וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מק רויאל

זיו קיטרו

2.3.2008 / 12:53

זיו קיטרו ממשיך להציג את החלופות הזמינות לעובדים במק, והפעם מתמקד במעבדי התמלילים

התפיסה בארץ היא שמעבדי תמלילים, כלי חובה עבור כל מי שיושב מידי פעם לכתוב מכתב/מסמך כלשהו, מגיע בחינם. כי הרי הוא תמיד שם. זה, כמובן, לא נכון. Word, מעבד התמלילים הנפוץ בעולם, הוא חלק מחבילת אופיס ואינו זול וודאי לא חינמי.

למה אני מזכיר את זה? כדי למנוע את הבלבול מראש כאשר אספר לכם שמעבדי תמלילים הם תוכנה שצריך לרכוש עבור המק. אם באמת צריכים מעבד תמלילים.

למה הכוונה? הרי כדי לכתוב דברים צריך מעבד תמלילים לא? התשובה הקצרה היא לא. התשובה הארוכה יותר היא ממש לא, אין שום סיבה לכתוב סתם מסמכים או מכתבים על מעבד תמלילים, בשביל זה יש תוכנות כתיבת טקסט פשוטות.

מסיבות שאינן ברורות, הפכו מעבדי התמלילים לכלי הכתבן המועדף, זאת למרות שיש להם הרבה יותר מידי כלים שמטרתם להפוך את הטקסט הפשוט למעוצב ומסוגנן בהתאם לצרכים.

אם אתם כותבים עבודות וזקוקים לכותרות מסודרות, ביבליוגרפיה, הכנסת תמונות, שימוש בדגשים וכדומה. אם אתם כותבים ספר ואתם חייבים שיהיה עימוד שורות נכון, אתם זקוקים לספירת מילים, אם אתם עיתונאים שצריכים להכין כתבה עבור העיתון שלכם ולעמוד בפורמט שקובע כל עיתון בנפרד אז אתם זקוקים למעבד תמלילים.

תכל'ס, אף אחד לא באמת זקוק לכלי הזה בשביל לכתוב עבודה בבי"ס יסודי או כדי לכתוב מכתבים, לכתוב טיוטה לבלוג או אפילו אם אתם כותבים להנאתכם ולא צריכים להעביר את החומר שלכם למוציא לאור.

מה מציע המק?

בתוך מערכת ההפעלה של המק מגיעה תוכנה ששמה TextEdit. זוהי תוכנת עריכת טקסט עשיר המסוגלת לפתוח קבצי doc בצורה טובה למדי ומסוגלת לשמור בפורמט RTF האוניברסלי. ניתן ליצור בה כותרות, אותיות מודגשות מוטות וכדומה ועבור צרכי כתיבה בסיסיים היא כל מה שאי פעם תזדקקו לו. היא המקבילה לתוכנת WordPad של חלונות.

באמצעות התוכנה הזאת נכתבו כבר ספרים, ומספר משרדי פרסום בהם יצא לי לבקר הפתיעו אותי כשהראו לי שהם עובדים עם מק לא רק לגרפיקה. הכתבן הבסיסי הזה משמש אותם לכל המסמכים שלהם. כל עוד אתם לא זקוקים למעבד תמלילים כבד מהסיבות שציינתי קודם לכן, textedit יספק גם אתכם.

המנוע הטקסטואלי של המק תומך בעברית באופן מלא כך שאין מה לדאוג בכיוון הזה, הבעיה היחידה היא באג מעצבן שהופך משפטי עברית ואנגלית במצבים מסוימים: כאשר כותבים משפט בעברית, מכניסים מילה באנגלית ואז מבקשים להכניס סוגריים ובפנים מילה נוספת באנגלית, המנוע הטקסטואלי של המק מתחרפן.

במידה ואתם נשענים באופן כבד על מסמכים מעורבי שפה TextEdit לא יספק אתכם וכדאי שתשקלו את אחת מהאופציות הבאות.

מעבדי תמלילים למק

אזכיר שאם אתם לא עובדים עם עברית בכלל, אופיס 2008 למק יספק לכם את Word המוכר. אבל word רחוק מלהיות כלי אידיאלי. לאורך השנים נוספו לתוכנה כל כך הרבה אפשרויות עד שהיא הפכה למבוך אין סופי של כלים והאינטואיטיביות של השימוש התפוגגה. אז נכון, אפשר לבנות אתרים, לעצב פליירים, לכתוב מניפסטים, לסכם עבודות ולכתוב ספרים אבל מעבד תמלילים לא אמור לעצב פליירים ואוי ואבוי למי שבונה אתרים עם תוכנה שכזו.

במק יש לאנשים אפשרויות בחירה למי שהחליט לשלם. שתי התוכנות המובילות הן Nisus האמריקאית ו-Mellel הישראלית (בה משתמשים רבים גם בחו"ל - כבוד). לשתי התוכנות מעלות רבות, שתיהן נוחות לשימוש אך יש ביניהן הבדלים משמעותיים. מספיק לבחון את חלון התוכנה כדי להבין את ההבדל התפיסתי בין שתי קבוצות המפתחים.

ניסוס מבליטה את התכונות והיכולות. לצד חלון הטקסט ישנה מגירה בה כל הכלים שתזדקקו להם המסודרים על פי קטגוריות. לקטגוריות האלו ניתן להוסיף סרגלי כלים בהתאמה אישית כך שאם אין לכם צורך בכל הקטגוריות ניתן לסלק אותן ובמקום להכניס את הכלים בהם אתם עושים את השימוש הרב ביותר ולשים אותם במקום שנוח לכם.

ניסוס משתמש במנוע הטקסט של המק ולכן הוא סובל מאותה הבעיה שהזכרתי לגבי כיווניות טקסט מעורב, אבל מאחר וזהו מעבד תמלילים אמיתי הוא כולל בתוכו אפשרות שמחזירה את הכיווניות למצב תקין.

מלל

מלל הישראלית מצטיינת בממשק משתמש נעים יותר לעין. זהו ממשק שכוחו בכך שהוא עוזר להתרכז רק בטקסט. באופן אישי אני עובר בין שתי התוכנות על פי מצב הרוח אבל למי שפונקציונאלית היא הדבר שחשוב לו ניסוס מתאימה פחות או יותר לכולם, מלל - על שלל כליה הנסתרים - היא אידיאלית לאקדמיה.

הגישה במלל היא קודם כל לכתוב, אחרי זה להתעסק בעיצוב ועימוד. בלחיצת כפתור ניתן לזמן אל המרקע את כלי העריכה המצוינים של מלל שיהפכו את המסמך שלכם לאחד מהמסמכים היפים ביותר שעין המרצים שלכם שזפה אי פעם ואם אתם מרצים הרי שאלו יהיו המסמכים היפים ביותר שהגשתם לתלמידים, למחקר או לדפוס.

למלל מנוע טקסט משלו והייתם חושבים שהם יפתרו את הבעיה של הכיווניות אותה הזכרתי קודם אבל לא, גם שם יש בעיה, אבל בניגוד לניסוס מלל מאפשרים לשנות את כיוון הטקסט בלחיצת מקשים פשוטה (control+space) - כל כך נוח שקשה לי להבין למה ניסוס לא עושים את זה.

הבעיה שלי גם עם ניסוס וגם עם מלל בעניין הזה הוא שהם לא מאפשרים לקבוע קיצורי מקשים מותאמים אישית ואם יש לכם תוכנות אחרות שמשתמשות בקיצורים האלו אז אין ברירה אלא לגרור את העכבר אל התפריט המתאים.

ענין של הרגל

אז באיזה מעבד תמלילים עדיף להשתמש? זה ממש עניין של הרגל והעדפה מקצועית. לזכותן של שתי החברות תשמחו לקרוא שיש גרסת דמו שעובדת חודש שלם כך שיש לכם די והותר זמן לבחון את התוכנות ולהחליט מה אתם מעדיפים.

מלל תעלה לכם 49 דולר לגרסה להורדה (או 35 דולר אם אתם במערכת החינוך כסטודנטים או מורים) בעוד שניסוס תעלה לכם 45 דולר לגרסה הרגילה ו-79 דולר לגרסת Pro הכוללת מספר אפשרויות מחוכמות יותר מהגרסה הרגילה. שתי הגרסאות ניתנות להורדה בחינם.

למי שאינו מעוניין לשלם אבל רוצה מעבד תמלילים טוב כדאי להציץ ב-Bean ששופר לאחרונה והוא מוכן כעת למערכת ההפעלה החדשה 10.5 של מק. בין כולל בתוכו כל מה שתזדקקו לו כולל ייבוא של מסמכי doc, שמירת מסמכים כ-html ושאר הכלים שהייתם מצפים למצוא במעבד תמלילים ראוי.

אחרי שסיימתם לקרוא אני מקווה שתחשבו שוב לפני שתרוצו לרכוש את word. גם אם אתם משתמשי חלונות חשוב לדעת שיש לכם אפשרויות נוספות לרוב זולות יותר, לעיתים פתרונות שהם חופשיים וללא תשלום ושמסוגלים לתת לכם פתרון טוב יותר ממעבד התמלילים של מיקרוסופט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully