וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הטלפון ממשיך

דידי חנוך

20.3.2008 / 16:15

מי ישלוט בתוכן האינטרנטי בסלולר? כרגע השליטה בידיים של המפעילות. דידי חנוך חושב שלא לעולם חוסן

אינטרנט בניידים הוא תחום מעט מוזר. הוא מוזר מכיוון שהוא דואלי. יש "אינטרנט בנייד", כפי שהמפעילות רואות אותו: תחום, נתון לשליטתן המוחלטת; מנגד, יש את הווב ה"אמיתית" בגרסה ניידת: ממשקים ודפדפנים שנועדו להביא את החווייה המקוונת אותה אנו מכירים מהמחשב לטלפונים, באופן שנותן את הכוח למשתמש ולמפתחי היישומים.

כיום, עיקר השימוש בווב נייד נעשה דרך המפעילות ובין חומות הגן שלהן. מי שרוצה להרוויח כסף מיישומים סלולריים ואין לו נוכחות מקוונת חזקה מאד שניתן למנף גם לנייד, צריך את המפעילות.

מספר חברות רוצות לשנות את הפרדיגמה הזאת. הראשונה היא נוקיה - חברת הסלולר שהבליטה את היישומים המקוונים שלה במידה כזאת ש-T-Mobile הגרמנית בחרה שלא לשווק את המכשירים המתקדמים שלה, מכיוון שאלה תומכים במרכז השירותים המקוונים לווב ולנייד של נוקיה, Ovi שמו.

החברה השניה היא אפל, שהוציאה את השליטה באינטרנט הסלולרי על גבי האייפון שלה מידי הספקיות, ואלה שתקו כי המכשיר אטרקטיבי כל כך. למעשה, אפל עושה מהלך מעניין בכך שהיא רוצה להעביר את השליטה ישירות מידי המפעילות לידיה שלה, מבלי להותיר שביב של שליטה בידי המפתחים או המשתמשים. המפתחים והמשתמשים הגיבו בכך שפרצו את המכשיר, וכיום אחוז גבוה יחסית של משתמשי אייפון משתמשים בו באופן שמנוגד באופן מוחלט לדרך בה אפל הייתה רוצה שיעשו זאת.

כמובן, גם שאר שחקניות הרשת הגדולות: מיקרוסופט, יאהו, גוגל וכו', עוסקות במציאת הדרך הטובה ביותר לתפוס נוכחות חזקה במתחם הסלולרי.

אבל למרות שנוקיה שיווקה כבר מעל 150 מיליון מכשירים עם מערכת ההפעלהSymbian Series 60, שוק היישומים המקוונים המתקדמים בניידים עדיין זעיר יחסית לשוק הסלולר - או הווב.

לכן מעניין לראות את סבב התמרונים בו חזינו לאחרונה בתחום הפלטפורמות המקוונות לניידים: נוקיה הכריזה על כך שסילברלייט מובייל, הגרסה הניידת של פלטפורמת הרשת של מיקרוסופט (והמתחרה של מיקרוסופט לפלאש), תיכלל במכשירים; אדובי הודיעה שפלאש לייט יכלל במכשירי Windows Mobile של מיקרוסופט; ושתי החברות מתכתשות על פלאש באייפון.

לטעמי, הידיעה המעניינת ביותר בכל המקבץ הזה היא הכללת סילברלייט מבמכשירי נוקיה. מה הופך אותה למעניינת כל כך? ובכן, סילבלייט מובייל לא תיכלל רק במכשירי Series 60 המתקדמים של נוקיה, בסלולריים המתקדמים-פחות של Series 40. זה אומר שיישומים אינטרנטיים מתקדמים שבנויים על סילברלייט יוכלו לעבוד במספר גדול בהרבה של מכשירים, כולל טלפונים זולים יחסית.

נוקיה, עם 40 אחוז נתח השוק העולמי שלה, הולכת להביא יישומי רשת מתקדמים, עם מולטימדיה, למגוון עצום של מכשירים. האתגר שיעמוד עכשיו בפני המפתחים וחברות האינטרנט יהיה למצוא דרך - שאינה באמצעות המפעילות - להביא את היישומים שלהן לידי המשתמשים של הטלפונים האלה.

מעניין יהיה לראות את המאבק על השליטה בתוכן הסלולרי בשנים הקרובות. המפעילות ודאי שלא יוותרו במהירות על תזרים המזומנים היפה שלהן מהתוכן, אבל לתחושתי, הכוח שלהן יקטן בהדרגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully