וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישנן במות

רותם ברוכין

14.4.2008 / 9:46

סקירת הקהילות מגיעה אל במה חדשה, שהתחילה את דרכה כאתר יוצרים צעירים, והפכה לישראבלוג של היצירה

לפני הכתבה, התנצלות - ההצהרה שבכותרת המשנה היא פרובוקטיבית יותר מאשר הוגנת, כיוון ש"במה חדשה" בכל זאת ידועה בכך שיש בה - מעבר לערבים קהילתיים, יוצרים מוערכים ומגזין חודשי - עורכים. כמה ניסויים מפורסמים לאורך השנים, של כתיבת סיפורים גרועים במיוחד או שירים של שלוש-ארבע מילים, הוכיחו ששום דבר בבמה חדשה לא מתקבל אוטומטית. מצד שני – בניגוד לאתרי יוצרים אחרים ברשת, אין ממש סטנדרטים גבוהים בקבלת יצירות בבמה. היא אינה המקבילה היצירתית של "ישראבלוג", אבל גם אינה המקבילה היצירתית של "רשימות". הרושם שמתקבל מביקור מזדמן בבמה חדשה הוא משהו בין העומס לעושר: יש כל כך הרבה תוכן, בכל כך הרבה קטגוריות, נושאים, אורכים, מדיומים. ומצד שני, צריך לחפש הרבה כדי למצוא את הפנינים בכל הזבל.

במה חדשה, שנוסדה על ידי בועז רימר, החלה את דרכה בשנת 1998 כאחד האתרים הראשונים שנתן במה אמיתית ליצירתם של אנשים שהיו עד כה נטולי קשרים שיביאו אותם אל הפורטלים הגדול, או חוש טכני כדי לבנות לעצמם אתר משלהם. הוא היה אתר של יוצרים, שהציע יצירות בתחום השירה, הסיפורת, המוזיקה, האמנות והאמנות הדיגיטלית. עם הזמן צורפו ז'אנרים נוספים, כמו סרטונים, סרטי פלאש, וכמובן – הסלוגנים המפורסמים של הבמה, המופיעים בצד ימין של העמוד הראשי ומתחלפים באקראי: מססמאות סמי-פוליטיות למסרים חתרניים, ואפילו סתם בדיחות קרש או הומור-שוליים. יוצר שמצטרף לבמה (לרוב, בשמו האמיתי – ואם לא, הוא מתבקש בכל מקרה לתת שם פרטי ושם משפחה כלשהם) מקבל דף יוצר משלו, בו יש לו מקום לתמונה, מייל, כמה מילים על עצמו, וכל יצירה שיחפוץ להעלות – לאחר אישור העורך, כמובן. אישור עורך יכול לקחת בין חמש דקות לשבועיים, מה שמרמז שהעורכים בכל זאת עוברים על כל מה שהם מקבלים. המלצות העורך הן אכן אחד המסננים של איכות בבמה, ורשימה קבועה של המלצות עורכים מתעדכנת מדי פעם.

כמעט הכל עולה

ועדיין, הרושם הכללי לגבי "במה חדשה" הוא של אתר שמקבל כל סוג של יצירה בכמעט-כל-סוג-של-איכות, ופשוט "מנפה את הדברים הגרועים במיוחד". המשפט הזה אינו נאמר דווקא לשלילה – במה חדשה היא מקום מצויין להתחיל ככותב חדש, היא מגוונת מספיק כדי להתפתח ולהשתנות ויש בה מספיק כותבי ביקורות כדי להתחשל. יתרה מזאת, היא שמרה על מצבה הוירטואלי כמקום לא מסחרי, לא מושפע מפוליטיקה או מאינטריגות בין-אינטרנטיות, ובהחלט הפכה לאתר מפורסם מאוד בתחום היצירה. במהלך השנים אפילו משכה אליה (והוציאה מתוכה) כמה אמנים וסופרים נחשבים, שנתנו לה שם ופרסום.

הכשרוניים צפים

במה חדשה היא תופעה מעניינת מאוד בתחום היצירה באינטרנט. מעניינת באותה מידה היא הקהילה היצירתית שנבנתה סביבה – קהילה שגילתה, בימיה הראשונים, את החופש להעלות לאינטרנט כל מה שירצו, ובעיקר לקבל במה ליצירות שכתבו קודם רק למגירה. קהילת היוצרים החלה להתגבש כבר בהתחלה – דרך תגובות, פורומים, ומאוחר יותר, בערבי במה רשמיים, המתקיימים בשלישי לחודש במתכונת מכובדת של הקראת והשמעת יצירות. השאלה האם יצירות חשובות או מיוחדות באמת עולות מהאינטרנט מקבלת כאן, בדרך כלל, תשובה חיובית חד משמעית. מצד שני – בעוד במה חדשה היתה החלוצה היצירתית הישראלית – מאז זרמו הרבה מים בסלוגנים, ובעיקר – הגיעו לאינטרנט הרבה אנשים שכותבים לא בגלל שהמחשב החליף את המגירה, אלא בגלל גרפומניה נטו. מצד שלישי – אולי זו בדיוק המטרה של הבמה. לכולם מותר, והכשרוניים באמת ממילא צפים מעל פני המים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully