וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Qtrax: כישלון בהתהוות

דידי חנוך

28.1.2008 / 20:10

הבטיחו מוזיקה חוקית בחינם תמורת פרסומות. בינתיים יש שם בעיקר פרסומות. המיזם המוזיקלי החדש נידון לכישלון

רציתי לפתוח את הסקירה שלי על Qtrax באופן חיובי. זה היה קשה, אבל הצלחתי למצוא משהו: הם עשו עבודה יפה מאד בשכנוע מפרסמים לפרסם אצלם. חברות גדולות כמו HP ו-Sharper Image שמו כסף על השירות, וזה יפה.

בעצם, יש לי עוד משהו חיובי: בזכות העובדה שהתשלומים שלהם לחברות המוזיקה תלויים בהורדות, הם כנראה עוד לא הפסידו כסף. זה גם יפה. באמת. זאת עצה שכל יזם יכול לאמץ: אם אתם משיקים שירות שעומד להיכשל באופן קולוסאלי, עדיף לא להפסיד המון כסף כבר בהתחלה.

תמו ונשלמו הדברים הטובים שיש לי לומר על השירות שהצליח לקבל סיקור מכל מקום בעולם - כולל מאיתנו - ביומיים לפני שהושק, ושמצליח לא לעמוד אפילו בציפיות הדי נמוכות איתן ניגשתי אליו.

מה זה אמור להיות

Qtrax הבטיחו 25 מיליון שירים להורדה חוקית וחינמית תמורת צפייה בפרסומות. זה נשמע מרשים. עד שבוחנים את המספר הזה ומגלים מאיפה הם הגיעו אליו.

מה שיש לנו כאן הוא בעצם שילוב של שלושה גורמים: רשת השיתוף הפופולרת Gnutella, אליה אתם ניגשים באמצעות גרסה של תוכנת Songbird. מה זה סונגבירד? סונגבירד היא וריאציה של הדפדפן הפופולרי פיירפוקס, שהותאמה במיוחד להורדת מוזיקה מאתרים ולניהול ושמיעת המוזיקה שבמחשב שלכם וברשת.

חשבתי כמה פעמים לקחת את התוכנה למדור תוכנת השבוע, אבל תמיד נמנעתי מסיבה אחת: Songbird היא כרגע בגרסה 0.4, ורואים את זה. היא עדיין לא מוכנה לפריים טיים. היא יפה מאד, אבל מקרטעת ולא ממש שימושית. יום אחד, אם הפיתוח שלה ימשיך כהלכה ואם הקישור שלה לקיוטראקס לא יהרוג את המוניטין שלה, היא תהיה תוכנה מצוינת יום אחד. היא עוד לא תוכנה מצוינת, ומשונה ש-Qtrax השיקו את השירות שלהם דווקא איתה.

הזכרתי שיש שלושה גורמים ודיברתי בינתיים רק על שניים. השלישי הוא בעצם שני גורמים שונים שאני כורך יחדיו: פילטרים ונז"ק ([DRM]). כן. תמורת העונג של הורדה חוקית, אתם מצופים להשתמש ברשתות שיתוף קיימות באמצעות תוכנה חיצונית שלא נועדה לכך במקור ואינה מוכנה באמת וגם לקבל סינון של חומרים אסורים ולקבל קבצים שיש עליהן מגבלות שימוש. אילו מגבלות שימוש? ובכן, מכיוון שככל הנראה (למה ככל הנראה? עוד מעט תבינו) מדובר בנז"ק של מיקרוסופט, הרי שלא תוכלו להעביר את השירים לאייפוד. כלומר, תוכלו להעביר. - כנראה - סונגבירד ערוכה לכך. אבל הם לא ינוגנו בהצלחה.

מה שהופך את כל זה לחוקי - כפי שפורסם בימים האחרונים - הוא הפרסומות. התוכנה מציגה פרסומות כל הזמן. בזמן חיפוש שירים, בזמן הורדת שירים (אני מנחש, כאמור, עוד מעט נגיע לכך) ובזמן השמעת השירים. ועל כל שיר שיורד, חברות המוזיקה אמורות לקבל כסף.

מה זה באמת

כלום.

כלומר, ברצינות, כרגע זה כלום. למה הכוונה? אפשר למצוא שירים. אבל אי אפשר להוריד אותם. ניסיון להוריד מזכה את המשתמש בהודעה המלבבת "!! Downloads Coming Soon".

רמז לסיבה לכך ניתן למצוא בידיעות שהחלו להתפרסם היום על כך שבניגוד למה שטענו במסיבת העיתונאים שלהם ביום שבת, Qtrax לא באמת חתמו עם כל ארבעת החברות הגדולות. הם חתמו עם אחת. או שתיים. או אף אחת. זה לא ממש ברור. UMG אומרים שהם "קרובים לחתימה", וכל השאר פשוט אומרים שלא חתמו.

אני לא יכול שלא לתהות מה חושבים המפרסמים ברגע זה. נכון לשניה זו, יש בתוכנה 799 משתמשים פעילים. כלומר, HP שמו כסף כדי שהפרסומות שלהם ייראו על ידי מאות אנשים. אני יכול לקוות - למען המפרסמים - שההסכם הוא תשלום פר צפייה.

3 עובדות בונוס לשעשוע הקוראים

* Qtrax הושק לראשונה לפני מספר שנים כשירות הורדה חוקי למחצה שנתבע למוות. במהלך הכנס בו השיקו את השירות, הסתובבו אנשי החברה בחולצות עליהן כתוב "We Won't Get Sued Again". לאור העובדה שהם פרסמו שיש להם הסכמים עם חברות איתן אין להם הסכמים, אני לא הייתי בטוח כל כך בכך.

* השיר עם מספר ההורדות הרב ביותר בשירות כרגע הוא On Rainy Afternoons של ברברה סטרייסנד משנת 1979. יש לו 13 הורדות. ההסבר השפוי היחיד לכך הוא שהוא הורד בזמן טסטים פנימיים של החברה. מה זה אומר על הטעם המוזיקלי של האנשים מאחורי שירות המוזיקה שאמור היה לשנות את העולם? שום דבר טוב, בהנחה שהוא לא נבחר כבדיחה.

* Qtrax טוענים שהשירות שלהם יעבוד בעתיד עם האייפוד. איך? הם לא מוכנים לומר. מה הם כן מוכנים לומר? שזה יעשה בלי קשר לאפל. ועל זה נאמר: בהצלחה. באמת.

  • עוד באותו נושא:
  • qtrax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully