וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומיקס.קום: ארץ שום מקום

רותם ברוכין

28.4.2008 / 21:57

סקירת הקומיקסים ברשת מגיעה למתן כהן, שנתקע בארץ שום-מקום. מסתבר שזה יכול להיות לא נעים

ארץ שום-מקום הוא אחד מאותם אתרים מינימליסטים שבאמת גורמים לך לתהות לרגע אם הגעת לרגע לעולם אחר: רקע שחור, דמויות צבעוניות, ללא פרסומות, וללא הסברים: תמונות נטו. האינפורמציה היחידה המנודבת על בעל האתר, וגם היא בעקיפין, היא ששמו מתן כהן ושהוא בן עשרים ותשע. האתר מחולק לקליפים של פלאש, לקריקטורות, לאמנות, וכמובן - לקומיקס, שבו מככב "איש שום-מקום", בחור עם שיער אדום ומתולתל וחולצה ורודה שנראה קצת כמו כל גיק שכולנו מכירים, ונוטה כנראה קצת למצב רוח דכאוני שנובע מחוסר ההצלחות שלו בתחום הרומנטי - ובהרבה תחומים אחרים...

מאד ישראלי

הרפתקאותיו של איש שום-מקום, שסובל ממקרה קשה של לוזריות, נפרשים על פני כמה עשרות רצועות קומיקס בסך הכל - לכאורה, מספר מספיק לחלוטין כדי לקבוע את איכותו של קומיקס. אבל יש משהו מאוד משונה ב"איש ארץ שום-מקום". אם הסגנון לא היה דומה, בקלות ניתן היה להניח שקבוצה גדולה של אנשים שונים עבדה על הקומיקס ללא תיאום ביניהם. אין בין הקומיקסים שום דבר משותף, מלבד הלוזריות והאובדניות של איש שום-מקום נטול השם, והעכבר המדבר שלו, שמפלסים את דרכם אל חורים נידחים, ראיונות עבודה חסרי טעם, ואכזבות רומנטיות. סגנון הציור נוטה להשתנות, וגם איכות הקומיקס משתנה. לעיתים הוא חסר טעם, לעיתים משעשע בצורה מינימליסטית, לעיתים הוא סובל מבדיחות שחוקות במיוחד, ולפעמים הוא סתם מטופש מדי. גם הסיבה שהקומיקס נכתב באנגלית לא לגמרי ברורה - יש בו משהו מאוד ישראלי, ובאופן טבעי האנגלית זורמת פחות (ויש אפילו שגיאות כתיב). אפילו הדמויות המככבות בו הן ישראליות.

ההברקות בצדדים

איש שום-מקום הוא קומיקס חביב מינוס, שנראה כאילו כתב אותו נער חסר ביטחון וביישן. הקומיקסים האחרים באתר, לעומת זאת, מושקעים יותר, אולי דווקא בגלל שהם סטריפים בודדים. כך, למשל, סיפורו של נוח המודרני, שנתקע על ספינת חלל עם חיות והולך ומשתגע.

גם בענייני קריקטורות וציורים חד פעמיים הרבה יותר מעניין בשום-מקום: כמה עבודות אמנות קטנות ומבריקות מציגות את סדום ועמורה המודרניות, או את נבחרת החלומות המפחידה של הפוליטיקה הישראלית - לא מעודכן, אבל מזכיר נשכחות (מהסוג שהיינו רוצים לשכוח).

במיוחד נראה שיש למתן כהן חיבה לציורי סלבריטאים מצחיקים או מגוחכים, בסגנון "איפה אפי", ודווקא החלקים האלו באתר מושקעים מאוד ומצויירים בכשרון.

ויש גם מחאה. אולי

באמצע כל הדמויות ורודות השיער האלו נמצא לפתע טקסט משונה בשחור-לבן, שההומור ממנו והלאה: "מלאכים", ארבעה עמודים משורטטים בעיפרון כהה ובכישרון רב, נטולי טקסט לחלוטין, שאת הריבועים שלהם לוקח קצת זמן להבין אם יש לקרוא אותם שמשמאל לימין, כמו רוב האתר, או להיפך. לא בטוח שאפשר להבין מה בדיוק קרה שם (כנראה שזה מערב מלאכים קירחים), אבל אין ספק שהקומיקס חסר המילים הזה מותיר תחושת אי-נוחות. בין אם הוא נועד להוות מחאה פוליטית, זווית ראייה אחרת או סתם לחולל שערורייה, נראה שמישהו השקיע בו קצת יותר מחשבה.

אפשר למצוא באתר גם כמה סרטוני פלאש, אבל הם בעיקר עיבודים של הקומיקס עצמו או סתם קטעי וידאו הזויים למדי. אם יש לכם כמה דקות, מומלץ לבדוק בעיקר את דף האמנות של האתר, ולוותר על שאר עולם שום-מקום. הוא לא מושך כמו שהוא נשמע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully