וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבאזז של יאהו!

יהונתן זילבר

28.2.2008 / 10:48

יאהו! מגיבה לנסיונות ההשתלטות של מיקרוסופט בהשקת שירותים חדשים. יהונתן זילבר בדק ומצא

לג'רי יאנג אין הרבה זמן. בחודש הקרוב הוא צריך לשכנע את בעלי המניות של יאהו שהחברה תסתדר בלי עזרתה של מיקרוסופט, שמתכוונת לרכוש את יאהו עם או בלי הסכמתו של יאנג. זו כנראה הסיבה שיאהו בחרו להשיק השבוע שני שירותים חדשים: באז ואופן סרץ'.

באז – Digg לדודה ולדוד

באז הוא שירות החדשות החברתי של יאהו – החדשות מדורגות ומופיעות לפי הצבעה של גולשים, לא לפי השיקולים של עורכי חדשות. באז גם פירושו רחש, התרגשות, כל מה שחדש ועדכני – מילה שיאהו עזרה להוסיף למילון אי אז לפני עשור. מאז יאהו הזדקנה ועצמותיה התקשו, והדוגמא הטובה ביותר לכך היא שיאהו באז מגיע כמעט ארבע שנים אחרי המתחרות שלו, כמו דיג.
בעולם הווב 2.0, אתרי הדירוג הגדולים כמו דיג ו-Reddit כבר התבססו, ורעיון החדשות החברתיות הוא כמעט ישן במונחים אינטרנטים, כמעט הרעיון של אתמול. אבל השירות של יאהו פונה דווקא למי שעבורו הרעיון הזה הוא חדש – משתמשים מבוגרים יותר ומתוחכמים פחות, שמהווים את בסיס הלקוחות של יאהו. ובסיס הלקוחות של יאהו גדול הרבה יותר משל דיג: לאתר החדשות החברתי יש כ-19 מיליון משתמשים; ליאהו יש למעלה מ-130 מיליון.

עדות לכך שיאהו באז פונה לקהל שלא ידע את דיג אפשר למצוא בעיצוב: הכל כאן פשוט ונקי יותר, ואפליקציית פלאש בראש העמוד מציגה את הסיפורים החדשים ביותר בתמונות. הקטגוריות העיקריות כאן הם בידור, ספורט, חדשות מהעולם וקטעי וידאו – להבדיל מטכנולוגיה, עסקים, מדע וגיימינג בדיג.

רק מאה אתרים

הגישה של באז לדירוג חברתי סגורה הרבה יותר משל דיג: באתר החדשות החברתי הקלאסי כל אחד יכול להוסיף חדשות מכל אתר. כאן החדשות יגיעו מאתרים שיאהו בחרה. כרגע יש כמאה אתרים כאלו, ביניהם אתרים מיינסטרימים כמו הניו יורק טיימס והיו.אס וויקלי, וביניהם נישתיים, כמו בלוג הרכילות OMG! (השייך ליאהו) ומגזין ההאקינג הטכנולוגי MAKE. האתרים האלו הוסיפו כפתור בסוף כל כתבה שהם מפרסמים שמאפשרת לקורא "לעשות באז", כלומר, להמליץ על הכתבה ליאהו באז. הכפתורים מתווספים לכפתורים דומים שמאפשרים "לעשות דיג" או לשתף את הכתבה דרך רשתות חברתיות אחרות.

המשמעות היא שהחדשות שיופיעו בבאז יהיו מיינסטרימיות הרבה יותר מאשר בדיג וברדיט. לא יהיו כאן הפניות לפוסט בבלוג חדש וחמוד – ומצד שני גם לא ספאם מהסוג שמאפיין את אתרי החדשות החברתיים הישנים.

מצד שני, ייתכן שיש בזה ברכה לבעלי האתרים: בלוגרים שדורגו אי פעם בדיג מכירים את מה שמכונה "אפקט דיג" – עליה פתאומית ומסחררת בכמות הכניסות לאתר שמופיע בדיג. "אפקט יאהו" יהיה חמור הרבה יותר: וויירד מדווח שהפניה אחת לחדשה שהופיעה אצלהם מדף הבית של יאהו ייצרה שתי מיליון כניסות במשך שעתיים. התנועה שיאהו יכולה לייצר גדולה גם על מידותיהם של אתרי תוכן בינוניים – ויאהו מתכוונת לפתור את הבעיה הזו באמצעות לינקוק סלקטיבי: הפניות לאתרים קטנים יותר יתבצעו במשורה.

מה חם בחיפוש

הדירוג של החדשות מבוסס לא רק על הצבעת גולשים: המערכת של באז משקללת את הנתונים האלו עם המילים שהמשתמשים של יאהו מכניסים למנוע החיפוש כדי להבין מה באמת חם כרגע. למשל, ביום שלישי האחרון סגרה רשת בתי הקפה סטארבאקס את כל הסניפים שלה בו זמנית לשלוש שעות של הדרכת עובדים. משתמשי קפה נואשים פנו ליאהו בבקשה להבין מתי בית הקפה האהוב עליהם יהיה פתוח. מייק קראמבולץ מהבאז-בלוג של יאהו מספר שתוך כמה שעות עלתה כמות החיפושים אחרי סטארבאקס ב-26%, מה שאיפשר למערכת להבין ששעות הפתיחה החדשות של סטארבאקס הוא נושא חם.

אתרי הטכנולוגיה החשובים, כמו טקקארנץ' וקומפיוטר וורלד, התייחסו לחידוש הישן הזה של יאהו בביטול: הבלוג All Things Digital קרא ליאהו באז "כמו דיג, אבל סגול ומאחר בשלוש שנים" – אבל זה לא מנע מהם להתהדר בכפתורי "Buzz It" חדשים ונוצצים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

חיפוש פתוח – גם הוא באיחור

במקביל, יאהו הוסיפה כלי פיתוח שיאפשרו לאתרים לשפר את המידע המופיע לגביהם בתוצאות החיפוש. כל אתר יוכל להוסיף לתוצאות החיפוש הפניות למדורים בתוך האתר (אתר השייך למסעדה, למשל, יוכל להוסיף הפניה גם לעמוד התפריט ולעמוד שבו מופיעות ביקורות) וגם מידע נוסף (אותו אתר השייך למסעדה יוכל להוסיף את הכתובת ואת מספר הטלפון שלו). אם כל זה נשמע לכם מוכר, יש סיבה: גוגל השיקה את השירות הזה לפני שנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully