וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיתון מגיע לגוגל

נמרוד הלפרן

26.2.2008 / 18:13

שווי השוק של ענקית האינטרנט נחתך ב-11 מיליארד דולר עקב האטה בפרסום המקוון

מניית נופלת ב-7.3% למחיר של 451 דולר בוול סטריט - רמתה הנמוכה ביותר מאז חודש מאי, בעקבות נתונים שפירסמה חברת המחקר קומסקור, מהם עולה כי נרשמה האטה בעסקי פרסום טקסטואלי צמוד חיפוש של גוגל, שירות הדגל המכניס ביותר של החברה.

בעקבות נפילת המניה, נחתך היום שווי השוק של גוגל, מפעילת מנוע החיפוש הפופולרי ביותר באינטרנט, ב-11 מיליארד דולר ל-141.5 מיליארד דולר. מחיר מניית גוגל נמוך כעת ב-40% משיא של 747 דולר שרשמה בחודש נובמבר.

לפי נתוני קומסקור, נרשמה בינואר נפילה של 7% במספר הכניסות לפרסומות טקסטואליות צמודות חיפוש בגוגל לעומת דצמבר, וכי לא נרשמה צמיחה במספר הכניסות לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת.

שורה של אנליסטים כבר הספיקו להגיב על נתוני קומסקור על גוגל. האנליסט בנג'מין שכטר מבנק ההשקעות UBS אמר כי בעקבות הנתונים הוא "זהיר הרבה יותר ביחס לתחזית לגוגל", ובמקביל הוריד את מחיר היעד למניה מ-650 דולר ל-590 דולר.

שכטר הוריד גם את תחזית הרווח שלו לחברה לשנה הנוכחית ולשנת 2009. בשנת 2008 צופה שכטר כי גוגל תרשום רווח של 20 דולר למניה לעומת תחזית קודמת לרווח של 20.37 דולר למניה. בשנת 2009 הוא צופה רווח של 24.1 דולר למניה לעומת תחזית קודמת לרווח של 24.58 דולר למניה.

דברי האנליסטים

"הנתונים מגבירים את הסיכונים לתחזית הצמיחה של גוגל לשנת 2008, ומדגישים את העובדה שההאטה בצריכה הפרטית גרמה לירידה בפעילות המסחרית בתחום מנועי החיפוש, וככל הנראה גם תגרור חולשה של מניית גוגל", אמר האנליסט ג'אסטין פוסט מבנק ההשקעות מריל לינץ'.

"הנתונים מצביעים על כך שההאטה בכלכלה אולי מתחילה להשפיע על הצמיחה של גוגל", אמר האנליסט ג'ים פרידלנד מבית ההשקעות Cowen. "אנו דבקים בהמלצת "תשואת יתר" למניה, אולם מציינים בפנינו כי ייתכן שהתחזיות שלנו גבוהות מדי, ומעריכים כי מניית גוגל צפויה להיות נתונה ללחצים בטווח הקצר", הוסיף.

"הנתונים מרמזים על כך שנמשכת ההאטה בצמיחה הפרסום לפי הקלקות של גוגל, ובמשתמע כי ייתכן שיהיה מקום להורדת התחזיות של וול סטריט לגוגל, במקרה שהמגמה של חודש ינואר תימשך", אמר האנליסט יוסוף סקוואלי מבית ההשקעות ג'פריס.

גידול של 17 אחוזים

בתחילת החודש דיווחה גוגל על תוצאות רבעוניות שהחמיצו את תחזיות האנליסטים - בפעם השלישית בלבד ב-14 הרבעונים שחלפו מאז הנפקתה באוגוסט 2004. החברה רשמה ברבעון הרביעי של 2007 רווח נקי של 1.21 מיליארד דולר, או 3.79 דולרים למניה, גידול של 17% לעומת התקופה המקבילה ב-2006. בניכוי הוצאות הקשורות לחלוקת אופציות למניות לעובדים וסעיפים אחרים, רשמה החברה רווח של 4.43 דולרים למניה - סנט אחד פחות מתחזיות האנליסטים.

גוגל, שהודיעה בשנה שעברה על רכישת חברת הפרסום המקוון דאבל קליק תמורת 3.1 מיליארד דולר - כמעט כפליים מהמחיר ששילמה עבור אתר קבצי הווידיאו יו טיוב כשנה קודם לכן - רשמה ברבעון הרביעי של 2007 הכנסות של 4.83 מיליארד דולר, גידול של 51% לעומת הרבעון המקביל ב-2006.

הכנסות החברה, בניכוי הוצאות לחברות שמנתבות גולשים לאתריה, הסתכמו ב-3.39 מיליארד דולר - פחות מתחזיות האנליסטים, 3.45 מיליארד דולר. גוגל דבקה בעת הפרסום התוצאות במדיניותה המסורתית ולא סיפקה תחזיות כספיות להמשך.

אנליסטים העריכו באותה עת כי התוצאות המאכזבות של גוגל קשורות גם בהאטה בכלכלת ארה"ב, אשר פגעה בהיקף הקניות המקוונות והגלישה באינטרנט.

לא רק פרסום טקסטואלי

גוגל מזמן אינה מסתפקת בתחום הפעילות העיקרי שלה. אף כי פרסום טקסטואלי צמוד חיפוש הוא שירות הדגל המכניס ביותר, היא מנסה כבר כמה שנים לגוון את מקור הכנסותיה ולהיכנס גם לתחומים נוספים.

מעבר לכניסה לתחומים כמו אי-מייל מבוסס אינטרנט (web mail), בלוגים ורשתות חברתיות, המרחיבים את מגוון השירותים לגולש, מנסה גוגל לפרוץ גם לתחומים פחות מקוונים - כמו תוכנות משרדיות - שהיו עד כה נחלתה הכמעט בלעדית של מיקרוסופט. מדי חודש פותחת גוגל חזיתות חדשות מול יריבותיה הגדולות - מיקרוסופט ויאהו - משירותי מפות או שיתוף תמונות ועד שירותי מידע פיננסי מקוונים.

החברה אף מנסה להרחיב את שליטתה בתחום הפרסום אל מעבר לעולם המקוון, להוביל את תחום הפרסום בסלולר ולהיכנס לתחום הפרסום בעיתונות המודפסת.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully