וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחת למכסה המנוע

זיו קיטרו

15.6.2008 / 9:13

זיו קיטרו נותן לכם כלים בסיסיים לשחק בקוד שמתחת למערכת ההפעלה של המק, באמצעות סקריפטים

מערכת ההפעלה OSX אינה רק ממשק נאה וקלות שימוש. מאחר ואפל בנו את המערכת על בסיס UNIX, מסתירה OSX עצמה אדירה מתחת לפני השטח.

מי שמבין בקוד UNIX ויודע לעבוד עם ה-Terminal (משהו כמו ה-Command prompt של חלונות) יכול לעשות דברים כמו לקדד מספר קטעי וידאו מחדש לפורמט אחר, לשנות את צורת הניהול של המערכת, להשפיע על הדרך בה תוכנות עובדות או נראות ועוד. אנשים שבקיאים בקוד הזה יכולים להוציא את המקסימום ממערכת ההפעלה אך זהו לא עניין טריוויאלי ונדרשת השקעה של זמן כדי להבין איך הכל עובד. אבל, לא רק מומחי קוד יכולים לעשות קסמים במערכת.

מי שלא מבין יותר מדי עדיין יכול לעשות כמה דברים מאוד מעניינים באחת משתי הצורות: ללמוד לתכנת ב-Applescript שהיא שפת תכנות פשוטה ומדהימה שיודעת לדבר עם רוב התוכנות שקיימות למק ועם המערכת עצמה. שימוש ב-Applescript מאפשר למשתמש כלים שמקלים על העבודה שלו, עושים עבורו תהליכים שלרוב דורשים זמן ובאופן כללי הופכים את החיים על המק למהנים עוד יותר.

לחילופין ניתן לעשות שימוש בשורות קוד בסיסיות (scripts) אוטומטיות שהן למעשה Applescripts מובנים מראש שעברו תהליך שנקרא קומפילציה מה שאומר שכל מה שהמשתמש עושה הוא ללחוץ על אייקון קטן והתוכנה יוצאת לדרך. ה“מיני תוכנות“ האלו מגיעות עם המערכת אך ניתן גם לבנות חדשות בעזרת התוכנה Automator שקיימת ב-OSX (מאז גרסת 10.4) או, לחילופין, להוריד מהרשת.

מה תוכלו לעשות בעזרת הסקריפטים האלו? שאלה טובה. לרוב כאשר נתקלים ברעיון כמו Applescript או סקריפטים באופן כללי, לא ממש ברור מה הפוטנציאל הטמון בהם, אז הנה כמה רעיונות: תוכלו ליצור ספרייה שכל קובץ שתזרקו לתוכה אוטומטית יעלה לאתר שתגדירו מראש, תוכלו לדאוג לכך שאחת לשבוע כל המיילים שלכם מתיקיית העבודה יקובצו ויגובו לכונן חיצוני, בלחיצה על סקריפט שכזה תוכלו לקבל מייד את כל הסרטים שיש לכם במחשב בתוך ממשק נוח וקל לניווט, אם הגדרתם תיקייה ציבורית אליה אנשים יכולים לזרוק קבצים כאשר הם מחוברים לאותה הרשת, תוכלו לקבל התראה ובלחיצת כפתור להגיע לתיקייה הזו. אלו רק דוגמאות בודדות למה שניתן לעשות. מערכת ההפעלה מגיעה עם עשרות סקריפטים - אותם ניתן למצוא בתיקיית Scripts שיושבת בתוך תיקיית Library תחת הכונן הראשי - מוכנים ותוכנות רבות מגיעות עם סקריפטים נוספים שמייעלים את השימוש בהם.

Scripts.jpg

קצת פרקטיקה

שינוי גודל תמונה הוא דבר שאנחנו נדרשים לעשות פעמים רבות. אם אתם מכינים כתבה המלווה בתמונות או בונים מצגת במשרד, פעמים רבות יש צורך להתאים את התמונה לפורמט ולגודל מסוים. אין בעיה כאשר רוצים לשנות תמונה אחת או שתיים אבל אם הכנתם עשרים תמונות למצגת או אולי 100 תמונות לאלבום תמונות של המשפחה שאתם רוצים להדפיס, אזי ששינוי הגודל של כל אותן תמונות עלול לקחת זמן רב.

בעזרת תוכנת Automator תוכלו לבנות סקריפט פשוט אליו תוכלו לזרוק מאות תמונות ולקבל אותן בגודל ובצורה הנדרשים. כדי לעשות זאת, מפעילים את Automator. לאחר מכן בוחרים מתוך התפריט את הפריט get specified finder items וגוררים אותו למשטח העבודה. הפריט הזה, כאשר תריצו את הסקריפט, יאפשר לכם לבחור את הקבצים שאתם מעוניינים לשנות, חשוב לסמן את האפשרות Show this action.

הדבר הבא שאנחנו רוצים לעשות הוא לומר ל-Automator מה אנחנו רוצים שהוא יעשה עם הקבצים האלו. בוחרים את הפריט change type of image כדי לשנות את הקבצים לפורמט האחיד - jpg לדוגמה. הדבר האחרון הוא לקבוע את הגודל של התמונה. בוחרים את הפריט Scale image וקובעים מה גודל התמונות.

כעת יש לכם סקריפט מוכן וניתן לעשות מספר דברים איתו. אם תבחרו ב-File מהתפריט ושם תבחרו באפשרות Save as plug-in תוכלו לשמור את הסקריפט שלכם כ-Folder Action. המשמעות היא שתוכלו ליצור תיקייה חדשה, להצמיד לה את הסקריפט ובכל פעם שזרקו לתוך התיקייה את התמונות שיצרתם תקבלו בתוכה את התמונות בפורמט ובגודל הנדרש. ניתן לשמור את הסקריפט גם כתוכנה עצמאית. בלחיצה על הקובץ שיווצר תקבלו מסך בו תוכלו לבחור את הקבצים שנדרשים לעבור שינוי ולקבל אותם כמעט מייד (תלוי במספר הקבצים שתשנו).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

אפשרויות נוספות

הדרך הטובה ביותר להתחיל ולגלות את העוצמה של Automator ועד כמה סקריפטים הם כלי שימושי היא פשוט על ידי כך שתגשו לאתר Automator.us שהוקם ומנוהל על ידי סאל סוגויאן שעבד בצוות הפיתוח של התוכנה. באתר תוכלו למצוא עשרות דוגמאות של סקריפטים והדרכה די מקיפה על Automator. יש באתר אזור להורדה של סקריפטים לדוגמה וקישורים לעוד אתרים המתעסקים בסקריפטים לפוטושופ לדוגמה או נושאים ממוקדים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully