובמקביל בוז עמוק כלפיו מצד "האמנים האמיתיים" שמתפרנסים (או מקווים להתפרנס) מיצירותיהם. התהליך הזה לא קרה. במקומו מקומו של אלפווד התקבע כ"אתר אמנות/ כתיבה חובבני", ואיכשהו צירוף המילים הזה לא נשמע רע בהקשר שלו.

כולם כאן

באלפווד יש כאמור פתיחות מוחלטת כלפי כל מי שרק רוצה לפרסם, עידוד מבוקר ואישי של הטובים יותר, וגלישה חמקמקה של אלו לתוך אלו ברמה כזו, עד שבילוי זמן ממושך באתר גורם למושגי היופי ולהעדפות להשתנות. ספריית הענק של אלפווד מתחלקת לאמנות פנטסיה ומדע בדיוני מקוריות, אמנות חובבים (פאן-ארט: ציורים מתוך סדרות, ספרים ועוד) וכתיבה מקורית. הכל, כמובן, תחת תימת המדע הבדיוני והפנטסיה. טרולים, פיות, חייזרים, שר הטבעות, שודדי הקריביים – כולם כאן. רק תחפשו.

איך מגיעים לטובים?

החיפוש, למען האמת, לא פשוט. אם חשקה נפשכם ברקע למחשב של כוכב לכת זר, תצטרכו לעבור דרך ארוכה ודפדוף מתיש בציורים בינוניים לפני שתמצאו משהו שבאמת מוצא חן בעיניכם. אין מה לעשות – כשמרשים לכולם לפרסם, כולם מפרסמים, וחוסר הסלקציה לא מקל על הגולש המזדמן באלפווד, שהרושם הראשון שלו בהחלט יכול להיות שלילי. איך מגיעים לטובים באמת? העורכים, למשל, מסמנים מדי יום את האמנים החביבים האלו: אמנים שמקבלים את התואר mod's choice יכולים להדביק על התמונה שלהם או בפרופיל שלהם את הסימן הקטן, כדי שלקהל יהיה קל יותר להגיע אליהם. עוד דרך להגיע לטובים מכולם היא דרך דירוגי הקהל, בלינק The best. הקהל מדרג את האמנים האהובים עליו, הציורים האהובים עליו, הסיפורים והשירים האהובים עליו. הכל מפורט מאוד, כחלק מהגישה החופשית והפתוחה של אלפווד.

צריכים מדריך טיולים?

סיורים באלפווד (אסופת תמונות עם לינקים ביניהן, כמו בפליקר), נמצאים בקבוצות יפות בעמוד המדריכים, למען התייר המבולבל, שיכול לבחור בין מגוון דרכים להכיר את אלפווד: "המדריכים החדשים ביותר", "המדריכים הפופולריים ביותר", "המדריכים הטובים ביותר" (על פי ניקוד), וגם – "המדריכים הכי פחות פופולריים". מה הם עושים שם בעמוד המדריכים, מתנוססים בגאווה תחת התואר הזה? משפילים את מי שיצר אותם? לאו דווקא. מדריכים פופולריים הם בסך הכל מדריכים שהרבה אנשים ראו ובחרו בהם. מדריכים לא פופולריים הם ההיפך – כלומר, כאלו שמעט אנשים ראו ומעט אנשים יודעים על קיומם. באלפווד בוחרים להעמיד עליהם זרקור כדי שתוכלו לבחור דווקא באלו.

או מדריכים בכלל?

ויש גם מדריכים: איך לצייר, איך לפסל, איך לכתוב. החלק הזה של האתר מזכיר את wiki how-to בפירוט הרב שלו, ואמנים לא פוחדים להראות איך הם ציירו את העבודות הכי מוכרות שלהם, מרישום העיפרון הראשוני ועד לנגיעות צבעי השמן האחרונות. האלפוודים לא פוחדים שיעתיקו מהם - רובם הגדול בכלל לא מצפה להתפרנס מאמנותם. זה מה שמיוחד באמת אצל כותבים וציירים באלפווד – הם לא יומרניים. לא אכפת להם שיגידו שהם חובבנים, כי זה בדיוק מה שהם, והם גאים בזה. במעין אחוות גיקים חובבי מדע בדיוני ופנטסיה, הם משקיעים כמות זמן לא שפויה בתחביב שלהם – ובקהילה הזו, זה נתפס כלגיטימי לחלוטין. מכאן גם באה חירות הפרסום. גם אם אתה צייר חובב ביישן שאין לו שום כוונות לקדם את התחביב שלו מעבר לרמת התחביב, כמו כולם, תתקבל בברכה באלפווד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully