וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה: Asus Eee

קיבלנו שתי יחידות של המחשב הזעיר של אסוס, התקנו על אחת מהן לינוקס. יש לנו מסקנות

כאשר Asus Eee נבנה, המטרה היתה ליצור מחשב זעיר זול, עם מפרט חלש יחסית, אבל מושלם כדי להריץ לינוקס. אסוס התאימו למחשב גרסה של הפצת הלינוקס Xandros והפכו אותו לאחד ממחשבי הלינקס הראשונים שלא דורשים מהמשתמש הבנה טכנית או התמודדות עם ממשק שנראה כמו דוס.

וזה עבד. Eee הוא המחשב החשוב ביותר של השנה האחרונה. הוא שינה את השוק, וגרם לכל השחקנים החשובים בשוק לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלהם. ואסוס מכרו מיליוני יחידות של המחשב. Eee הושק בישראל בשיתוף פעולה בין רונלייט לבזק בגרסה עם חלונות XP (לא המצאה ישראלית, אגב. זאת הגרסה שמשווקת במספר מדינות בהן היבואנים לא סברו שיצליחו למכור בהצלחה מחשב שרץ על לינוקס), אך בקרוב הוא יושק גם בגרסה המקורית שלו, עם לינוקס. קיבלנו שתי יחידות של Eee, ועל אחת מהן התקנו לינוקס. לא Xandros, כי אם גרסה של מנדריבה שאינה תומכת במחשב באופן מושלם. אבל היא תמכה בו מספיק כדי לאפשר לנו לראות את מהירות התגובה, הרצת ישומים ולבדוק מה עדיף? הלינוקס או ה-XP, בנוסף לסקירה הכללית של המחשב.

איאיאיאי

Eee הוא מחשב של יתרונות וחסרונות, של ויתורים והברקות. נתחיל עם החסרונות.

ה-Eee קטן מאד. זה יתרון למי שצריך ניידות, וזה מעולה לילדים. אבל לאדם בעל אצבעות גדולות, זה יכול להיות מאד נוח. מבין שני הבודקים, אחד נהנה מאד להשתמש במקלדת הקטנה, והשני מצא אותה בלתי שמישה מפאת הגודל. גם המסך קטן מאד - קטן גם יחסית לגודל המחשב, בגרסה המשווקת כיום בישראל.

בעיה נוספת של המחשב היא הסוללה שלו. שלוש בעיות היו לנו איתה: היא לא מחזיקה הרבה זמן (בבדיקות שלנו, לא שרדה מעל שעתיים), היא מתרוקנת באגרסיביות גם כשהמחשב במצב שינה (בבדיקות שלנו, נגמרה ביממה) והיא נטענת לאט מאד כשהמחשב פועל. כמה לאט? 10 שעות. רונלייט משווקת סוללה נוספת, בעלות של 519 ש"ח, אבל הסוללת 6 התאים שאמורה לספק זמן עבודה רב יותר לא משווקת כרגע.

היתרונות

Eee, בגרסתו המקורית, הוא מכשיר עם שלושה יתרונות, ששניים מהם יכולנו גם לבדוק במלואם. ראשית, הוא באמת ובתמים קטן במידה כמעט מגוכחת. הוא נכנס לתיקים קטנים, ואף לכיסים גדולים. משתמשים שצריכים מחשב לצורכי עיבוד תמלילים, אינטרנט, ויישומים בסיסיים, יוכלו לקחת את ה-Eee איתם לכל מקום בקלות.

יתרון שני הוא המחיר. 1900 ש"ח לגרסת לינוקס, 2200 לגרסת חלונות. זה מחיר מצחיק למחשב אישי נייד שיכול לעשות כל מה שמחשב "רגיל" יכול לעשות ושסביר שהוא חזק יותר מהמחשב הישן של ההורים או הסבים שלכם.

את היתרון השלישי יכולנו לבדוק במידה חלקית בלבד, והוא קלות השימוש מרגע קבלת המחשב. ראינו איך הוא עובד עם חלונות, ואכן ניתן להרכיב ולהפעיל אותו בקלות. אבל את גרסת הלינוקס - שקלות ההפעלה שלה במחשב הזה היא חלק גדול ממה שהפך אותו ללהיט - לא בדקנו עדיין באמת. על כך נרחיב בפסקה הבאה.

חלונות נגד לינוקס

נסייג ונאמר שהבדיקה הזאת אינה הוגנת, מכיוון שקיבלנו - כאמור - את שני המחשבים עם גרסה מותקנת של חלונות XP, בעוד גרסת הלינוקס לא תואמת אותו באופן מושלם.
גרסת XP הפתיעה אותנו לטובה במהירות שלה. כלומר, היא הפתיעה אותנו עד שנזכרנו שהמפרט של ה-Eee היה נחשב למפרט סביר בהחלט למחשב XP משרדי לפני שנתיים בערך. ומכיוון שזאת גרסת XP "נקייה", כלומר חפה מכל השטויות שיצרני תוכנה נוטים לתקוע במחשבים הניידים שלהם, לא ממש מפתיע שהיא רצה היטב. גם אקספלורר וגם פיירפוקס רצו היטב על המחשב, וכמוהם יישומים בסיסיים כמו מעבד התמלילים אופן אופיס. בעבודה במקביל על מספר יישומים חשנו באיטיות קלה, אבל בסה"כ מדובר בחוויית משתמש טובה.

בלינוקס, לעומת זאת, נתקלנו בבעיות שנבעו מגרסת ההפצה שעמדה לרשותנו. לא יכולנו לגלוש באינטרנט מכיוון שלהפצה שבדקנו אין דרייברים לכרטיס הרשת הלחוטי של ה-Eee (בעיה שתוקנה, אגב, בגרסה הנוכחית של מנדריבה). אבל בבדיקות לא מקוונות עם פיירפוקס, הדפדפן עבד היטב. ואופן אופיס רץ במחשב באופן נהדר. גם בהפעלה סימולטנית של שני היישומים ועוד יישומים נוספים, לא חשנו בהאטה משמעותית.

במבחן קלות השימוש, ה-XP ניצח מבחינתנו. אין ספק שהעובדה שאנו משתמשים במערכת ההפעלה במשך שנים סייעה לכך, וכמותה העובדה שהמחשב הגיע עם מערכת הפעלה מותקנת. אבל רוב המשתמשים מגיעים למחשב הזה לאחר שנות XP, כך שזה משתנה משמעותי בעינינו. במילים פשוטות: הכל עבד.

המנדריבה סבלה מכך שהכרותנו עימה פחותה, ומכך שלא הותאמה באופן מושלם למחשב. אבל עדיין, מעבר לבעיית הרשת, סיפקה חוויית משתמש טובה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שורה תחתונה זמנית

Eee הוא מחשב שלא מתאים לכל אחד, בעיקר מסיבות הקשורות למימדיו. אבל הוא מכשיר שיכול לספק מענה מעולה במחיר זול לצרכיהם של משתמשים רבים. גרסת XP המשווקת על ידי בזק כרגע היא גרסה טובה מספיק, וטובה יותר מגרסת הלינוקס שבדקנו.

אבל ההשוואה הזאת רחוקה מלהיות סופית. אנו מקווים לקבל לידינו יחידה של המחשב עם הפצת לינוקס Xandros המותאמת לו, ואנו חושדים שאז התוצאות עשויות להיות שונות.

טכניקה

מעבד: סלרון 800 MHz
זיכרון: 512 מגבייט
אחסון: פלאש, 4 גיגה
הרחבה: כרטיס SD
משקל: 900 גרם
מסך: 7 אינץ'
מחיר בבזק למשדרגים לחבילת 4 מגה: ללקוחות חדשים: 39.90 שקלים בפריסה ל–36 תשלומים שווים (1,436). לקוחות משדרגים 49.90 בחודש בפריסה של 36 חודשים (1800 ש"ח)
מחיר מחשב XP עם השקתו מרונלייט: כ-2,200 ש"ח
מחיר מחשב לינוקס עם השקתו מרונלייט: כ-1900 ש"ח

  • עוד באותו נושא:
  • asus eee

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully