וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן הולכת השיחה

דידי חנוך

17.4.2008 / 9:59

שיחות ברשת כבר לא מתנהלות בהכרח במקום בו החלו. מחשבות בעקבות שיחה עם רוברט סקובל

בכנס של דה מארקר בתחילת השבוע, שוחחתי עם רוברט סקובל, אחד הבלוגרים החשובים ביותר שיש ואדם שהשפיע על הדרך בה חברות מתנהלות אונליין. אחד הנושאים עליהם שוחחנו היה המולת בלוגספירה שעלתה בסוף השבוע הקודם סביב אתר חדש בשם Shyftr, שמציע שירות RSS עם טוויסט: ניתן להגיב למאמרים באתר עצמו, ולא בבלוג המקורי.

למרות שמדובר בשירות חדש ובעל משתמשים מועטים בשלב זה, בעלי בלוגים הגיבו - בחלקם - קשה מאד לרעיון, וגם היה מי שטען שיוצא צו להוריד את האתר אם התכנים שלו יופיעו שם. הסיבה לכך היא בחלקה עניין של זכויות יוצרים: שיפטר משתמש בפיד RSS מלא - כלומר, פיד שבו ניתן לקרוא את כל הטקסט, וברגע שהשיחה מתנהלת בפיד ולא באתר, הרי ששיפטר הוא זה שזוכה לכניסות ולטראפיק "על חשבון" הבלוגרים.

עמדתו של סקובל בעניין זה, כפי שכתב בבלוגו ואמר לי בשיחתנו, היא שהשיחה תלך לאן שתלך, ובלוגר לא יכול לשלוט על כך. אחרי הכל, שיפטר נותן שירות והגולשים - אותם אלה שמעניקים לכל בלוג משמעות - הם אלה שבוחרים מה לעשות בו, בדיוק כפי שהם בוחרים מה לעשות כשהם קוראים אתר או בלוג באמצעות RSS בשירותים אחרים ובתוכנות.

לטעמי, שיפטר - שככל הנראה ייכנע ללחץ הבלוגספירה וישנה את הדרך בה הוא פועל - הוא רק חלק קטן ממגמה גדולה. הרשת היא מקום דינמי, וכוחה של יצירה - בין אם מדובר בוידאו, טקסט או שמע - רק גובר כשהיא מופצת למקומות מעבר למקום בו החלה.

יוטיוב הוא הדוגמה הקלאסית לכך. אתר הוידאו הפך למרכז הוידאו של האינטרנט בזכות מספר גורמים, אבל אולי החשוב מביניהם הוא היכולת לקחת כל סרטון שמופיע בו ולשים אותו בכל אתר ברשת. בקלות. זה מה שהפך את יוטיוב לאתר - סלחו על על השימוש במונח השחוק לעייפה - ויראלי.

אבל כיום אנו רואים את המגמה במקומות שונים. תוסף הדפדפנים CommentAnywhere מאפשר להשאיר הערות בכל אתר אינטרנט. אבל הערות אלו לא נראות באתר לכל משתמש. רק חבריכם בפייסבוק ואחרים שהגדרתם מראש יוכלו לראות אותן ולהגיב להן. כך, הרשת כולה הופכת להיות הרשת החברתית שלכם.

שיפטר וקומנטאניוור הם סממנים מוקדמים לאחת המגמות שנראה יותר ויותר בשנים האחרונות. בעבר, RSS שחרר מיעוט של משתמשי הרשת מהצורך לצרוך את התכנים שלהם באתר המקורי. בעתיד, כלים שרובם ישתמשו ב-RSS יאפשרו ללגולשים לשוחח על התכנים ולהגיב להם - בטקסט, בשמע או בוידאו - במקום שנוח להם. בקורא ה-RSS, באתר מרכזי או בכל אופן אחר - ולעשות זאת עם התכנים במלואם, לא רק עם לינק או תקציר. ניידות המידע היא אחת מססמאות ההווה, והיא מדברת בעיקר על מידע משתמשים ומונעת מהרצון של רשתות שאינן פייסבוק לאפשר למשתמשים לקחת איתם את הרשת שלהם. אבל משמעותו של הביטוי צפויה להתרחב מאד בחודשים ובשנים הקרובות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully