וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

6.2.2008 / 16:25

חייל משוחרר מנסה לשפר את מערכת החינוך בישראל בעזרת הצעה לבתי ספר אוטונומיים-ציבוריים

אני חושב שההגדרה הטובה ביותר למצבה של מערכת החינוך הישראלית היא "לא משהו בכלל". מאז שאני זוכר את עצמי בנבכי המערכת הזו, היא תמיד נמצאת במצב של עיצומים או שביתות במטרה לשפר את התנאים של כל הלוקחים בה חלק – מורים, תלמידים והורים.
בשנים האחרונות הפכו בתי הספר ממוסדות חינוך לבתי חרושת לזכאות לתעודות בגרות. ועם זאת, במהלך שירותי הצבאי ולאחריו נתקלתי ועודני נתקל במספר רב של אנשים חסרי תעודת בגרות והדבר המעציב מכל – חסרי חינוך וערכים בסיסיים.

חלק מן המעוות הזה נלקח כפרוייקט ע"י הצבא, תחת הסיסמא "עם בונה צבא בונה עם" מונחלים לחיילים ערכי יסוד הנחוצים לצורך השתלבות עתידית בחיים שאחרי הצבא.
במרבית המקרים, ולקראת תום תקופת השירות הצבאי, עומדת בפני החיילים האינם זכאים לתעודת בגרות, האפשרות להשתתף בקורס להשלמת הבגרויות הבסיסיות. זה אומנם לא הרבה, אבל מדובר בהתחלה ברוכה.
למרבה הצער מדובר גם בחוכמה לאחר מעשה, וניסיון לנעול את שערי האורווה לאחר שהסוסים כבר הספיקו להיעלם באופק.

לפני מספר חודשים התגלגל לידי מאמר אשר נכתב בידי חייל משוחרר המכנה את עצמו "הרשלה". הרשלה מציע פתרון אפשרי לבעיית החינוך במערכת הישראלית. המאמר כפי שנכתב במקור, מהווה טיוטה ראשונית לתוכנית רב-שלבית. לפני מספר ימים החל הרשלה להעלות חלקים מן המאמר לבלוג שפתח במטרה לקיים דיון ולייצר תוכנית פעולה אשר תתבסס על המאמר המקורי.

היוזמה מדברת על הקמת בתי ספר בעלי מענק החזקה – בתי ספר אוטונומיים-ציבוריים אשר מתוכננים ומעוצבים על-ידי מחנכים והורים, מנהיגי קהילות ויוזמים חינוכיים אחרים.
להשתתפות בדיון וכן לצורך מעקב אחר היוזמה המעניינת, אפשר להכנס לבלוג של הרשלה. בלוגים-שמוגים אף הוא ימשיך לעקוב אחרי ההתפתחויות העתידיות ביוזמה.

פרוייקט ביוגרפיות

אילנה תמיר, אשר מנהלת את פרוייקט ישרא-בלוג בנענע10, חורגת מן הטון הענייני אשר מאפיין אותה בדרך כלל בעדכונים הטכניים של ישרא-בלוג ומשתפת את משתמשי האתר בפרוייקט משותף שנוצר בינה לבין אביה.

לפני כמה חודשים הציעה תמיר לאביה לפתוח בלוג אשר ירכז את הסיפורים שצבר במהלך חיו ונהג לספר לכל המוכנים לשמוע. להפתעתה הרבה, ההצעה התקבלה בחיוב.
היות ומדובר באדם לא צעיר, נוצר בסופו של דבר מודל עבודה משותף לפרוייקט כאשר אביה מכתיב את הסיפורים ותמיר מעלה אותם אל הבלוג. לכאורה מדובר במיזם פרטי, אך מן הצד השני, כל סיפור כזה שזור בסיפוריהם של אנשים אחרים אשרו נכחו ברקע ואף נטלו חלק פעיל בכל האירועים המתוארים אשר משתרעים לאורך חלק ניכר מן המאה ה-20. לפיכך גם אלה שאינם נמנים על משפחת תמיר, יוכלו למצוא עניין בתכנים המועלים לבלוג.

בהמשך הפוסט מזמינה תמיר את משתמשי ישרא-בלוג להצטרף ליוזמה הזו אותה היא מכנה "פרוייקט הביוגרפיות". אין מדובר בפרוייקט מוגבל בזמן או נושא פרסים, גם תקנון רשמי וכללי התנהגות אינם נמצאים פה. הפרס החשוב ביותר הוא הזכות שתהיה לנו לקרוא את נקודות המבט השונות של האנשים שנכחו באירועים החשובים (להם עצמם, וגם לשאר הציבור) של המאה שחלפה. כפי שתמיר מספרת, יש מספר רב של מעוניינים לחלוק פרטים, אבל מעטים מביניהם מסוגלים להתגבר על המכשול הטכני הדרוש לכך. הפרוייקט המדובר יכול לסייע בידיהם להנגיש את הסיפורים והזכרונות, לקהל הקוראים.

בשבוע שעבר כתבתי בטור הזה על יוזמת 100 העובדות של [[אנטון נוסיק]]. הפרוייקט של אילנה תמיר מצטרף בעיני לרשימת הסיבות לכך שהבלוגים מזמן אינם רק בלילה צמיגית של מילים ויש להם חשיבות רבה כל עוד יודעים לנתב את הכוח הגלום בהם לכיוונים הפועלים לתועלת וטובת הכלל.

קידום אתרים וזכויות יוצרים

רן יניב הרטשטיין אשר מתרגם את מערכת וורדפרס לעברית ומפעיל את האתר הרשמי של התרגום, נתקל לאחרונה באתר אשר מציג עצמו כאתר הרשמי של וורדפרס בישראל ומנכס את מלאכת התרגום של הרטשטיין לעצמו (ועם זאת מקשר להורדת הגרסה בתרגומו של הרטשטיין).

האתר המדובר שייך לאחד בשם [[עידן שלומן]], אשר - כך עולה מן הפוסטים של הרטשטיין - מפעיל מספר רב של אתרים המוצגים בתור אתרים רשמיים של פרוייקטים שונים (כגון Google Adsense ו-GNU) ועלולים להטעות את הגולשים לתוכם.

הרטשטיין פרסם שני פוסטים נחרצים בנוגע למקרה הנ"ל והתייחס לכך שמעשיו של שלומן נמצאים בתחום אפור. כתוצאה משיחת הטלפון שהתקיימה בין הרטשטיין לשלומן, הוסרו המרכיבים הפוגעים בזכויות יוצרים והמציגים את האתר של שלומן כאתר רשמי של וורדפרס בעברית. עם זאת, בפוסט נוסף עסק הרטשטיין גם בביקורת רבה על שאר ההתנהלות של שלומן במקרה המדובר וכן במקרים נוספים שיצא לו להתקל בהם באתריו של שלומן.

אפשר לא להסכים על הדרך שבה נקט הרטשטיין, או על המילים בהן בחר להשתמש. עם זאת, הדבר אינו סותר את הטענות שהועלו בפוסטים – אולי לא מדובר במעשה מפורש של הונאה, אך לדעתי האישית, אדם זכאי לקבל את מלוא הקרדיט המגיע לו על מעשיו – דבר שלא היה באתר של שלומן ויצר הטעייה.

קישורים:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully