וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Mass Effect

דידי חנוך

29.6.2008 / 14:08

דידי חנוך הגיע לביקור ראשון בעולם של Mass Effect ונהנה מספיק בשביל להבטיח לחזור אליו בקרוב

שלום, קוראים לי דידי ואני מכור ל-Knights of the Old Republic. בשנים האחרונות חזרתי שוב ושוב למשחק התפקידים הקלאסי של חברת Bioware, אשר מתרחש ביקום של "מלחמת הכוכבים". בזמן שפיתוח כותר ההמשך - KOTOR 2, הופקד בידי אולפן הפיתוח אובסידיאן, החלו אנשי Bioware לפתח משחקים חדשים. ההכרזה על המשחק השני בחבורה הזו (הראשון היה Jade Empire המצויין) מילאה את ליבי בשמחה, מכיוון שעל פניו נראה היה כאילו מדובר ב'אבירי הרפובליקה הישנה' המתרחש מחוץ לעולם של מלחמת הכוכבים.

שמחתי עוד יותר כשיצאה לבסוף ההודעה הצפויה על כך שהמשחק, Mass Effect שמו, יגיע גם למחשב האישי. בימים האחרונים ביליתי די הרבה זמן ביקום החדש שיצרו ב-Bioware, והחוויה הייתה משמחת מאד, אך גם מתסכלת.

הסיפור

כוחו וחולשתו של המשחק הזה טמונים בסיפור - תחום בו Bioware תמיד הצטיינו, אולי יותר מכל חברת משחקים אחרת. רוצים סימוכין לטענה הקיצונית הזו? כל מה תצטרכו זה להזכר במשחקים הקודמים של הסדרה, כמו Baldur’s Gate ו-Neverwinter Nights.

העלילה המרכזית, והמצוינת, של Mass Effect סובבת סביב קצין אנושי (או קצינה אנושית, לפי בחירת השחקן) הנמצא (או נמצאת) במשימה נואשת להצלת הגלקסיה מפני איום עתיק. העלילה המותחת הזו כוללת רגעים של כעס, שמחה ואפילו התעלות.

הבעיה היא שאם תקשיבו לדמויות המשנה המרכזיות ותשחקו רק במשימות הנוגעות לעלילה המרכזית, תחמיצו חצי מהמשחק, הדמות שלכם תהיה כל הזמן חלשה מכדי לשרוד והציוד שלכם יהיה נחות. זאת כיוון שחצי מהמשחק נמצא במשימות הצדדיות, שם תוכלו לצבור ניסיון, ממון וציוד. שם גם חבויים כמה מהחלקים המוצלחים במשחק כולו. אבל כששם המשימה המרכזית שלכם הוא "מרוץ נגד הזמן", ביצוע שליחויות בכל רחבי הגלקסיה מרגיש כמו מעשה מעט בלתי אחראי. וזה פוגם משמעותית בהנאה במשחק וביכולת לשקוע בתוך העולם שלו.

מעבר לכך, לעתים נראה שיוצרי המשחק התאהבו קצת יותר מדי בסיפור של עצמם, והמשחק מתעכב ארוכות על דיאלוגים, מונולוגים ונאומים. אלה הם דיאלוגים, מונולוגים ונאומים טובים מאד ברוב הזמן, אבל הם מתחילים לעייף בשלב מסוים כיאה לדיאלוגים, מונולוגים ונאומים.

אחד הדברים אותם אולי שמעתם על המשחק הוא שיש בו "סצנת סקס סוערת". ובכן, "סוערת" היא מילה קצת מוגזמת לתיאור מה שנראה על המסך בסצינה הזו, אבל כל אחת מאפשרויות הרומנטיות שעומדות בפני הגיבור או הגיבורה – כשבמקרה של גיבורה זה יכול להיות גם רומן לסבי - מובילות בסוף למיטה. סצנת המין עצמה מרומזת ומאופקת, ואף משתלבת בעלילה היטב.

הקרב

אקדים ואומר – למרות שהוא נראה כמו משחק פעולה, Mass Effect הנו עדיין כותר תפקידים. בכל רגע נתון תוכלו לעצור את הקרב בשביל לתת הוראות לחברי הצוות שלכם, והנזק אותו תסבו לאויבים בירי ייקבע על ידי הטלת קוביות וירטואליות. אבל מעבר לכך, כאמור, נראה כאילו מדובר במשחק פעולה שספג כמה מהחידושים שמאפיינים את הז'אנר הזה בשנים האחרונות, כמו היכולת לתפוס מחסה ולירות ממנו.

כמשחק פעולה, מאס אפקט לא מתקרב לצמרת הכותרים הנמצאים כיום בשוק, אבל יחסית למשחק תפקידים האקשן שלו טוב מאוד. פגם אחד הוא הבינה המלאכותית של חברי הקבוצה האחרים, שנוטים להישאר מאחור או להידחק לפנים ולעתים גם יורים באנשים בהם לא באמת צריך לירות. בשתי משימות שונות, הדרך האופטימלית לביצוע המשימה היא להרוג את כל ה"רעים" מבלי לגעת בשערה מראשם של ה"טובים", והדבר היה קל יותר אם חבריי לקבוצה לא היו הורגים את החפים מפשע שוב ושוב.

כלי הרכב בו תשתמשו ב-Mass Effect זכה לביקורות קוטלות בקרב חובבי משחק רבים. אני, אישית, דווקא נהניתי ממנו, שכן לאחר אימון הוא נהיה די נוח למטרת הרג המוני. מה שכן, ביליתי ברכב הזה הרבה יותר מדי זמן. כמעט בכל כוכב לכת בו נוחתים, יש לנסוע ליעד. ולנסוע. ולנסוע. ולנסוע. אמנם יש בדרך כל מיני מינרלים ואוצרות שתוכלו לשייך לעצמכם ברוח הקפיטליזם, אבל מדובר בעיסוק מייגע ולא מתגמל, ועדיף היה לו פשוט היו מנחיתים אותי בכל פעם מול הבניין בו צריך להרוג אנשים.

היה אתה הגיבור

בכל סיפור צריך גיבור, ומאס אפקט אינו יוצא מן הכלל. במשחקים קודמים פיתחו אנשי BioWare שיטה אפקטיבית לפיתוח דמות, בה הדברים אותם תעשו במהלך המשחק ינתבו את העלילה ואת היכולות שלכם למסלול הגיבור הטוב או מסלול הגיבור הרע. עם השיטה הזו ממשיכים הם גם הפעם, כשאת התפקיד שמילאו הצד האפל והצד המואר של הכוח ב-KOTOR, וכף היד הפתוחההאגרוף הקפוץ ב-Jade Empire, תופסת כאן הדיכוטומיה בין Paragon - המקבילה הנוכחית לצד המואר של הכוח - ו-Renegade האפל יותר. ההבדל בין שתי הגישות כאן מעודן בהרבה, אין עניין של טוב ורע, כי אם עניין של גישה. בעבור שחקנים כמוני, שמתקשים לשחק את "הרעים", זה דווקא מוסיף לגיוון הפוטנציאלי.

מבנה הסיפור מאפשר לשחקן לפתור את המשימות במגוון דרכים, כאשר לעתים ניתן להימנע מקרב בכלל. יש לציין שלכל המשימות יש מוצא "חיובי" ו"שלילי", כך שאין טעם להימנע ממשימות רק כי הן נראות בהתחלה כלא מתאימות לדמות שבניתם לכם. כל הדברים האלה, יחד המשחק הקולי הטוב של השחקנים, הופך את הגיבור ודמויות המשנה לאנשים שמעניין לבלות אתם כמה שעות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

יורש?

מה שהופך משחק כמו KOTOR הראשון לקלאסיקה אמיתית הוא העובדה שזה משחק שכיף לשחק בו שוב ושוב. אני לא יודע כמה פעמים אשוב בשנים הבאות לשחק ב-Mass Effect, אבל אין ספק שזה יקרה. מדובר במשחק תפקידים מד"בי שבמובנים רבים מעלה את הרף בז'אנר, ובהחלט כזה שמתייצב כיורש ראוי ל'אבירי הרפובליקה הישנה'. ועכשיו? עכשיו אפשר לשוב ולחכות ל-KOTOR 3.

  • עוד באותו נושא:
  • mass effect

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully