וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן הקישוריות על פי מייקל דל

גיא גרימלנד

8.4.2008 / 10:47

המייסד של חברת דל ביקר בישראל לרגל יום השנה העשירי של פעילות החברה בישראל, ודיבר הן על העבר והן על העתיד

זו תקופה לא טובה עבור יצרנית המחשבים דל. בימים האחרונים מציין מייקל דל, נשיא החברה, כי היקף הקיצוצים עליו הכריזה החברה צפוי לעלות מעבר ל-8,800 משרות. זאת, במסגרת ארגון מחדש שדל מבצעת בימים אלו.

המטרה של החברה היא לחסוך כשלושה מיליארד דולר נוכח התחרות הקשה שכופות עליה יצרניות מחשבים אחרות, ובראשן HP. היקף הקיצוצים בכח האדם של החברה מתבצע מזה שני רבעונים האחרונים ומייקל דל מציין כי הוא יימשך גם ברבעון הראשון הנוכחי.

הנתונים לגבי מצבה הפיננסי של החברה בינוניים. ההכנסות בשנת הכספים 2008 הגיעו ל-61 מיליארד דולר, עלייה קלה בלבד לעומת ההכנסות בשנת 2007 שהסתכמו ב-57 מיליארד דולר ולעומת ההכנסות בשנת הכספים של 2006 שהסתכמו ב-56 מיליארד דולר. הרווח הנקי נמצא בעלייה - 2.9 מיליארד דולר לעומת 2.5 מיליארד דולר בשנה הכספים 2007 - אבל בקיטון משמעותי לעומת שנת הכספים 2006 (3.5 מיליארד דולר).

מלבד התוצאות הבינוניות מלווה את החברה בשנים האחרונות שינוי נוסף. האטה במכירות הנובעת מהמעבר מביקוש למחשבים נייחים לשוק הארגוני - החטיבה החזקה ביותר של דל - לביקוש למחשבים ניידים תוך גידול בשווקים מתפתחים. התוצאה: בשנה החולפת HP החליפה את דל כיצרנית המחשבים הביתיים הגדולה בעולם. גם אייסר, השחקנית השלישית, ממשיכה לכבוש נתחי שוק.

גרטנר מצאה כי שתי החברות - דל ו-HP - מכרו בשנת 2006 מספר כמעט זהה של מחשבים אישיים. אך בעוד מספר המחשבים האישיים שמכרה דל בשנה שעברה גדל ב-1.7% בלבד - המכירות של HP זינקו ב-30%.

מייקל דל בארץ הקודש

התוצאות הללו לא נעלמו מעיניו של מייקל דל והתוצאה היתה שבשנה שעברה דל זנחה את מודל השיווק המסורתי שלה - אשר היה על טהרת המכירות הישירות - והחלה למכור את מחשביה האישיים באמצעות רשתות קמעוניות דוגמת וול מארט, בסט ביי וסטייפלס. זו אותה אסטרטגיה שה צעידה את דל למקום הראשון במכירות מחשבים אישיים בעולם. עם זאת, מודל המכירות הישירות החל לאבד מכוחו בשנת 2005, על רקע נטייתם הגוברת של הצרכנים בארה"ב להעדיף רכישת מחשבים ניידים בחנויות.

מייקל דל, שערך ביומיים האחרונים ביקור רשמי ראשון בישראל, דווקא שידר אנרגיה חיובית ואופטימיות ורודה במסיבת עיתונאים שקיים במלון דיויד אינטרקונטיננטל. כיאה לאמריקאי שלמד את תורת יחסי הציבור, מיהר דל לשגר הצהרות חיוביות בנוגע למצבה הפיננסי של החברה. "אנחנו מספר אחת במכירות מחשבים לעסקים עם מכירות ל-96% מהחברות הגדולות בעולם. גם העסקים שלנו בישראל הם טובים. בשנה החולפת קצב הגידול שלנו הגיע ל-67% - הרבה מעבר לגידול הכללי בתעשייה".

לדברי דל, אחד ממנועי הצמיחה של דל וחברות מיחשוב אחרות למרות המיתון הוא הגידול הרב במספר הגולשים החדשים שמצטרפים לרשת האינטרנט וברוחב הפס שהם צורכים. כמו גם הגידול בביקוש למחשבים ניידים והגידול בביקוש למחשבים במדינות מתפתחות. הוא לא נלחץ ממוקש בדמות שאלה האם דל תשקיע בישראל ורק ענה בלקוניות: "אנחנו שוקלים הרבה דברים באופן כללי. טיילתי לאחרונה באזור מזרח התיכון. נפגשתי גם כאן בישראל עם חברות טכנולוגיה צומחות".

בכל הנוגע לנישה החדשה שהולכת ומתפתחת, מחשבי אולטרא ניידים, ציין מייקל דל בכלליות: "עשינו דברים מעניינים בתחום, נוציא מוצרים חדשים בעוד שני רבעונים".

לב של חומרה

בכל הנוגע לחלונות או לינוקס, דל אמנם הבטיחה השנה לתמוך בלינוקס ולשגר גרסאות מתאימות למחשבים עם מערכת הפעלה קוד פתוח, אך מייקל דל מציין כי אינו מצדד במערכת הפעלה מסוימת. "נאפשר ללקוחות בחירה בין מחשבים עם לינוקס ועם חלונות. כרגע נראה שלמיקרוסופט יש מיצוב חזק בתחום מערכות הפעלה".

דל היתה מאז ומתמיד חברת חומרה וגם היום מייקל דל סבור שזה לא ישתנה. גם בכל הקשור לקרב בין אינטל ו-AMD מייקל דל לא צידד בגוף מסוים. "אנחנו יותר אינטל מאשר AMD, אבל גם כאן אנחנו מציעים ללקוחות שלנו לבחור".

לקראת סוף מסיבת העיתונאים, מייקל דל לא אהב את ההצעה של אחד העיתונאים להסתכל מה אפל עושה ולפנות לשוק הסלולרי. למייקל דל וסטיב ג'ובס יש היסטוריה של ארוכה של יחסי שנאה. ג'ובס ודל לא היססו לעקוץ אחד את השני מעת לעת. לכן כשהופנתה אליו השאלה מהקהל נאלם מייקל דל למשך מספר שניות ארוכות. "אין לי תגובה בשבילך בעניין".

אחת הבעיות של דל היא שבניגוד לחדשנות שמפגינה אפל, שוק יצרניות המחשבים נקבע לפי מתח המחירים ופחות לפי חדשנות. לכן גם מייקל דל נמצא במהלך מואץ לחסכון בהוצאות התפעוליות בהיקף של שלושה מיליארד דולר. בעוד אפל מבוססת על מספר רב של מנועי צמיחה חדשניים (אייפון, אייפוד וסדרת המחשבים החדשה מק בוק אייר), בדל מנסים להחזיר נתחי שוק בזכות מלחמת מחירים. זו גם אחת הביקורת כלפי דל שמנסה להוביל את החברה להישגים פיננסים באמצעות כיבוש נתחי שוק חדשים וישנים שאבדו, ופחות מתמקד ביצירת מנועי צמיחה חדשניים.

  • עוד באותו נושא:
  • dell

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully