וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מק רויאל

זיו קיטרו

6.4.2008 / 9:10

זיו קיטרו בוחן את תוכנת עריכת התמונות המובילה למק: Aperture. יקרה, אבל האם שווה?

אפרטור היא תוכנה לעריכת תמונות אשר מציגה יכולות שתספקנה גם צלמים מקצועיים, אך המחיר שלה מתיר גם למי שהצילום הוא תחביב בלבד לקבל לידיו כלים שיהפכו את התמונות אותן צילם למרשימות עוד יותר. זו, לפחות, ההבטחה של התוכנה.

יריית פתיחה חלושה

אפרטור יצאה לראשונה לשוק ב-2005 וזכתה, לצד התעניינות מרובה, לביקורת קשה ונוקבת. מעבר למראה שדמה לתוכנות הפרו האחרות של אפל (Final cut, Soundtrack ואחרות) והרבה רעיונות טובים, התוכנה הייתה - מחוסר במילים טובות יותר - בלתי נסבלת. הממשק שלה היה לא נוח עד כדי הצורך לקרוא את ההוראות באופן מפורט ולצפות בכמה וכמה סרטוני הדרכה שאפל ספקה באתרה לפני שמבצעים את המניפולציה הפשוטה ביותר. גם אם הבנתם איך להשתמש בה, עדיין הייתם בבעיה כי התוכנה הייתה איטית. למרות שזכתה לאוהדים רבים בקרב חובבי הצילום, גם אלה לא הפסיקו להתלונן עליה ברחבי הרשת וצלמים מקצועיים החליטו לוותר. המצב היה כל כך קשה עד כי היו שמועות שכל צוות הפיתוח של אפרטור פוטר ושהפרויקט עומד להיעלם לחלוטין. טקסי האשכבה שנערכו בבלוגים המקצועיים ובמספר עיתונים מקוונים ומודפסים היו מוקדמים מידי, שכן

במהלך 2006 יצאה גרסת 1.5 לאוויר העולם ויחד איתה מגוון שיפורים ותיקונים, אך עדיין זו לא הייתה התוכנה לה פיללו רבים. נכון, היא עבדה מהר יותר וכללה מספר כלים חדשים שהפכו את העבודה לפשוטה יותר, אך הממשק עדיין היה מציק והמהירות לא עלתה, במיוחד לא כאשר נעשה שימוש בספרייה גדולה במיוחד.

2008 הביאה איתה את העדכון הבא של אפרטור שהקפיץ את הגרסה ל-2.0, ומה שהסתתר מאחורי העדכון הזה הותיר הרבה מאוד אנשים המומים.

מתיחת פנים והחלפת מנוע

Aperture 2.0 היא לא סתם שדרוג - מדובר בתוכנה אחרת לגמרי. מנוע עיבוד התמונה שונה והפך מהיר הרבה יותר, הממשק כולו הוחלף וכעת הוא לא רק יפה אלא גם אינטואיטיבי ונוח, כלים חדשים נוספו (בעיקר בכל הקשור לעבודה עם צבעים ואור) וכל תהליך ניהול התמונות הפך לפשוט יותר. את החבילה המוצלחת הזו תמחרו אנשי אפל במחיר נמוך יחסית, מה שהפך את התוכנה להצלחה בן לילה. לאור האהדה הרבה ואחרי שמספר רב של מביני עניין הכריזו שהנה סוף כל סוף אפרטור הפכה לתוכנת הצילום המקצועית לה פיללו, החלטתי לנסות אותה גם כן. ההתנסות בתוכנה נעשתה על שתי מכונות: מק פרו 2.8 שמונה ליבות עם 2 ג‘יגה זיכרון ועם כרטיס ATI Radeon HD 2600 XT עם מסך חיצוני מדגם Cinema Display 30 אינץ. במקביל הרצתי את התוכנה על המחשב הנאמן שלי, מקבוק פרו 2.4 intel core 2 duo 15 בעל מסך 15 אינץ‘ עם 2 ג‘יגה זיכרון וכרטיס GeForce 8600m GT.

מה שרואים מכאן

תמונה: Aperture, browse

אז מה בדיוק עושים עם אפרטור?
מדובר בתוכנה לארגון ועריכה של תמונות. כיום כל מק מגיע עם תוכנה פשוטה שעושה את העבודה הבסיסית בתחום כחלק מחבילת ה-iLife. התוכנה, iphoto, מציגה ממשק פשוט של כל התמונות שלכם, המאורגנות (החל מגרסת 08‘) בקבוצות של אירועים. לא משנה על איזה מחשב אני מריץ את iphoto (כולל על המק פרו המדהים), ברגע שתשימו בה כמה אלפי תמונות היא תתחיל לרוץ לאט. מה עוד, שהכלים שיש בה לעריכה הם הפשוטים ביותר ולא נועדו לאנשים שהצילום הוא מקצועם או התשוקה של חייהם. לכך נועדה אפרטור.

בניגוד לגרסאות הקודמות, אפרטור מציגה כמה אפשרויות מאוד ברורות של עבודה: עיון בספריית התמונות, קריאת המידע של כל תמונה ועריכה של התמונה. התוכנה מאפשרת לעבוד במספר דרכים, כולל האפשרות לעבוד במסך מלא - תענוג אמיתי כאשר עובדים עם מסך 30 אינץ‘ ותמונות באיכות גבוהה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

סדר וניקיון

לפני שנתחיל לעבוד עם התמונות, חשוב שנדע היכן אחסנו אותן. אפרטור מאפשרת לכם לייבא תמונות מתוך ספריית ה-iphoto שלכם, ממצלמה או מספריות על המחשב או על כונן חיצוני. לאחר ההפעלה הראשונית ניתן תמיד לבקש מהתוכנה לייבא דרך תפריט File=Import או על ידי גרירה של התמונות. אלה עוברות יחד עם כל מידע המטא שיש להן (סוג המצלמה, מהירות צמצם, חשיפה, גודל עדשה, תאריך ועוד פרטים טכניים על הצילום עצמו). את המידע הזה ניתן למצוא ולעדכן בקלות, דרך תווית ה-Metadata הנמצאת - יחד עם שתי התוויות האחרות (Projects ו-Adjustments) - בחלקה השמאלי של התוכנה.

בין הפרטים השונים המשויכים לתמונה, יש גם מילות מפתח שניתן להוסיף. לשמחתי הרבה, הדרך לעשות זאת היא בעזרת מסך Keyword אותו ניתן לזמן בעזרת קיצור מקשים (שיפט H) או לחיצה על הצלמית הנמצאת למעלה מימין. במסך זה ניתן להוסיף מילים, לחפש מילים ולהצמיד מילים לתמונה על ידי גרירה של המילה אל התמונה הנבחרת. ברור ששימוש בתגיות אלו עוזר עד לאין קץ כאשר מחפשים אחרי תמונות ספציפיות בתוך ים של תמונות. הבעיה של רוב המשתמשים החדשים היא להתחיל ולתייג את התמונות הרבות שכבר יש להם, אך ברגע שעושים את זה העבודה הופכת למהירה הרבה יותר כאשר רוצים לאתר שלוש תמונות מתוך קטלוג ענקי, גם אם הן מסודרות בקפידה בספריות מקוטלגות.

לבחור את הטוב ביותר

אחד הדברים שעידן המצלמות הדיגיטליות עשה לנו הוא שאין יותר מחשבה מאחורי הלחיצה. כאשר היו לנו 36 תמונות בפילם וידענו שיש לנו אולי עוד 2-3 סלילים, חשבנו פעמיים לפני כל לחיצה. היום, עם כרטיסי זיכרון של 8 ג‘יגה והאפשרות לצלם מאות תמונות באיכות גבוהה, זה מה שאנחנו עושים. אחת כמה וכמה צלמים מקצועיים שחייבים ללכוד את הרגע המושלם. הבעיה היא שאז מגיע הרגע בו צריך לבחור את התמונה הטובה ביותר מתוך 10 שנראות די אותו הדבר, בין אם מסיבות של אחסון ובין אם מסיבות חשובות יותר כמו מכירת התמונה.

באפרטור ניתן לבחור במספר תמונות במקביל ולעבור עליהן במקביל על מנת להתרשם מההבדלים. כלי ה-Loupe עוזר לעשות בדיוק את זה. לא משנה כמה גדול המסך בו תשתמשו, בעזרת הכלי הזה תוכלו להגדיל עוד יותר חלקים בתמונה ולבחון אותם תחת זכוכית מגדלת דיגיטלית בחיפוש אחרי פגמים או איכויות אחריהם אתם מחפשים.

שיפוץ והכנה לייצוא

אחרי שבחרנו את התמונה הטובה ביותר, מגיע השלב הבא שהביא לנו העידן הדיגיטלי - עריכה. אפרטור מביאה איתה מגוון רחב של כלים לעבודה, כאשר העדכון האחרון, 2.1 מספרו, מוסיף ארכיטקטורה המאפשרת לבנות plugin עבור התוכנה ולמעשה לייצר עוד מסננים ועוד כלים לעריכה.

אפרטור מאפשרת לעבוד על איזון אור לבן, חשיפה, רמות ורוויה של צבע, צללים וכדומה. העריכה נעשית בצורה שאינה הרסנית - מהרגע שעשיתם את השינוי הראשון אפרטור שומרת את התמונה המקורית כך שתמיד, גם אם שמרתם מספר פעמים אחרי השינויים, תוכלו לחזור למקור.

למי שאין זמן להתעסק עם התמונה בצורה פרטנית או שסבור שהתמונה שלו טובה מספיק אך זקוקה לתיקונים מינוריים, מגיעה אפרטור עם מספר אפשרויות תיקון אוטומטיות שהופכות את העבודה למהירה יותר.

תמונה: auto level before, auto level after

אם יש לכם דרך עבודה קבועה בה אתם עובדים וסגנון מסוים או העדפות של עריכה, תוכלו לשמור presets לכל כלי וכלי ואז להעביר מקבץ של תמונות את השינויים הנדרשים מבלי לבזבז זמן בתיקונים עדינים.

בנוסף לכלים הראשיים יש לאפרטור עוד אפשרויות רבות כמו retouch לתיקונים מעודנים יותר, עבודה על רעש בצילום, crop, הסטה, תיקון עיניים אדומות, חידוד ועוד. רוב הכלים החשובים מופיעים בצלמיות בתחתית החלון ואחרים מסתתרים בתוך התפריטים השונים.

כאשר התמונה מוכנה ואתם מעוניינים לייצא אותה, התוכנה מספקת מגוון אפשרויות להתאמה אישית, ואף תוכלו תמיד לייצא גם את המאסטרים וגם את הגרסאות השונות שהכנתם.
רגע לפני הייצוא ובמידה ותזדקקו לכך, אפרטור כוללת בתוכה כלי ליצירת מצגת מהירה. לא מדובר בתוכנה כמו Keynote שכל ייעודה הן מצגות, אך כלי המצגת של אפרטור בהחלט יאפשר לכם לשעשע ולעניין קהל בעזרת מעברים פשוטים שנבחרו בקפידה.

לסיכום

אפרטור 2.0 היא מהפכה אמיתית בתחום תוכנות הצילום. צוות המפתחים הפנים את הבעיות העיקריות ושיפר פלאים את המוצר. התוכנה פשוטה מספיק כדי שגם מי שאינו בקיא ברזי הצילום יוכל להפיק תמונות איכותיות אותן הוא יכול לייצא בקלות. צלמים מקצועיים ישמחו לעבוד איתה בגלל התמיכה החזקה בפורמט ה-raw, תמיכה במגוון עצום של מצלמות ופורמטים וכלים רבי העוצמה שמקלים ומזרזים את העבודה. העבודה עליה בשני המחשבים הייתה נוחה ומהירה ולמרות שברור שהמק פרו, על נתוניו המרשימים, אפשר לעבוד במהירות רבה יותר, המקבוק פרו לא אכזב - ספרייה בת 10,000 תמונות עלתה במהירות סבירה והייתה מוכנה לעבודה מיידית.

בתמורה ל-1,100 ש“ח מקבלים רוכשי ה-Aperture תמורה שמצדיקה את ההשקעה.

  • עוד באותו נושא:
  • aperture

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully