וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזוהי רק ההתחלה

עמית אבנר

21.5.2008 / 10:30

אז יש לכם רעיון לסטארט אפ? עמית אבנר מסביר מה צריך לעשות כדי להגן עליו

עכשיו שאתם יודעים שיש לכם רעיון טוב עם שוק מוצלח, צריך להגן עליו.

רוב האנשים בוחרים להגן על רעיונותיהם באמצעות פטנט. בארה"ב יש כלי מאוד נוח שנקרא Provisional. הוא מאפשר לכם, בעלות נמוכה יחסית של כ-100 דולר, לרשום פטנט זמני לשנה (לשם עלויות רישום פטנט מלא בארה"ב עומדות באזור ה10 אלף דולר). למעשה, מה שאתם רושמים הוא הזכות לרשום פטנט בשנה הקרובה מרישום הזמני.

לפני שאתם רצים לכתוב Provisional צריך לבצע חיפוש פטנטים מקיף. איך עושים זאת? הדרך הקלה ביותר היא בעזרת גוגל. Google Patents הוא מנוע חיפוש לפטנטים. כמובן שהחיפוש שלו אינו מושלם, אבל הוא מקום מעולה להתחיל ואפילו לקבל דוגמאות לפטנטים ואיך הם נראים. חשוב שתוודאו ככל האפשר שאין פטנט בתחום, אחרת יהיה מאוד מתסכל לפתח מוצר במשך שנתיים ולגלות שאתם מפרים זכויות יוצרים של פטנט אחר. תשאלו את RIM ממציאי ה-Blackberry על תביעת המיליארדים שהם "זכו" לחטוף...

צעדים ראשונים

ובחזרה לפטנטים. Provisional הוא מעין פטנט התחלתי. הוא הצהרת כוונות על הפטנט שלכם, ולכן חשוב שתכניסו אליו כמה שיותר. יש אנשים שבוחרים לכתוב אותו לבד ע"פ תבניות שהם מוצאים באינטרנט ויש אנשים שבוחרים לעבוד עם עורך פטנטים בתחום כדי לכתוב Provisional מקצועי ומקיף. הכל תלוי ביכולת הכספית ובהחלטות האישיות שלכם. היופי בכלי הזה הוא שהוא מאפשר לכם להגן על עצמכם. כך תוכלו לראות איך אתם מתקדמים עם הרעיון והמשקיעים ואז להחליט במשך השנה הקרובה האם יש כסף להשלמת רישום פטנט, או שמא עדיף לוותר על הרעיון הזה (ולהפסיד מאה דולר סה"כ...). זמן כתיבת הProvisional הוא זמן מעולה להמשיך בחיפוש המעמיק של פטנטים מתחרים, כי בזמן שתלמדו את השפה המשפטית תפתחו כלים יותר טובים לחיפוש יעיל יותר. בכל מקרה, מומלץ מאוד לדעתי לפנות לעורך פטנטים מוסמך שיבצע בעבורכם חיפוש מקיף על הפטנט וייתן לכם ייעוץ על ה-Provisional. עלויות של חיפוש כזה אינן גבוהות יחסית, ולרוב שוות את ההשקעה והייעוץ.

אם אתם מחליטים לכתוב Provisional בעצמכם, הכי קל למצוא אחד מוכן באינטרנט ולכתוב בתבנית שלו.

הבסיס לפטנט

אני בחרתי לכתוב את הProvisional שלי בהתבססות על פטנט שמצאתי בכלל לא בתחום ההיי-טק. נעזרתי במבנה שלו ו"שפכתי" את התוכן שלי לתוך המבנה שלו. לאחר מכן ביליתי זמן רב במציאת פטנטים בתחום הדומה לשלי, על מנת להבין איזה דברים חשובים יותר וצריך לשים עליהם דגש. למדתי שכדאי לכסות כמה שאפשר ב-Provisional כי זה הבסיס לפטנט. לאחר מכן, נתתי אותו לאנשי מקצוע בתעשייה שיקראו, יחוו דעה ויתנו לי הערות. ובהחלט היו להם הערות. לי אישית עזר מאוד שהצגתי את עבודתי לאנשים בתחום כדי שיראו מה בעצם אני מפספס ומה כדאי להוסיף. לאחר שגיבשתי את מה שאני רוצה מעצמי, היה קל מאוד להסביר ולהראות לעורך פטנטים מה אני רוצה לעשות.

חשוב להבין שהפטנט הוא חלק ענק מהמהות של החברה שלכם, וחשוב שתעשו את החלק הזה כמו שצריך ותגנו על עצמכם כמו שצריך. אם יחקו אתכם אתם עלולים לאבד הרבה, אם לא הכל. לדעתי, מומלץ מאוד להסתייע באנשים שעשו את זה בעבר ובאנשי מקצוע בתחום הפטנטים. בארצנו הקטנה המוח עובד שעות נוספות, ולכן תחום הפטנטים פורח ויש המון משרדי פטנטים מקצועיים מאד שישמחו לעזור לכל סטארטאפיסט מתחיל ולהסביר לו את התחום לעומק.

עכשיו שיש לכם Provisional מוגש ומוכן, מה עושים איתו? ולאן הולכים הלאה? כל זאת (ועוד?) בשבוע הבא!

שלכם,
עמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully