וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופו של עידן

דידי חנוך

27.3.2008 / 9:56

החברה שהמציאה את הסלולר מקיאה מתוכה את חטיבת הסלולר. איך זה קרה, ומה זה אומר?

הודעתה של מוטורולה אתמול על פיצולה העתידי לשתי חברות הוא מהלך שמשמעותו אחת: הקאת חטיבת הסלולר הכושלת והמפסידה והפרדתה מחטיבת הרשתות והתקשורת המצליחה והרווחית. זהו צעד קיצוני, כשמדובר בחברה שהמציאה את הטלפון הסלולרי, אבל זה אינו צעד חסר תקדים. מוטורולה הוציאה מתוכה בעבר את חטיבת המוליכים למחצה, ובכך התנתקה מתעשייה נוספת אשר יצרה במידה רבה.

וזה גם צעד שהפך להכרחי, שכן חטיבת הסלולר הפכה בשנה האחרונה לעול עצום על החברה. החטיבה התנהלה רע בכל אספקט: שיווקי, טכנולוגי ותפעולי. במקומות כמו הודו, בהם מכרה היטב, היא הפסידה. בשווקים אותם כבשה בהצלחה עם הרייזר, איבדה נתח שוק בהדרגה. ובעוד מתחרותיה מתקדמות בתחום הממשק והטכנולוגיה, המשיכה מוטורולה לעסוק בעיקר בתחום העיצוב.

אותו העיצוב הוא - במידה רבה - סיפור מפלתה של מוטורולה כחברת סלולר. הרייזר כבש את העולם לפני מספר שנים בזכות העיצוב שלו, שהיה חדשני לזמנו. בעולם שבו רוב המשתמשים רק דיברו, שיחק עיצובו הדק של המכשיר תפקיד מרכזי בהצלחה שלו. הוא היה - לזמנו - יפה מאד. והוא הפך את מוטורולה לחברת הסלולר מספר 1 בשוק החשוב לה ביותר: ארצות הברית.

אבל השוק הסלולרי החל להשתנות, ומוטורולה לא השתנתה איתו. מהיישומים הבסיסיים ביותר כגון SMS ושעון מעורר, דרך תכונות מתקדמות כמו מצלמה ונגן, המכשירים שלה היו פחות נוחים לשימוש, פחות חזקים. והפער העיצובי נעלם כאשר חברות כמו סמסונג אימצו את העיצוב כדגל והמשיכו מצד שני להשתפר בתחום הממשק והשימושיות.

ומוטורולה לא השתנתה. יש הטוענים שהסיבה לכך היא מותו של גרגורי פרוסט, הסמנכ"ל שנחשב בעיני רבים לבעל החזון בחברה ולאבי הרייזר. החברה לא מצאה יורש לפרוסט שישכיל להוביל אותה בהתאם לשוק המשתנה.

וכך, החברה הפגינה קיפאון למול השוק המשתנה. המכשירים החשובים שלה המשיכו להיות רייזרים ועוד רייזרים. האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשנה שעברה, עם ההכרזה על דור 2 של הרייזר. העובדה שמדובר היה בליין של מכשירים שנראו כמעט זהים לדור הקודם, גם במראה החיצוני וגם בתכונות שלהן, היתה אכזבה עצומה. היא קיבעה את התפיסה שמוטורולה לא מסוגלת להשתחרר מהמותג והעיצוב שהרימו אותה באמצע העשור.

כיום, בעוד חברות כמו נוקיה נמצאות כבר בשלב הבא: יישום הקישורים החברתיים בעולם הסלולר, ובניית שירותים מודעי הקשר, מוטורולה עדיין משלימה פערים בתחנה הקודמת של הרכבת: יישומים מתקדמים במכשירים.

מבט קדימה

צער ותקווה נמהלים זה בזה לאור עובדה אחת: חטיבת הסלולר של מוטורולה עמוסה לעייפה באנשים מבריקים. מעבר לממשק הנוראי - שאי שינויו ודאי הונחת מלמעלה, מתוך ההנחה שאסור לשנות את מה שאנשים מכירים, גם אם זה כבר לא רלוונטי לעולם הנוכחי - היו במכשירים של מוטורולה שיצאו לשוק בשנה האחרונה הרבה חידושים יפים.

בשיחותי עם אנשי מוטורולה בתערוכת WMC, קיבלתי את הרושם המובהק שבחברה הבינו לבסוף שהם חייבים לחתוך את החוט המקשר אל העבר. הבינו שהגיע הזמן למכשירים שנראים אחרת ועובדים אחרת. שמועות מחדרי חדרים בהם הציגו חברות את מפת הדרכים שלהם להמשך השנה אמרו שמוטורולה כמעט ולא הציגה כלום. הסיבה לכך, למיטב הבנתי ולפי דברים שנאמרו לי בתערוכה, היא שהתבצע בחברה איתחול ברמת החשיבה והתפיסה.

אבל האתחול הזה הגיע מאוחר מדי. חברת האם לא יכלה לשאת עוד את ההפסדים של החטיבה הסלולרית, ודאי שלא במצבה הקשה הנוכחי של הכלכלה האמריקאית. וכעת יוצאת החטיבה הסלולרית של מוטורולה לדרך חדשה. דרך שעשויה להוביל למכירה לגורם חדש או לקיום עצמאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully