וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניידות המידע חשובה

דידי חנוך

14.5.2008 / 11:09

למה ניידות המידע חשובה כל כך? דידי חנוך מסביר את המושג שעוד ישנה את חיי כולנו

בסוף השבוע האחרון ובתחילת השבוע הנוכחי העלינו שלוש ידיעות הקשורות למושג "ניידות המידע". אם לשפוט על פי התגובות לידיעות, הרי שדי ברור שרוב האנשים לא ממש סגורים על פירוש המושג. וקצת חבל, כי ניידות המידע תשנה את האינטרנט בשנים הקרובות.

נאמר שיש לכם פרופיל בפייסבוק. בפרופיל הזה יש לכם יישומים, רשימת חברים ורקורד של תקשורת ומערכות יחסים. אבל כל הדברים האלה נעולים כרגע אצל פייסבוק. כמו AOL בימי תחילת הרשת, פייסבוק היא גן סגור. מה שקורה בפייסבוק, נשאר בפייסבוק.

אבל בעולם של ניידות מידע, זה לא בהכרח נכון. בעולם של ניידות מידע, תוכלו לנייד את מערכות היחסים האלה - ואת כל שאר מרכיבי היסוד של הפרופיל שלכם - לכל אתר בעל יכולות מקבילות.

לא רק פייסבוקים

אבל רשתות קיימות כמו פייסבוק הן רק חלק מהמשוואה. המשמעות האמיתית של ניידות המידע היא היכולת להפוך כל אתר ברשת לחלק מהרשת החברתית שלכם. דברים שקורים כרגע בקבוצות פייסבוק, לדוגמה, וסגורים רק לחברי הרשת החברתית, יוכלו בעולם של ניידות מידע להתרחש באתר ייעודי או בכל אתר ועדיין למנף גם את רשימת החברים. כיום, אנו רואים את פייסבוק משמש לפעולות מחאה שונות, בגלל הקלות בגיוס אנשים באמצעות רשימות חברים. אבל דמיינו לעצמכם מצב שכל אתר יכול לתת לגולשיו להשתמש באותה הויראליות - ובאותן רשימות חברים - כדי לגייס אנשים לתמיכה ברעיון או למחאה כנגד רעיון.

מחאה ואקטיביזם הן רק דוגמאות. הרעיון האמיתי מאחורי ניידות המידע הוא להפוך את כל הרשת לחברתית. זאת המהפכה החברתית האמיתית, מה שכל ווב 2.0 הוביל אליו.

הצעדים הנוכחיים לא מספיקים

ראשון הבלוגרים דייב ויינר הגיב להודעות של מייספייס, פייסבוק וגוגל בביקורת, ואמר "אין דבר כזה פתוח חלקית". הוא צודק. הצעדים של מייספייס ופייסבוק לא מספיקים מכיוון שהם משאירים יותר מדי כוח בידיים של הרשתות. הצעד של גוגל לא מספיק מכיוון ש-FriendConnect שלהם יהיה תיבה סגורה בתוך כל אתר שיבחר להשתתף. מיני גן סגור בתוך הרשת הפתוחה.

אבל מבחינת גוגל, FriendConnect הוא רק הצעד הראשון במיזם אופן סושיאל. בעתיד, כך אומרים בחברה, ניתן יהיה לשלב את ההיבטים החברתיים באופן מעמיק יותר באתרים.

ומעבר לכך, הנסיון ברשת מראה שלפתיחות כוח שקשה לעצרו. מרגע שנפתח צוהר, תיפתח גם דלת. ובסופו של דבר, כל הגן הסגור יקרוס. הברירה של רשתות כמו מייספייס ופייסבוק היא האם להיות חלק מהתהליך או נפגעות שלו. החשיבות האמיתית של הצעדים שלהן בסוף השבוע האחרון היא בהכרזה המובלעת שהן מעדיפות להיות חלק מהתהליך, ולא קורבנות.

הכסף

הבעיה הנפוצה ביותר בחלק מהרשתות החברתיות, ופייסבוק היא הדוגמה הבולטת ביותר לכך, היא קשיים במונטיזציה. רבות מהרשתות מתקשות להשתמש במאגר ההמשתמשים העצום שלהן - ובידע הרב שיש להן על המשתמשים האלה - כדי לפרסם להם באופן אפקטיבי.

זאת הסיבה שהיו מי שכינו את ההכרזה של גוגל בשם AdWords FriendConnect. שכן אם יש דבר אחד שגוגל הוכיחה שהיא יודעת לעשות, הרי שזה מונטיזציה של פרסום ברשת. זה ודאי יעורר שוב גל של תלונות על פרטיות, אבל הרשו לי לשאול אתכם את השאלה הבאה: אם יהיו ממילא פרסומות באתרים בהם אתם מבקרים, אתם לא מעדיפים שהן יהיו למוצרים שעשויים לעניין אתכם? הרי הסינון והבחירה נעשה על פי אלגוריתם. אין אנשים שעוברים על תחומי העניין שלכם ובוחרים עבורכם פרסומות.

ונתח מהכסף הזה יגיע גם למפעילי האתרים, שיוכלו להרוויח יותר מהמשתמשים הקיימים שלהם ולהביא משתמשים נוספים באמצעות האלמנטים החברתיים שיוסיפו לאתרים.

והמפתח לכך הוא אותה ניידות המידע. אותה תאימות בין אתרים שתאפשר לכל בעל אתר להציע את המימד החברתי בלי להקים רשת. התאימות שעשויה להפוך את האינטרנט לרשת חברתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully