וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגים שמוגים

בוריס בולטיאנסקי

26.5.2008 / 9:47

במקום בו שורפים ספרים, מתרעמים הבלוגרים על השריפה ותוהים איך הגענו למצב בו דברים כאלה קורים

לפני שאתחיל, ברצוני לשתף אתכם בדבר מה שאירע לי בשבוע שעבר. הייתי בדרכי למערכת ובעת שיצאתי מתחנת הרכבת "תל-אביב מרכז-סובידור-ארלוזורוב" נתקלתי בדוכן קטן המאובטח בשרשרת לתמרור. על גבי הדוכן הזה התנוססה בגאון תמונתו של רבי [[מנחם מנדל שניאורסון]] - הרבי מליובאוויטש ותחתיה הונחו מספר רב של חוברות ורודות. זאת לא הפעם הראשונה שנתקלתי בחוברות מן הסוג הזה, מפעם לפעם אני מוצא תכנים דומים בתיבת הדואר שלי, או על לוחות המודעות ברחוב. זכורות לי גם הפעמים המעטות בהן מחלקי החוברות הללו הצליחו להכנס לתוך בית הספר שבו למדתי, או להכנס לרחבת המטווח שבו התאמנתי בצבא. אני מתייחס לתופעה הזו בתור משהו נתון, שאולי אינו מוצא חן בעיני אך לכל היתר מציק במקצת.

מעולם, אף לא פעם אחת, לא עלה בדעתי לקחת את החוברות והפלייארים הללו ולשרוף אותם בפומבי, במטרה להעביר מסר זה או אחר, או להפגין את היחס האישי שלי לתכנים המפורטים בחוברות אלו. אני המשכתי הלאה, והדוכן נותר ככל הנראה עומד באותו המקום, וסביר להניח שניתן יהיה למצוא אותו שם גם כיום.

חוקי אור יהודה

בשבוע שעבר התפרסמה ידיעה במעריב על שריפת ספרי "הברית החדשה" שחולקו לתושבי שכונה באור יהודה במעמד סגן ראש העיר, עו"ד עוזי אהרון. אל הידיעה הגעתי באמצעות [[הגלוב]], והייתי צריך לקרוא את הפוסט פעמיים מרוב שלא האמנתי כי הדבר עלול לקרות בישראל. במשך הזמן שחלף מאז המאורע, הופתעתי לגלות כי מעטים הם האנשים ששמעו על המקרה ומעטים עוד יותר כאלה שאכפת להם.

אז לי כן אכפת. לפי הפרסום, באחת משכונות אור יהודה חולקו לתושבי השכונה ספרי "הברית החדשה", ככל הנראה ע"י ארגון מסיונרי זה או אחר. עו"ד אהרון, לפי הפרסום, עבר בשכונה וביקש מתושביה למסור את הספרים לילדים שעברו מדלת לדלת. מאוחר יותר, כאשר הספרים נאספו, הם הובלו לשריפה לרחבת בית הכנסת בשכונה. את מעשיו הצדיק סגן ראש העיר בכך שקיבל תלונות על חלוקת הספרים והחליט לטפל בכך.

טיפול בתינוקות שנשבו

גם [[נמרוד אבישר]] וגם [[עו"ד יהונתן קלינגר]] התייחסו בפוסטים שלהם להשתייכותו המפלגתית של סגן ראש עיריית אור יהודה. לא, אין טעם לנחש, מדובר במפלגת ש"ס. קלינגר ואבישר מעלים את הדימיון בהתנהלות סביב נושא שריפת הספרים אל מול הנושא הפופולארי ביותר מעת לעת בטור הזה – הצעת החוק לסינון תכנים למבוגרים באינטרנט, או הצעת החוק 892. בשני המקרים, באי כוחה של מפלגת ש"ס הנמצאים בעמדת כוח, מעליבים את היכולת של כל אחד ואחד מאיתנו להבחין בין מה טוב לנו ומה לא טוב לנו ומנסים להפקיע מידנו את זכותנו להחליט לאילו תכנים נרצה להחשף ולאילו לא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עניין של חינוך

בכל הסיפור המסריח הזה, היה פקטור נוסף, שלא זכה להתייחסות רבה. לעזרתו של עו"ד אהרון, נחלצו תלמידי בית הספר החרדי המקומי, על-מנת לאסוף את הספרים ולאחר מכן להשתתף בהילולה שהתפתחה מסביב למדורה. קשה לומר שאני מלא הערכה למערכת החינוך החרדית אם אלה הן הפעילויות החברתיות והחינוכיות ששזורות בה – שריפת ספרים אשר מנוגדים לאמונה של המערכת. כמה סמלי שהדבר התרחש דווקא בסמיכות כה רבה לל"ג בעומר. הימים היו ימי ספירת העומר, תקופת אבלות לזכר אלפי תלמידים שמתו בגלל שנאת חינם.

[[דובי קננגיסר]] טוען כי הפתרון לבעיה טמון בחינוך. חינוך לדמוקרטיה, לקבלת הזר ולדחיית הגזענות. הוא קורא להתארגנות חברתית שתפעל לקידום מעמד המורה בישראל – כי רק כך לדעתו ניתן יהיה למצוא תיקון לכל אותם סיפורים הזויים ואפלים אליהם אנו נחשפים מידי יום.

למרבה הצער, נראה שהדבר אינו מספיק, כי מערכת החינוך שבה ילדים מנודבים לשריפת ספרים דרשה וקיבלה אוטונומיה בדבר תוכנית הלימודים שלה, ללא התערבות חיצונית ומתקציב החינוך. על-מנת שההצעה של קננגיסר תצליח, ראוי תחילה להגביר את הפיקוח על תוכנית הלימודים במוסדות החינוך החרדיים ולהכפיף תוכנית זו לאופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל. אחרת, כל מה שנקבל הוא פיצול נוסף בחברה שלנו.

לאן הולכים מכאן?

בנתיים הגיש [[יוסי גורביץ]] תלונה במשטרה בדבר עבירה אפשרית על סעיף 170 לחוק העונשין כנגד סגן ראש עיריית אור יהודה, עו"ד עוזי אהרון. סעיף זה בחוק קובע כי "ההורס, מצית או מחלל מקום פולחן או כל עצם המוחזק מקודש לקהל אנשים בכוונה לבזות דתם, או ביודעין שהם עשויים לראות במעשה זה עלבון לדתם, דינו מאסר שלוש שנים". גם היועמ"ש פנה לראש אגף החקירות במשטרה בבקשה לפתוח בחקירה בנושא.

לא ברור אם שתי הפעולות הללו תנבנה תוצאות שיגרמו לשינויים כלשהם וימנעו את שריפת הספרים הבאים. עם זאת, אני יכול לומר בוודאות שאם הנושא הזה יעלם במהרה מסדר היום, מכיוון שכל מיני חקירות אחרות יאפילו עליו, זאת לבטח לא תהיה הפעם האחרונה שהדבר קורה. מכל הסיבות, זאת הייתה העיקרית לכך שבחרתי להקדיש את כל הטור השבוע לנושא כה חשוב. במקום הזה, הבלוגרים הם אלה שבכוחם לשמר את הנושא באוויר – ככל שהימים חולפים, אני מגלה עוד ועוד פוסטים שהוקדשו לפרשה. נכון לרגע כתיבת שורות אלה הקדיש [[טליק]] את הנושא החם של [[ישרא-בלוג]] לשריפת הספרים באור יהודה ולפיכך סביר להניח שמספר המתייחסים לסוגיה רק ילך ויגדל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully