וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזוהי רק ההתחלה

עמית אבנר

15.5.2008 / 10:45

כל ההתחלות קשות? עמית אבנר מסביר איך יודעים שרעיון לסטארטאפ שווה משהו, ומה הצעדים הראשונים

אז ישבתם,חשבתם, ניסיתם, תהיתם ובסוף מצאתם רעיון גאוני. רעיון שאתם בטוחים שהוא רעיון המיליון דולר שלכם, או אפילו רעיון המיליארד דולר שלכם. איך יודעים אם הוא באמת רעיון טוב? מה הסממנים לרעיון טוב?

אני אישית אוהב לחפש רעיונות בתחומים שאני מבין בהם, במקרה שלי זה מחשבים ואינטרנט. ייתכן שבכך שאני לא כל כך מחפש רעיונות בתחום של הנדסת ביו-דלק אני בעצם מונע מן העולם את הדלק הנקי והזול הבא שלו... אבל לדעתי הרבה יותר קל להתעסק בתחומים שקרובים אליכם.

חשוב שתוכלו להתחבר לרעיון שלכם. תצטרכו לקרוא וללמוד על התחום כל כך הרבה שאפילו מומלץ שזה יעניין אתכם קצת, כי אחרת לא תהיה לכם את המוטיבציה להשקיע 110% מעצמכם ברעיון.

כאשר יש לכם רעיון, צריך להבין מה היא בעצם הבעיה או הצורך שאתם מתמודדים איתם כדי להפוך את הרעיון לפתרון המיטבי ביותר. רק אם תבינו את השוק והמשתמשים שלכם תוכלו למצוא את הפגמים ברעיון ולהתמודד איתם. אין סיבה להיבהל מפגמים ברעיון. הם לאו דווקא דבר רע, כל עוד מתכוננים אליהם ומתמודדים איתם. אין רעיונות מושלמים, תמיד צריך לתקן פגמים קטנים.

אחרי שיש לכם רעיון טוב שאתם אוהבים, תעשו מחקר שוק. מקיף. מאוד.

גם כאן עוזר אם אתם עובדים על רעיון בתחום שקרוב אליכם, ולא הנדסת חלל וטילים (אלא כמובן אם אתם מהנדסי חלל וטילים...), כי אז קל לכם יותר להבין את השוק והצרכים שלו.

לרעיון צריכים להיות 2 היבטים חשובים: כיצד ולמה ירצו בו המשתמשים? וכיצד הוא מכניס כסף? ואלו הם שני נושאים שונים לחלוטין. האחד הוא טכני והשני הוא כלכלי. אחרת אתם עלולים לקבל מוצר טוב עם המוני משתמשים אבל ללא כל הכנסות או באופן הפוך תקבלו רעיון ייחודי, מדהים ומניב כלכלית בצורה יוצאת מן הכלל, אבל ללא משתמשים.

ואז השאלה הגדולה שנותרת היא איך עושים מחקר שוק? המקום שהכי טוב להתחיל בו הוא האינטרנט, באינטרנט יש הכל מהכל. תחפשו רעיונות דומים, תחפשו מתחרים, תחפשו חברות שעוסקות בתחום, תבינו מה החברות אלו עושות, מה ההוצאות של המתחרים, ויותר חשוב – מה ההכנסות של המתחרים? מי הלקוחות שלהם? למה שהלקוחות שלכם יעדיפו אתכם עליהם? על מה חברות אלו עובדות כפיתוחים עתידיים וכו'. בדרך זו תוכלו להכיר את השוק שלכם יותר טוב, ותוכלו לעשות הערכות איזה פלח שוק תוכלו לנסות לתפוס, וכמה הוא שווה. אני אישית מאוד ממליץ לקרוא עיתונים, מגזינים ובלוגים בתחום כמו למשלJoel on Software, News.com, LifeHacker. בלוגים טובים הם כמו העולם בקצרה - אנשים כותבים על דברים שהם קוראים ואתם נחשפים מיידית לעשות עיתונים ומגזינים שלא הייתם רואים קודם בתחום (עם סיכום מפי האנשים שקראו אותם). תבינו מי התחרות שלכם, ולמה אתם יותר או פחות טובים מהם, ותשפרו בהתאם.

רעיון טוב יכול להיות פשוט

במקרה שלי, לפני שהתחלתי להשקיע את זמני ברעיון הנוכחי, עבדתי על רעיון אחר. רעיון שלדעתי היה מעולה ובהחלט פתר בעיות למשתמשים רבים. אבל לא ידעתי איך להביא אותו למשתמשים. כמה רשתות חברתיות יש בעולם? המון. אבל כמה Facebook או MySpace יש? מעט. לפעמים שיווק נכון או שותפות נכונה זה הכל. היה לי מודל עסקי מאוד מוצלח למערכת, אבל נותרה לי בעיה קשה של הבאת המשתמשים הראשונים למערכת, וזוהי בעיה שהיה לי מאוד קשה לפתור בצורה מיטבית או סבירה ולכן, החלטתי לנסות דברים אחרים והגעתי לרעיון שעליו אני עובד היום.

רעיון טוב לא חייב להיות המצאה גאונית, גם שיפור למשהו קיים זה רעיון טוב. אפשר ללכת עם השיפור לחברה שכבר מספקת את השירות הזה ולהציע לה אותו, או לנסות לפתח את השיפור בעצמכם. אם אני אחזור לרגע לדוגמת Facebook מול MySpace, כל מה שFacebook הציעו זה ממשק יותר מסודר ואפליקציות להתקנה, וזה בהחלט מה שהספיק למשתמשים להגיע, כי לזה הייתה דרישה. מוצרים גדולים הרבה פעמים נוצרים מרעיונות קטנים. כמה שהרעיון יותר קל להבנה ולביצוע, ככה יותר קל לשווק ולהסביר אותו לאחרים.

עכשיו שאתם בטוחים שיש לכם רעיון מעולה, צריך רק להגן עליו... ועל זה בשבוע הבא!

שלכם,
עמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully