וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למען עתיד ילדנו

היום נערך 'היום הלאומי לאינטרנט בטוח' של משרד החינוך ומיקרוסופט.חבל שהיום הזה לא חף מאינטרסים זרים

היום הלאומי לאינטרנט בטוח לשנת 2008 – אירוע מיוזמת משרד החינוך ומיקרוסופט ישראל, מתקיים זו השנה הרביעית במדינה. עוד שותפים ליוזמה הם איגוד האינטרנט הישראלי, כוחות הבטחון, עמותות וגופים ציבוריים ואף חברות מסחריות. יום זה פותח את שבוע המודעות לאינטרנט בטוח של משרד החינוך, במהלכו מתקיימות פעילויות חינוכיות לילדים ולהוריהם בבתי הספר ואשכולות הפיס ברחבי הארץ.

האירוע המרכזי של היום הזה התקיים בבית הספר "אהל שם" ברמת גן, בהנחיית ד"ר חנה ויניק, מנהלת המנהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. היום התחיל בסנדאות משותפת להורים ולתלמידים, אשר נועדו להאיר באור זרקורים את הסכנות העלולות לאיים על הילדים הגולשים באינטרנט, וכן לחנך את הילדים לעקרונות נכונים לגלישה בטוחה. לאחר הסנדאות התכנסו תלמידים מבית הספר "אהל שם" וכן מבית הספר "בליך" באודיטוריום.

נראה שיש קונצנזוס, לפחות אצל הגורמים המארגנים, כי עיקר העשייה בתחום אבטחת והבטחת שלומם של ילדינו באינטרנט של שנת 2008 צריכה להיות בתחום אחריותם של ההורים. באירוע נשאו דבריהם שלומית עמיחי - מנכ"לית משרד החינוך, דני ימין – מנכ"ל מיקרוסופט ישראל, נציגים בכירים ממשרד החינוך וממשטרת ישראל וכן ראש עיריית רמת גן – צבי בר. אף אחד מהם לא הרחיב בדבריו מעבר להצהרה קצרה. רובם עסקו בניגודים הקיימים בין היתרונות של האינטרנט לחסרונותיה וקראו להעצים את הידע של ההורים וכן את סמכויותיהם בטיפול המונע והמחנך.

בהמשך התקיים דיון בין שתי קבוצות תלמידים בנושא "חופש הביטוי/צנזורה – שני צידיו של מטבע אחד". הקבוצה ראשונה מבית הספר "בליך" שהציגה טענה כי יש להקים גוף אשר יפקח על תכנים באינטרנט. הקבוצה השנייה, מבית הספר "אהל שם" אשר טענה כי האינטרנט הכרחי לחינוך ומבחינה טכנית לא ניתן לחסום את האינטרנט. יש לציין כי מטרת הקבוצות הייתה להגן על העמדה שניתנה בידם ללא קשר לדעתם האישית של חברי הקבוצה.

בסוף דיון לא עלה בידי אף אחת מן הקבוצות לשכנע את השנייה בצדקתם, והן נותרו בדעתן. קבוצת הנגד טענה כי הפתרון לסכנות הטמונות באינטרנט מצוי בחינוך ולא בצנזורה ואילו קבוצת הבעד גרסה כי אף על-פי שהאינטרנט הינו מקום נפלא ומועיל, הוא מכיל מגוון תכנים שאינם ראויים וחוק סינון התכנים הוא האופציה הטובה ביותר עבורינו.

פרשנות – בוריס בולטיאנסקי

היום הלאומי לאינטרנט בטוח הוא ללא ספק יום חשוב במטרת העלאת המודעות לסכנות הכרוכות בשימוש ובגלישה באינטרנט. פעמים רבות הילדים הם בעלי ידע טכנולוגי העולה על זה של הוריהם. אלה אינם מודעים לסכנות ומעבר לשלב המודעות, הם חסרים את הכלים להתמודד עם האינטרנט, כשצאצאיהם דווקא מסתגלים לאינטרנט מהר מאוד.

עם זאת השאלה המתבקשת היא האם שיתופם של חברות פרטיות בעלות אינטרס כלכלי מובהק נחוץ ומתאים כאשר מדובר ביום עיון מהסוג הזה. באתר שהוקם ע"י מיקרוסופט ישראל מלבד כתבות והנחיות להורים ולילדים, אפשר למצוא קישורים לתוכנות הגנה של מיקרוסופט. לדברי הגברת שלומית עמיחי – מנכ"לית משרד החינוך, היא מודעת למציאות הזו, אך החברות המסחריות מהוות מיעוט בקרב היוזמים של היום הלאומי לאינטרנט בטוח. כל המשתתפים, נרתמו למטרה אחת ויחידה וזאת מבלי לצפות לתמורה פרסומית מאסיבית ולפיכך האינטרס הכלכלי בטל בשישים אל מול המטרה הסופית.

השאלה המנחה של האירוע הייתה "צנזורה באינטרנט: האם יש לצנזר את האינטרנט כדי להגן על ילדים?". כל ההצהרות על כך שהפתרון הוא בחינוך ובשיתוף ההורים בהעלאת המודעות, נראה שהאופציה העיקרית הנשקלת היא בכל זאת סוגיית הצנזורה ולא סוגיית החינוך.

אם עושים שימוש בטיעון של "למען הילדים" אפשר לדחוף כל יוזמה וכל חקיקה ולהצדיק כל פגיעה בפרטיות ובזכויותיהם של ההורים להחליט אילו תכנים ראויים לילדיהם ואילו לא. מה שמשרד החינוך עושה בשיתוף עם מיקרוסופט זה לסייע להורים לרכוש את ההכשרה להבנה ולהתמודדות עם הסכנות העלולות לארוב לילדים באינטרנט. הצעות חוק שקוראות ליישום סינון וחסימה שלא ברמת המחשב האישי בעצם מפקיעות את זכותם של ההורים לחינוך ילדיהם ע"פ הערכים שהם עצמם מאמינים בהם.

פרשנות – דניס ויטצ'בסקי

ידידי המלומד בוריס נגע בנקודה חשובה מאוד בפרשנותו – ההשתתפות של חברת מיקרוסופט בארגון פעילויות היום הלאומי לאינטרנט בטוח. הייתי רוצה מאוד להאמין שהחברה עושה זאת מטוב ליבה, אבל אני לא מסוגל. הסיבה לכך היא חלק מהטקסטים שהחברה מפרסמת באתר שבנתה, אשר מוקדש ליום הזה.

כך, למשל, בחלק אחד של מדריך להורה, מפרסמת החברה את השירות בתשלום "MSN Premium", ואילו בחלק אחר של המדריך כתוב " למד אותם גם שאם הם משתפים קבצים או מורידים טקסט, תמונות או פריטים אחרים מהאינטרנט, הם עלולים לעבור על חוקי זכויות יוצרים." וגם בכתבת "10 דברים שכדאי ללמד את הילדים כדי להגביר את ביטחונם באינטרנט" כתוב:" הקפד שילדיך יכבדו את רכושו של הזולת באינטרנט. הסבר להם שצריבת עותקים לא חוקיים של יצירות פרי עבודתם של אחרים - מוזיקה, משחקי וידאו ותוכניות אחרות - היא בבחינת גניבה."

אין לשני הדברים האלה קשר לאינטרנט בטוח, אבל זהו אחד המסרים החשובים אותם מיקרוסופט רוצה להעביר לילדים שלכם: תוכנה פיראטית ושיתוף קבצים זה רע. ועכשיו הם גייסו את משרד החינוך בשביל שזה יעשה את עבודת ההפחדה בשבילם. אז נכון שיש ליום הזה גם חלקים חשובים, אבל טוב היה עושה משרד החינוך אילו היה מנהל אותו ללא גופים מסחריים עם אינטרסים מסחריים ברורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully