וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופיס וחלופותיו- מק רויאל

זיו קיטרו

24.2.2008 / 23:35

השבוע מתחיל הטור לבחון סוגייה חשובה לכל מי שרוצה לעבוד עם המק שלו גם במשרד: אופיס וחלופותיו

אחת השאלות שחוזרות על עצמן מצד משתמשי חלונות קשורה לחבילת התוכנה של אופיס. החבילה שמחירה נע בין 150 דולר ל-680 דולר כוללת מגוון של תוכנות בהתאם לקונפיגורציה שבחרתם. בארץ עיקר השימוש הוא בארבע תוכנות: וורד - לעיבוד תמלילים, אקסל - ליצירת גיליונות אלקטרוניים, פאוור פוינט - ליצירת מצגות ו-אוטלוק לכל הקשור באימיילים, תיאום פגישות וכדומה. אלא שאופיס כוללת הרבה יותר מזה בחלק מהגרסאות שלה (סה"כ 8 גרסאות שונות), בין השאר תוכנה לבסיסי נתונים (Access), יצירת מסמכים (Pubisher), תוכנה לעבודה בפרויקטים ושמירה על קטעי טקסט תמונות וכדומה (Onenote) המשמשת בעיקר סטודנטים) ועוד.

בקבוצת הכתבות הבאות נציג את החלופות הקיימות למקיסטים בארץ וכיצד החלופות אלו מסתדרות עם דוברי השפה העברית.

אופיס למק

מיקרוסופט ואפל עובדות בשיתוף פעולה מלא בשוק העולמי ושתיהן גם יחד מתעלמות מהשוק הישראלי, זאת למרות שלמיקרוסופט משרדים פעילים מאוד בישראל. חבילת אופיס למק היא חבילה שמקבלת הרבה מאוד מחמאות מצד משתמשי מק בעולם וכל עוד המשרד שלכם לא עובד עם מסמכים בעברית אין שום מניעה לרכוש אותה ולזכות בתמיכה מלאה בכל מה שהייתם מצפים, כולל תמיכה בשרתי Exchange עליהם נשענים רוב מקומות העבודה בארץ. הסיבה לחוסר בתמיכה בכתיבה מימין לשמאל אינה ברורה והתשובות שקבלתי מצד מיקרוסופט היו מעורפלות והסתיימו בהבטחה של "מיקרוסופט מכירים בבעיה הקיימת בארץ בכל הקשור לתמיכה בעברית במוצר של אפל ובעתיד יעשו צעדים כדי לפתור את הבעיה".

שיחה עם מנכ"ל אידיגיטל, ערן תור, לגבי פעילותיהם בכל הקשור לקידום התמיכה בעברית, בעיקר במוצרים בסיסיים כל כך כמו אופיס העלתה נקודה אחת מעניינת עליה סרב ערן להרחיב - "אידיגיטל פועלת בימים אלו מול מספר גורמים ביניהם אפל וחברות צד שלישי, על מנת לספק את הפיתרון הטוב ביותר למשתמשי המק בארץ בכל הקשור לתמיכה בעברית" לאור העובדה שהחברה עומדת להשיק את מערכת ההפעלה החדשה "לאופרד" כשהיא מתורגמת לעברית, יש סיכוי שהפעם נזכה לראות את הגשמת ההבטחות.

כמה מילים על תאימות

יש משהו גס וברברי כמעט בדרישה שאנשים יספקו תאימות לפורמט קנייני והבעיה הזו אינה בעיה של מק בלבד.
מיקרוסופט מייצרת פורמטים בחבילת התוכנה שלה המשתנים מהוצאה להוצאה כאשר גם היא אינה מבטיחה תאימות בין גרסאות ישנות לגרסאות חדשות יותר. כך לדוגמה אי אפשר לפתוח מסמכים שנוצרו עם אופיס 2007 בעזרת אופיס קודמים וקשה מאוד לפתוח מסמכים ישנים יותר בעזרת החבילה החדשה.
בקצרה נאמר שאין היום תוכנה שפותחת מסמכי Doc למשל בצורה מושלמת למעט תוכנת word שיצרה את אותו המסמך הספציפי.

יחד עם זאת יש מספר תוכנות, עליהם אכתוב, שמסוגלות לפתוח מסמכי doc בצורה טובה מאוד ולפתור את רוב הבעיות.
הפתרון השני הוא לדרוש ממי ששולח לכם מסמכים לעבור לפורמטים פתוחים כמו RTF לדוגמה.

לסטודנטים שביניכם, נמרוד אבישר כתב בבלוג שלו פוסט ארוך (מאוד) שיעזור לכם להתאפס על כל עניין התאימות במיוחד באקדמיה.

הפתרון הראשון - NeoOffice

למשתמשי מק יש פרויקט קוד פתוח המתקיים לצד OpenOffice המפורסם ושמו NeoOffice. החבילה כוללת תוכנות לעיבוד תמלילים, יצירת גיליון אלקטרוני, בניית מצגות, תוכנה לנוסחאות מתמטיות ותוכנת ציור וקטורית.

התמיכה בעברית היא מלאה ונוחה והחבילה מספקת כלי עבודה מצוין לכל מי שלא מעוניין להשיל מעליו את הסכומים הנדרשים כדי לעבוד עם אופיס. ניתן לפתוח בעזרתה את רוב המסמכים של אופיס ולייצא קבצים שיתאימו לאופיס.

הפרוייקטים של OpenOffice (ובתוכם NeoOffice) הופכים לפופולאריים יותר בשנים האחרונות ובעולם, וגם בארץ, יותר ויותר מוסדות חינוך מעבירים את התלמידים שלהם לשימוש בחבילה הזו.

נאו-אופיס טובה במיוחד למי שהתרגל לצורת העבודה עם אופיס על שלל סרגלי הכלים שלה אך להרגלים שכאלו יש מחיר ואני באופן אישי הספקתי לעבוד איתה בגלל איטיות בהפעלה וכמו גם בגלל סנוביזם קל שנוצר במשתמשי מק אחרי שימוש בתוכנות נקיות יותר כמו מלל או ניסוס אותן נסקור בהרחבה בשבוע הבא.

מקזיו היקר

כמו בכל שבוע, הנה כמה מהשאלות שחזרו על עצמן. אל תהססו להמשיך ולפנות אל zivstuff@gmail.com.

מקזיו היקר, אני משתמש מק חדש יחסית (שלושה חודשים עם המקבוק פרו שלי) ולמרות שאני מרוצה מאוד מהמוצר אני יודע שאני לא מוציא את המיטב מהמחשב. יש איזה מקום לקבל ממנו מידע ברמת הדרכה בסיסית? - אריה מדמוני

היי אריה. בדרך כלל אני ממליץ להתחיל ולהסתובב בפורומים השונים הקיימים בארץ (מק-איט) ובאתרים השונים (מקבלוג) אבל נראה שבדיוק עבור אנשים כמוך החלה אידיגיטל בסדרת מפגשי הדרכה. המפגש הראשון נעשה ממש היום (24/2) והבא בתור הוא ב-16/3. אם תכנס לאתר של אידיגטל תוכל להירשם לשעתיים אינטנסיביות של הדרכה מלאה. עד כמה ההדרכה הזו טובה איני יכול לומר אך זה בהחלט עשוי להיות מקום טוב להתחיל בו.

מקזיו. באחת הכתבות שלך כתבת על cocktail וציינת שהיא מאפשרת לבצע שינויים ותחזוק במק. היא אמנם לא תוכנה יקרה במיוחד אבל תהיתי אם יש אלטרנטיבה זולה יותר? - תום חסון

היי תום, יש תוכנה בשם onyx שעושה עבודה דומה. היא קצת פחות נוחה אבל לא פחות חזקה. חשוב לשים לב להוריד את הגרסה המתאימה ללאופרד, לטייגר או לפמנר על מנת שלא לגרום לנזק במערכת.

  • עוד באותו נושא:
  • tech

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully