וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מק רויאל

זיו קיטרו

20.4.2008 / 16:56

גם המק זקוק לעתים למעט תחזוקה. זיו קיטרו מציע לכם טיפים ועצות שישמרו על מצבו הטוב של המחשב שלכם

בגלל ש-OSX בנויה על מערכת יוניקס היא מערכת אמינה בהרבה מאשר חלונות. הדבר מתבטא בעמידות שלה כנגד וירוסים אך גם בעובדה שהמחשב מסוגל לעבוד תחת תנאים קשים מאוד (הפעלה של מספר תוכנות כבדות במקביל) מבלי לקרוס.

אחת הסיבות שהמערכת מסוגלת להמשיך בצורה כזו נובעת מכך ש-OSX מריצה לעצמה מספר תוכנות תחזוקה באופן יומי, שבועי וחודשי.

מה הבעיה עם התוכנות האלו? הן רצות בשעה מסוימת ואם המחשב לא פעיל (כמו ניידים לדוגמה) הן לא רצות, מה שאומר שהמערכת עדיין פועלת טוב, אבל הרבה פחות טוב מהרגיל.

בעיה נוספת נובעת ממשתמשים, כמוני, שמתקינים ומסירים תוכנות רבות, או מתקינים גרסאות בטא של תוכנות להתנסות. חשוב לזכור שגם תוכנות בטא שנבדקו ונראה שאין איתן בעיות, הן עדיין בטא. זה אומר שיש סיכוי שהם יעשו דברים לא צפויים למחשב שלכם. השינויים המערכתיים הרבים גורמים לכך שבסופו של דבר משתנים דברים בסיסיים במערכת ויש לתקן אותם.

תחזוקה שוטפת

אז מה עושים כדי לשמור על המק שלכם במצב תקין וכשיר גם לאורך זמן? ובעיקר אם עורכים שינויים רבים כל כך? מערכת ההפעלה מגיעה עם כלי אחד שיכול לעשות את העבודה הראשונית של תיקון הרשאות (מעבר על כל הקבצים במחשב, בדיקה שהשיוך שלהם נכון ומעבר על מבנה הספריות במחשב בכלל ובמערכת בפרט על מנת לוודא שכל חלק בה עונה ומגיב כראוי לצרכי המערכת). אם אתם מתחילים לחוש שהמערכת נעה באיטיות רבה מהרגיל ורואים לעתים תכופות את סימון הכדור הצבעוני המסתובב בלי הפסקה - זה הזמן לעשות תיקון הרשאות.
כניסה לתכנת Disk Utility ובחירת הדיסק תציג בפניכם את האפשרות לבדוק אם ההרשאות זקוקות לתיקון או לתקן אותן מייד. באופן אישי, ולאחר שיחות עם טכנאי מק בארץ ובחו"ל, אפשר פשוט לבחור בתיקון הרשאות.הדבר חוסך זמן כי ממילא המערכת בודקת מה לתקן.

האפשרות השנייה שתמצאו באותו המסך קשורה לדיסק עצמו ונותנת אפשרות לבדוק את הדיסק בלבד. במידה ויש בעיה בדיסק, הדרך היחידה לתקן אותו באמצעות Disk utility היא אתחול המחשב, כאשר דיסק מערכת ההפעלה נמצא בכונן. לחצו על option מיד אחרי השמע צליל האתחול ועל המסך יופיעו הדיסק של מערכת ההפעלה ודיסק ההתקנה. בחרו בדיסק ההתקנה ולאחר מכן תבחרו בשפה ואז בחרו למעלה בתפריט utilities את disk utility. כעת תוכלו לבחור בתיקון הדיסק.
אם נוצרה בעיה רצינית עם הדיסק כדאי לנסות את תיקון הדיסק כמה פעמים עד שתוודאו שאין יותר בעיות.

תחזוקה למתקדמים

שתי תוכנות עומדות לרשותכם אם אתם מעוניינים להתעסק באופן רציני יותר בהגדרות והתחזוקה. הראשונה היא Onyx החינמית והשנייה היא Cocktail שעולה 15 דולר. שתי התוכנות עובדות בצורה טובה מאוד ומאפשרות דברים די דומים. אתמקד כאן בקוקטייל, שכן לטעמי היא הברירה הטובה יותר, אבל תוכלו בהחלט להשתמש גם ב-Onyx. שימו לב שלשתי התוכנות יש גרסאות שונות למערכות ההפעלה השונות של המק, לאופרד וטייגר. ודאו שאתם מורידים את התוכנה המתאימה לגרסה שלכם.
לאחר שתפעילו אותה תוכלו לבצע באמצעותה תיקון הרשאות, לבחור כיצד המחשב יעבוד מבחינת חסכון חשמל כאשר הוא על סוללות או מחובר לחשמל, תוכלו לבחור להריץ את אותן תוכניות תחזוקה עליה כתבתי בתחילת הכתבה בלו"ז יומי, שבועי, או חודשי. Cocktail מאפשרת לעשות מספר שינויים בממשק ולהפעיל אפשרויות נסתרות, להתעסק בהגדרות רשת וקבצים. אבל מאחר ואנחנו עוסקים בתחזוקה נבחן את תווית Pilot אשר מבדילה אותה מ-Onyx ומספקת כלי הרבה יותר פשוט לתחזוק השוטף של המק.

מרגע שתלחצו על Run, התוכנה תריץ את תוכניות התחזוקה, תנקה את זכרון ה-cache, תתקן הרשאות ולבסוף תאתחל או תכבה את המחשב. כל אחת מהאפשרויות האלו ניתנת לבחירה ויש גם אפשרות להיכנס לקרביים של ההגדרות ולהחליט מה לנקות ומה לא לנקות. אם אתם לא יודעים מה אתם עושים אל תשנו הגדרות ותנו ל-cocktail להריץ את ברירות המחדל. אם אתם רוצים לדאוג למק עוד יותר, תוכלו לבחור מתי cocktail תריץ את התכנית המלאה של pilot בעזרת לוח הזמנים שיוסיף בתחתית המסך אפשרות לבחור יום ושעה.

ולמי שלא מפחד להתעסק בקרביים ובאמת

כאן אנחנו נכנסים אל השימוש במנוע של מערכת ההפעלה באופן ישיר. אם יש לכם בעיות שאתם לא מצליחים לפתור בדרכים הקודמות עדיף שתלכו לטכנאי מורשה אבל אם אתם חושבים שאתם מסוגלים להתמודד עם שורת הפקודות זה הטיפ עבורכם. שימו לב, אנחנו לא ממליצים לכל משתמש לעשות את הדברים האלו. טעות בשורת הקוד עלולה להרוס לכם את כל מערכת ההפעלה ולהסתיים באובדן מידע.

אם בכל זאת אתם מתעקשים להתעסק עם שורות הפקודה, אתחלו את המחשב ולחצו על מקש S. הדבר יוביל אתכם למצב Single user. בסופו של התהליך יהיה מולכם מסך שחור ושורות ירוקות, אל תבהלו.

הפקודה שאתם רוצים להריץ כאן היא fsck -y אשר תבחן את המערכת, תתקן את מה שצריך ובמידה ותתקל בקבצים פגועים היא תשמיד אותם. בסיום התהליך כתבו reboot והמחשב יאתחל את עצמו אל המערכת שלכם. שוב, אם אתם לא מכירים את המערכת ולא ממש בטוחים מה אתם עושים אל תעשו שימוש במצב הזה.

הצטברו לנו המון שאלות באימייל אז שבוע הבא נקדיש את הטור למענה לשאלות, אך שאלה אחת חשובה זקוקה לתשובה בדחיפות, בעיקר כאזהרה לשאר הקוראים:

מקזיו היקר. הפעלתי את forklift אחרי שלא הפעלתי אותה כמה חודשים וגיליתי שיש עדכון. בחרתי לעדכן וכעת התוכנה לא עובדת, מה לעשות? יעקב מחדרה

ובכן יעקב, מה שקרה הוא שעדכנת לגרסה שתומכת בלאופרד בלבד וקרוב לוודאי שאתה על טייגר. חשוב לשים לב לקרוא את המידע שעולה כאשר נפתח מסך בקשה לעדכון. חברת BinaryNIghts שמייצרת את Forklift - תוכנה המשלבת תחליף finder בכל הקשור לטיפול בקבצים וניווט בתיקיות וכוללת גם תכנת FTP בתוכה - כתבה בפרטי העדכון, באותיות אדומות מודגשות, שאין לעדכן לגרסה החדשה לפני עדכון המערכת ללאופרד.

אבל המצב אינו חסר תקווה. גש לאתר החברה ולמטה תמצאו אפשרות להוריד את הגרסה החדשה (1.5) ואת הגרסה הישנה (1.2). הורד את הגרסה הישנה יותר ואז העבר את הקובץ שיפתח לך אל תיקיית application ואשר לה לדרוס את הגרסה החדשה יותר. כעת הפעל את התוכנה וכאשר תשאל אם אתה רוצה לעדכן ענה skip this version והחיים ישובו למסלולם.

  • עוד באותו נושא:
  • אפל מק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully