וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה הלא נכונה

דידי חנוך

3.2.2008 / 9:23

מיקרוסופט היא לא הרוכשת הנכונה. יאהו היא לא הקניה הנכונה. "עיסקת השנה" בעולם הטכנולוגיה היא טעות

הצעת הרכישה של מיקרוסופט על יאהו היא טעות שנובעת מייאוש. על החלק של הייאוש אין ויכוח. בשנים האחרונות ראו מיקרוסופט ויאהו איך רבים מנכסי הרשת שלהם נשחקים ומאבדים ערך בעוד גוגל הולכת ומתחזקת. נתח השוק של גוגל בתחום החיפוש ברשת הוא 70 אחוז, והחברה דומיננטית גם בתחום הפרסום המקוון. לגוגל דריסת רגל גם בתחום האפליקציות המקוונות - שם היא מתחרה בעיקר עם מיקרוסופט, אבל גם עם יאהו - וגם בתחום השירותים המקוונים - שם היא מתחרה בעיקר עם יאהו, אבל גם עם מיקרוסופט.

אז למה המהלך הזה של מיקרוסופט הוא טעות? כי למיקרוסופט ויאהו שירותים מקבילים כמעט בכל תחום. הבעיה הגדולה ביותר של יאהו בשנים האחרונות היתה חוסר המיקוד ויתר הכפילויות. מיזוג לתוך מיקרוסופט מכפיל את הבעיה הזאת פי כמה וכמה.

לשתי החברות תוכנות למסרים מיידיים, לשתיהן שירותי דואר אלקטרוני, לשתיהן יישומים חברתיים שונים. לשתיהן מנועי חיפוש מתחרים ולשתיהן מערך לפרסום מקוון - הסיבה המרכזית למיזוג.

אין בדברים האלה לומר שמיזוג בין מיקרוסופט ויאהו נידון לכישלון. אבל זאת רחוקה מלהיות שותפות אידיאלית. המיזוג ידרוש ביטול ומיזוג של אינספור שירותים, או תחרות בין שירותים שונים של החברה הממוזגת. מיזוג מוצלח של המותגים והשירותים ייקח שנים. ובזמן הזה, גוגל ושאר השחקנים בשוק המקוון לא יחכו בשקט בזמן שהחברה החדשה תקרום עור וגידים.

החלופות כרגע

מקורות שונים מדווחים בימים האחרונים על שתי הצעות שצפויות להתחרות עם זו של מיקרוסופט. הבלוגר הנרי בלודג'ט מדווח שחברת השקעות פרטית התכוננה ממילא להגיש הצעה לרכוש את יאהו. לא ידוע האם החברה תיסוג לאור תווית המחיר הגבוהה מאד שמיקרוסופט הציבה לחברה. הצעה שניה ומעניינת יותר עשויה להגיע מכיוון News Corp של רופרט מרדוק. ניוז קורפ, כזכור, היא הבעלים של מייספייס - עדיין האתר החברתי הפופולרי בעולם, למרות כל ההייפ של פייסבוק - ומיזוג בין מייספייס ליאהו עשוי להיות מעניין מאד.

עם זאת, אף אחת מאלה אינה החלופה האידיאלית לטעמי. החלופה האידיאלית נמצאת מאחורי דלת מספר ארבע:

נוקיה

חברת הסלולר הפינית הבהירה שוב ושוב שבכוונתה להתמקד בשנים הקרובות בשוק האינטרנט - הסלולרי והנייח. לשם כך השיקה נוקיה את מותג Ovi, ולשם כך דאגה לשים בכל מכשיריה המתקדמים דפדפן שהיה הטוב מסוגו עד השקת האייפון.

נוקיה יודעת שמוצרי תוכנה אינטרנטיים שמיועדים לנייד יעבדו טוב יותר עם אינטגרציה למחשב האישי ולווב. זאת האסטרטגיה המוצהרת של החברה. יאהו, למרות כל הקשיים של החברה בשנים האחרונות, היא עדיין ענק אינטרנטי. הדואר האלקטרוני עדיין פופולרי מאד, שירות התמונות שלה הוא המצליח ביותר מסוגו כיום, ורבים משירותיה האחרים זוכים להצלחה רבה. יאהו נותנת לנוקיה עוצמה אינטרנטית אדירה באופן כמעט מיידי. ומכיוון שאובי הוא עדיין מותג בינקותו, ניתן יהיה לשלב אותו עם השירותים הקיימים של יאהו באופן קל בהרבה מאשר את מכלול השירותים של מיקרוסופט.

מה יקרה?

ביאהו אומרים שהחברה בוחנת את כל החלופות. החברה תבחן גם את הצעתה של מיקרוסופט וגם הצעות אחרות שיבואו, ותשקול גם להישאר עצמאית. עם זאת, לאור מצבה של החברה ולאור תווית המחיר הגבוהה שקבעה מיקרוסופט, כמעט ודאי שההחלטה שתתקבל תהיה למכור. השאלה היא למי? הניחוש שלנו הוא שאם הצעות מקבילות אכן יגיעו, הבחירה לא תהיה מיקרוסופט.

אם הצעה אכן תגיע מנוקיה - והצעה כזאת היא בגדר ספקולציה בלבד בשלב זה - הרי שזאת חלופה סבירה בהחלט. אם לא, הרי שניוז קורפ היא השותפה הטבעית ביותר מבין המתחרות הסבירות כרגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully