וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשחק האמיתי מתקרב

דידי חנוך

3.4.2008 / 10:47

השקת הגרסה הלא מקוונת של שירות המסמכים Google Docs מבהירה שוב: אין דבר של מיקרוסופט שגוגל לא רוצה לקחת

יש ילדים כאלה. כולנו מכירים אותם. כל צעצוע שילד אחר משחק בו, הם רוצים. בגן, בבית ובחצר המשחקים, הדשא של השכן תמיד ירוק בעיניהם. לא משנה כמה יפים הצעצועים שנמצאים בידיהם, הם תמיד ילכו על מה שבידיו של הילד השני.

אולי הדוגמה הבולטת ביותר להתנהגות כזאת בתעשיית הטכנולוגיה היא מיקרוסופט, החברה שצמחה על בסיס תוכנה שקנתה (דוס), ושמערכת ההפעלה הגרפית הראשונה שלה היתה חיקוי של זו של המקינטוש. למיקרוסופט היסטוריה ארוכה של זיהוי מוצר מוצלח וכיבוש הטריטוריה שלו בכל אמצעי אפשרי. אולי הדוגמה הידועה מכל לכך היא אינטרנט אקספלורר, שהטקטיקות של מיקרוסופט לקידומו לעומת נטסקייפ זיכו את החברה בתביעות ובסנקציות. לאחרונה השיקה מיקרוסופט את Silverlight, מתחרה ישיר לפלאש של אדובי.

אבל העולם הוא מחזורי, וכעת נמצאת מיקרוסופט בעמדה שהיא מכירה מהצד השני, שכן נראה שגוגל רוצה לקחת ממנה את כל הצעצועים, לפחות את כל החשובים מביניהם.

איך הגענו לכאן

מיקרוסופט היא חברה שבנויה על תוכנה ושירותים. המרכזיים מבין אלה הם חלונות ואופיס, והשירותים הקשורים אליהם. עמוד השדרה של מיקרוסופט הוא המשתמשים העסקיים, אלה ששירותי הדואר שלהם בנויים על אקסצ'יינג', ושמשתמשים בוורד ובאקסל ככלים הבסיסיים לעבודתם.

כשגוגל השיקה את שירותי המסמכים המקוונים שלה, נזהרה החברה מלומר שהיא מסמנת את מיקרוסופט כמטרה. שירות גליונות הנתונים המקוון שלה הוגדר כמוצר "משלים" לאקסל, והצהרות דומות הושמעו גם בנוגע לשירות המסמכים של החברה. גוגל עשתה מאמצים רבים כדי לתת את הרושם שכל כוונתה בפרוייקטים האלה היא להעלות את השירותים הלא מקוונים של מיקרוסופט ל"ענן" האינטרנטי.

כשהחברה השיקה את Gmail, היה ברור שלא מדובר במתחרה לאקסצ'יינג'. מתחרה להוטמייל? ודאי. יריב מסוכן לדואר של יאהו? כמובן. אבל לאקסצ'יינג'? מה פתאום? הרי מדובר בדואר רשת, לא בדואר לחברה.

ואז השיקה החברה את Gmail for Your Domain ואחריו את Google Apps for Your Domain, חבילת שירותים שמתחרה ישירות עם זו של מיקרוסופט. ובניגוד למיקרוסופט, גוגל הציעה גרסה חינמית ו-30 ימי התנסות לגרסה שכן עולה כסף. ובעוד אלה דורשים את שיתוף הפעולה של מנהלי הטכנולוגיה בחברות, הרי שלאחרונה השיקה החברה את מהדורת "קבוצות", שמאפשרת לכל קבוצת משתמשים בחברה להשתמש ברבים מהשירותים. כעת היה ברור: ג'ימייל והיישומים של גוגל הם מתחרים ישירים של מוצרי הליבה של מיקרוסופט.

אבל עד כה, כל השירותים המשרדיים של גוגל היו תלויים בחיבור לרשת. עובדה זאת הפכה אותם למתחרים בעייתיים לאופיס. אחרי הכל, אנשי עסקים - קהל יעד מרכזי - נמצאים אחוז ניכר מהזמן בדרכים עם מחשבים ניידים. וכל עוד חזון הקישוריות בכל מקום לא הוגשם, השירותים של גוגל סיפקו מענה חלקי בלבד.

הגרסה המקוונת של Google Docs, שהושקה השבוע, היא צעד קריטי בהסלמת העימות בין שתי החברות. בעוד מיקרוסופט עסוקה בנסיון לרכוש את יאהו! על מנת להתחרות בגוגל בתחום החיפוש והפרסום בחיפוש - עסקי הליבה של גוגל, משיקה החברה של סרגיי ברין ולארי פייג' שירות שהופך את היישומים העסקיים שלה למתחרים משמעותיים מאי פעם לאלה של מיקרוסופט.

הצעד הבא

כבר שנים שמתרוצצות להן שמועות על כך שגוגל מתעתדת להשיק מערכת הפעלה משלה. בינתיים זה עומד לקרות רק בתחום הסלולר, עם מערכת ההפעלה הניידת אנדרואיד. אבל אם אנדרואיד תצליח, קשה שלא לראות את גוגל ממשיכה בכיוון הזה גם במחשב האישי.

זה יתחיל בשירותים מקוונים. שירותים שוודאי ניתן יהיה לראות כמשלימים למערכת הפעלה קיימת כמו חלונות או MacOS או לינוקס. Google Desktop היה צעד בכיוון הזה. לא אופתע לראות גרסה של התוכנה ללא התקנה מעבר לתוסף לדפדפן.

כמו אנדרואיד, גם מערכת ההפעלה של גוגל עשויה בהחלט להיות מבוססת לינוקס. וכמו רוב השירותים של גוגל, אני מנחש שהיא תהיה חינמית. ואז תתמודד מיקרוסופט עם אתגר מסוג חדש לגמרי: מערכת הפעלה מתחרה שהממשק שלה מוכר כבר למשתמשים רבים, ושלא סובלת מקשיי השימושיות של רוב גרסאות לינוקס הקיימות. מערכת הפעלה שניתן לנחש שתריץ משחקים טוב יותר מכל מערכת הפעלה לינוקסאית עד כה.

ואז, המשחק יתחיל באמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully