וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיון עם מנכ"ל לנובו

אורה קורן

8.4.2008 / 9:43

ביל אמיליו מספר על הקשיים והיתרונות שנולדו ממיזוג חטיבת המחשבים האישיים של יבמ בחברה אותה מנהל

המהפך המהיר בהתנהלותה של לנובו בתחום הסביבה מרמז בראש ובראשונה על חשיבות הדימוי הציבורי הראוי בעיניה, וכן על יכולת ההסתגלות המהירה של החברה הסינית שאך הפכה גלובלית לדרישות הכלכלה העולמית, יכולת התחרות שלה מול חברות ותיקות ומשקל הערכים החברתיים בשיקוליה - חלק מהעקרונות על פיהם מוביל הנשיא והמנכ"ל, ביל אמליו, את החברה.

לנובו, מעסיקה כיום כ-26 אלף עובדים, שווי השוק שלה הוא 6.5 מילארד דולר ומכירותיה השנתיות מסתכמות בכ-14.6 מיליארד דולר. היא החברה השלישית בעולם בנתח שוק המחשבים האישיים, אחרי HP ודל, ואולם אמליו אינו מייחס חשיבות רבה למיקומה של החברה ביחס לאחרות בהיבטים של כמות, אלא של איכות. בראיון בלעדי שהעניק בסוף השבוע ל-TheMarker אמר: "לא אציב לעובדים שלי יעד להיות ראשון או שני בנתח השוק העולמי, זה לא מעניין אותי".

מה שכן מעסיק אותו הוא שיפור מתמיד ומהיר בחברה ביחס לביצועיה הקודמים, כך שתיחשב ליצרנית המחשבים הטובים בעולם ולנותנת השירות הטוב ביותר ללקוחותיה. את עיקרון השיפור העצמי הביא אמליו ממקום אחר. "למדתי להתחרות נגד עצמי, לא נגד אחרים", סיפר בראיון ל"אקונומיסט", על דרכו לחגורה שחורה בקראטה.

התחרות על איכות בהחלט לא משאירה את אמליו אדיש. כשהוא נשאל מהי התשובה של לנובו למחשב הנישא הדק של אפל, מק-בוק אייר, הוא ממהר לירות בחזרה שהתשובה כבר בשוק ונקראת תינק-פאד 300, ושהביקורות בתקשורת מפרגנות במיוחד ובחלקן טובות משל המק-בוק אייר. ואפילו יש למחשב של לנובו יתרונות כמו איכות גבוהה ודי.וי.די, שאין למתחרים.

התגברו על הפרנויה

אמליו חף מגינוני כבוד. כשהסתובב בינואר בין אולמות הדיונים של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, קשה היה לחשוב שמדובר במי שמנהל את החברה הסינית הראשונה שעשתה את פריצת הדרך והפכה גלובלית, לאחר שרכשה ב-2005 את חטיבת המחשבים האישיים של IBM. הוא אותר לתפקיד בשנה החמישית לכהונתו כנשיא בכיר של המתחרה דל במרחב אסיה פסיפיק, לאחר שמילא כמה תפקידי ניהול ב-IBM, בין השאר בחטיבת המחשבים האישיים.

אמליו, אמריקאי ממוצא איטלקי שחי בסינגפור ושצירף לגרעין המשפחתי שלו (נשוי פלוס ארבעה) שתי בנות מקמבודיה, שם פועלת הקרן המשפחתית שלו בתחום החינוך, לא נבהל מהחיבור שנדרש להטמיע בלנובו בין מזרח למערב. החיבור בין שתי התרבויות העסקיות - הסינית החשדנית והמיושנת והאמריקאית התובענית והדינמית - אינו פשוט.

ההצעה לנהל את לנובו היתה מבחינתו אתגר, ועתה הוא סבור שלאחר שלוש שנים הושלם המיזוג הניהולי הסיני-אמריקאי בכל הרמות. "למדנו לבטוח זה בזה. זה לקח קצת זמן", הוא אומר. "המיזוג איפשר להביא אנשים מתרבויות שונות עם רעיונות שונים. הגיוון מאפשר לנו לקבל את ההחלטות הטובות ביותר. ואנחנו משתמשים בזה כבנשק".

כשלנובו רכשה את חטיבת המחשבים האישיים של IBM העריכו מנהליה שתשמור ואף תגדיל את הנתח שלה בשוק האמריקאי. אלא שאז העלו כמה חברי קונגרס אמריקאים תהיות, אם לא מדובר בחברה שעלולה לשרת את ממשלת סין, ולהטביע רכיבי ריגול במחשבים אם תזכה במכרזים ממשלתיים. אמליו אמר כי החברה התגברה על הבעיות הללו, ומלבד במשרדים אמריקאים מסווגים מאוד אין לחברה בעיה במכרזים ממשלתיים בארה"ב.

היעד: צמיחה מהירה

לנובו נדרשת להתמודד עם הדימוי הזול שניתן למוצרים סיניים בעולם המערבי, ובמיוחד בהיי-טק. אמליו טוען כי הדבר נכון אולי לחלק מהתעשיות, אך לא לתעשיית המחשבים העולמית. לדבריו, רוב יצרניות המחשבים מייצרות בסין: "אין לנו מטה אחד, אנחנו פועלים מכמה מוקדים בעולם".

החברה פועלת משלושה מרכזי פיתוח עיקריים בסין, סינגפור וארה"ב, אך גם ממרכזים נוספים - בבנגלור שבהודו הוקם מרכז לשיווק מואץ ומיתוג, ובסקוטלנד פועל מרכז טכנולוגיית המידע ושרשרת האספקה. כל מרכז אמור לקבל החלטות באופן עצמאי, מתוך קרבה ללקוחותיו. "אנחנו רוצים לקדם החלטות אוטונומיות במרכזים, כך שהקרבה ללקוח תאפשר לנו להבין את צרכיו מהר יותר מהמתחרים", אמר אמליו.

אחד האתגרים של לנובו הוא צמיחה, כולל בשוק הסיני, שבו החברה היא שחקן המחשבים המוביל עם נתח שוק של כ-35% ("כל מחשב שלישי בסין הוא של לנובו") ותרגום המודל העסקי הסיני, המבוסס על שיווק לצרכנים, ולא רק לגופים מוסדיים בחו"ל. "אנחנו רוצים להגיע ליותר לקוחות קטנים ובינוניים בהודו, הונג קונג, גרמניה, אפריקה, ואמריקה", אמר אמליו. "האסטרטגיה שלנו מבוססת על צמיחה מהירה. אהיה מרוצה אם נצליח".

עוברים לרכישות ומיזוגים

לנובו, שלפני כחצי שנה בחנה את רכישת פקארד בל ההולנדית כדי לבסס את מעמדה באירופה, אינה פוסלת צמיחה גם באמצעות רכישות ומיזוגים, כפי שעשתה עם IBM. משבר הסאבפריים שהתרחב לתחומים אחרים אמנם יוצר הזדמנויות לרכישת חברות, אמר אמליו, ואולם גם בלעדיו הוא סבור ששוק המחשבים יעבור תהליך של מיזוגים.

"בשוק תתרחש קונסולידציה ואנחנו נשקול רכישות לפי הצרכים והאסטרטגיה במחירים אטרקטיוויים", אמר. בשלב זה, לדבריו, אין חברה שסימן כמועמדת לרכישה. לנובו מקווה שעל אף שמשבר הסאבפריים גרם לירידה במכירות בשוק האמריקאי, היא לא תיפגע מכך יותר מדי. "אנו מוכרים בארה"ב כ-20% מסך המכירות שלנו, לכן סביר שלא תהיה לכך השפעה רבה. עם זאת, השוק האמריקאי פחות צפוי משהיה", אמר.

ישראל ידועה כאחת המדינות המובילות בהיי-טק, והמתחרים של לנובו כבר כאן. hp היא אחת הוותיקות ומייקל דל, הבעלים של חברת דל, הגיע השבוע לביקור ראשון בישראל. משלחות מהמזרח הרחוק מגיעות לישראל לבחון שיתוף פעולה בתחומי היי-טק. ההתפתחויות האלה לא נעלמו מעיניו של אמליו, שמוכן עתה לבחון אפשרות של כניסה לפעילות בתחום המו"פ בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מתי תגיע גם אתה לישראל?

"שמעתי על ההיי-טק בישראל, הייתי כבר במקומות רבים בעולם, ונראה שאני צריך להגיע גם לישראל".

מהם התחביבים שלך?

"ספורט, כדוגמת ריצה, הנפת משקולות וקראטה".

זה אומר שאתה מסוכן?

"לפעמים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל רמתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully