וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעת הפירטיות

דידי חנוך

23.1.2008 / 12:48

BSA מפרסם מחקר שמראה את ההשלכות החיוביות של צמצום הפירטיות. זאת לא כל התמונה. דידי חנוך פרקליט השטן

ה-BSA מפרסם היום מחקר של חברת IDC לפיו צמצום היקף פירטיות התוכנה ב-10% יחזק את מגזר ה-IT, ייצור משרות ויתרום 320 מיליון דולר לכלכלת המדינה.

עו"ד נעמי אסיא, הנציגה המשפטית של BSA בישראל, אומרת בהודעה לעיתונות ש"כאשר מדינות נוקטות צעדים להפחתת פירטיות תוכנה - כולם מרוויחים... צמצום רמת פירטיות התוכנה טומן בחובו יתרונות מוחשיים לכלכלת המדינה".

הדברים שעו"ד אסיא אומרת נכונים, כמובן, אבל מייצגים צד אחד בלבד של המשוואה. פירטיות תוכנה משפיעה על השוק ביותר מדרך אחת. הרשו לי לשחק את פרקליט השטן לכמה פסקאות ולהציג את הצד השני של הנושא.

קחו לדוגמה את תעשיית החומרה. פירטיות תוכנה מאפשרת לצרכנים לרכוש מחשבים וציוד יקר יותר, מכיוון שהם חוסכים כסף על תוכנה. הכסף הזה מוזרם לכלכלה.

גם תעשיית האינטרנט מושפעת מפירטיות תוכנה. תעבורת P2P - שתוכנה היא חלק משמעותי ממנה - היא גורם מוביל להגדלת רוחב הפס בישראל, ומקדמת את התעשייה המקומית גם ברמת הרשתות וגם ברמת השירותים שניתן להציע המתבססים על רוחב פס. גם כאן, כמובן, מוזרם כסף רב לכלכלה המקומית.

ומה בנוגע לתעשיית הפרסום? בעלי מחשבים עם מערכות הפעלה לא חוקיות גולשים ברשת וצופים בפרסום. הנתח של הפרסום ברשת מכלל עוגת הפרסום בישראל משמעותי כבר עכשיו, ויהיה משמעותי יותר ויותר בשנים האחרונות. ניתן בהחלט לטעון שלפירטיות תוכנה יש תרומה חשובה לכך.

הדברים האלה לא נאמרים במטרה לסתור את העמדה הבסיסית של BSA. פירטיות תוכנה היא פשע, ופירטיות תוכנה בבתי עסק היא גזל. טוב עושים ה-BSA כשהם מרכזים את מאמציהם בבתי עסק שמתפרנסים תוך שימוש בלתי חוקי בתוכנות ולא - כמו אחיהם למאבק בפירטיות מתעשיות המוזיקה והוידאו - באזרחים פרטיים.

אבל ייטיבו BSA אם יפסיקו להסתמך על מחקרים שמציגים רק צד אחד של המשוואה. השפעות כלכליות - חיוביות ושליליות - יש לכל צד. לצידם נמצא החוק והמוסר. זה צריך להספיק.

החלופה השלישית

כמובן, יש גם דרך שלישית. מי שלא יכול להרשות לעצמו מחשב עם חלונות ויסטה, יוכל לקנות מחשב זול בהרבה שמריץ לינוקס. מי שלא רוצה להריץ לינוקס, יכול לרכוש חלונות XP במחיר זול משמעותית ממחירה של ויסטה. ועל כל מערכת הפעלה כיום ניתן להתקין אופן אופיס.

כמעט תמיד יש חלופות שעולות פחות, או שלא עולות כלל. את הנורטון הפירטי עדיף להחליף ב-Avast החינמי ללקוחות פרטיים. את הפוטושופ הפירטי אפשר להמיר ב-Gimp או בחלופות מקוונות כמו Picnik. את מדיה סנטר ניתן להחליף ב-MediaPortal.

BSA לא ששים להציג את החלופות החינמיות והפתוחות, מכיוון שהחברות שהארגון מייצג הן חברות מסחריות שמתחרות נגד המודל החינמי. אבל צרכנים צריכים לזכור שיש אפשרות שלא תרושש אותם ולא תהפוך אותם לפושעים.

  • עוד באותו נושא:
  • bsa
  • פירטיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully