וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

7.4.2008 / 13:27

בעקבות סגירת בלוג פופולרי, תוהה בוריס בולטיאנסקי על קנקן קיומם של אלפא-בלוגרים ברשת הישראלית

ביום חמישי הצצתי בשמיים – היה יום בהיר למדי, ללא שום זכר לענן ושום רמז על שינוי כלשהו שעתיד לחול בזמן הקרוב. בערך באותו הזמן פרסם [[יובל דרור]] פוסט תחת הכותרת "ערפל" בגלוב שלו, 'מאבד תמלילים'. מאבד תמלילים הוא ככל הנראה אחד הבלוגים העצמאיים הפופולאריים ביותר שיש בישראל כיום. מדובר באתר שדרור הכריז עליו כעל קונצרן, והוא עצמו עומד בראשו, בתפקיד היו"ר. לצידו כותבים את הגלוב מספר מצומצם של כותבים איכותיים, שכותבים על בסיס כמעט יום-יומי. הפוסט "ערפל" אשר נחתם במילים "הדרך להתמודד עם ערפל היא לעצור בצד ולהמתין. בסוף הוא מתפזר. אני שונא להמתין". זמן קצר לאחר מכן, בפוסט הבא שלו, מודיע דרור כי הוא אכן שונא להמתין ולפיכך הוא חותך, וסוגר את הגלוב.

יומיים מאוחר יותר, עלה פוסט שבו מתאר דרור חלק מן האירועים והמחשבות שעברו בראשו ובסופו של דבר גם הביאו אותו לפרוש מכתיבה בגלוב. שימו לב שהפעם לא נעשה שימוש במילים "הגלוב סגור", כי כפי שהוא כבר הבין בעצמו, הגלוב זה כבר מזמן אינו רק המקום האישי שלו – מדובר בקהילה תוססת של כותבים ומגיבים וקוראים שניזונים מידי יום מן התוכן והדיונים המתארכים בתגובות. לקראת הסוף, אפשר לראות זרזיף קטן של תקווה, כאשר נאמר לנו כי לא סביר שהיו"ר לא ישוב לכתוב בגלוב. הוא לא נותן פרק זמן ואינו מתחייב לתאריכים, ולפחות בעיני מפיח הדבר תקווה כי בסופו של דבר ישובו הדברים על כנם ויובל דרור יחזור אל הגלוב.

אלי, המוכר יותר תחת הכינוי "השדון האגדי", כותב בתגובה להשתלשלות האירועים בגלוב, וכן בהתייחסות למקרים דומים (אף שאחד מהם התגלה כתעתוע לראשון באפריל), פוסט בו הוא סבור שמשהו רע עובר בבלוגוספירה הישראלית. על אף שיש לנו כמה עשרות אלפי בלוגים פעילים (לפי החישוב של [[כרמל ויסמן]]), ניתן בקלות לזהות מספר מצומצם של "אלפא-בלוגריות (ובלוגרים כמובן)" אשר מהווים את עמודי התווך של הקהילה. קשה לי להאמין שארגיש בחסרונה של הפאקצה בת ה-13 התורנית ששולחת לי הזמנה להצטרף לטבעת הטוקיו הוטל ה-50 מיליון שנפתחה בישרא-בלוג. עם זאת, חסרונם של כותבים מן השורה הראשונה (כמו יובל דרור, למשל) יורגש גם יורגש.

האמנם אלפא בלוגרים?

בניגוד גמור למה שכתבתי רק כמה שורות מעל, משער [[ארז וולף]] כי אלפא בלוגרים במובן המלא של המילה, כאלה שיוצרים טראפיק רק כתוצאה מהיותם הם עצמם וללא קשר לתכנים, לא ממש קיימים בישראל. לצורך אישוש התיאוריה שלו, החליט וולף לסקור את הסטטיסטיקות של מספר בלוגרים פופולאריים שהיגרו או שיבטו את בלוגם לבלוגיה של תפוז אנשים. טענתו העיקרית היא שהטרפיק נמשך לאו דווקא לפרסונה אלא לתוכן ולתחום העיסוק של הבלוג. כך למשל "עומדים בשער" שעזב את תפוז במסגרת מה שכונה בבלוגוספירה "[[פרשת ייגרגייט]]", והיגר ל-wordpress.com, שמר על נתונים מספריים דומים לאלה שהציג בתפוז. וולף אינו מתלהב במיוחד מן הסטטיסטיקות שמציגים [[יואב מאור]] ו[[זרובבלה]] ותוהה בתגובות לדבורית שרגל (עורכת תפוז) מדוע, אם לטענתה מדובר במספר כניסות מרובה, אזי התשלום עליו כה זעום. להזכירם, תפוז משלמת כ-8 שקלים ל-1000 כניסות.

בלי להיכנס יותר מידי לפרטים מתמטיים כגון חלוקה של מספר הכניסות במספר הימים שהבלוג קיים, רק אומר שיש כאן נקודה אליה ראוי להתייחס בכובד ראש. יהיו האלפא-בלוגרים פופולאריים ככל שיהיו, וגם אם כל אחד מאיתנו יפתח את היום שלו בקריאות הגיגיהם, נראה שנכון לעכשיו, אין בארץ הרבה סטארים שעושים את הבלוג. כרגע, מה שנחרט בתודעה הוא הבלוג והנושא (או הנושאים) הכללים בו הוא עוסק. הבלוגר כמובן מוזכר שם, באותה הנשימה, אך למרבה הצער רק כשני לבלוג. אישית, אני חושב שולווט אנדרגאונד ועומדים בשער הן שתי דוגמאות בולטות לדבר – לא משנה באמת מי מנהל את הבלוג, בשם אמיתי או בדוי, הקהילה נוצרת סביב הנושא ולא סביב הכותב.

דעה שונה על הבלוגיה החדשה של תפוז

בטור של שבוע שעבר התייחסתי לשינוי הגישה שחל בבלוגיה של תפוז במסגרת השקת דף הבית החדש. הפסקת המלצות העורכים האנושיים והפקעת פעילותם אולי לא יצרה אבטלה בתפוז (לפחות לא שידוע לי), אבל לדעתי האישית אינה הולכת לתרום הרבה לאיכות התכנים שיקודמו לעמוד הראשי מעתה והילך.

יובל, שמנהל את פורום הבלוגים בתפוז, כותב בבלוג שלו סקירה מפורטת על השינויים שחלו בעמוד הראשי החדש לעומת זה שקדם לו. הפוסט מומלץ ביותר לקריאה, ולפיכך לא אגנוב מכם את אלמנט הסקרנות. מה שכן, יובל שותף לדעתי כי ישרא-בלוג ניהלו בצורה טובה יותר את שדרוג הדף הראשי החדש, בכך שפתחו אותו במקביל לישן, על-מנת שהגולשים יוכלו לחוות דעה, להעלות רעיונות ולדווח על תקלות. אם בתפוז הולכים על כל הקופה בכל הקשור להסתמכות על תוכן הגולשים, אולי כדאי להם לקחת דוגמא מן המתחרה העיקרי שלהם בארץ ולתת לגולשים להחליט איך הם רוצים לראות את עמוד הבית שלהם.

לסיכום ובקצרה

בראשון לאפריל האחרון, נפגשו מספר בלוגרים במטרה לעבד תוכנית רב שלבית להשמדת האינטרנט בישראל. הפרוטוקולים הסודיים מאותה ישיבת פסגה החלו דולפים לאיטם. נכון לכתיבת שורות אלה, כבר שלושה חלקים פורסמו. למעשה, האינטרנט הישראלית הושמדה, ואתם לא באמת קוראים את זה (ויכול להיות שמילים אלה יהפכו לנבואה אם חוק הצנזורה של האינטרנט יעבור).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully