וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לואי ויטון תפרו לאיביי תיק

דידי חנוך

30.6.2008 / 20:19

אתר המכירות הצטווה לשלם לחברת האם של לואי ויטון וכריסטיאן דיור מיליוני דולרים מכיוון שהרשה מכירה של מוצרים "מזויפים"

הטלגרף הבריטי מדווח היום שבית משפט בצרפת פסק שעל אתר eBay לשלם לכריסטיאן דיור ולואי ויטון 17.3 ו-19.3 מיליון יורו, בהתאמה, וקבע שהאתר ביצע "משגים חמורים" בכל הנוגע לאפשור מכירת זיופים של מוצרי החברות. בית המשפט הורה לאתר לשלם גם יותר מ-3.25 מיליון יורו לארבעה מותגי בשמים - כריסטיאן דיור, קנזו, ג'יבנשי וגרליין - בעוון "מכירות אסורות" של מוצריהם, שכן אלה אמורים להימכר רק באמצעות סוחרים מורשים". בית המשפט אסר על איביי לפרסם מודעות של בשמים וקוסמטיקה של החברות האלה או מוצרים ש"מוצגים ככאלה".

LMVH, חברת האם של החברות, האשימה את איביי שהאתר נותן ביודעין לאנשים למכור בו תיקים, שפתון, בשמים ובגדים מזויפים. החברה הכריזה שהפסיקה היא ניצחון גדול למכירות לא חוקיות באינטרנט.

תגובת איביי אירופה לפסיקה נגעה לרלוונטיות של עצם התביעה: "אם מכירות מזויפות מופיעות באתר שלנו אנו מורידים אותן במהירות, אבל הפסיקה של היום לא קשורה למאבק שלנו נגד זיופים. הפסיקה של היום קשורה לניסיון של LMVH להגן על מנהגים מסחריים אנטי תחרותיים על חשבון חופש הצרכנים לבחור ועל חשבון פרנסתם של מוכרים שומרי חוק". באיביי הביעו כוונה לערער על הפסיקה.

פרשנות: אין נמל בטוח

ברור מדוע התביעה הוגשה באירופה. בארצות הברית, תחת חוק DMCA, שמסדיר את ענייני המסחר המקוון, יש סעיף בשם "נמל בטוח". משמעות הסעיף היא שאתרים ופלטפורמות מוגנים מתביעה בעוון מעשים לא חוקיים של המשתמשים שלהם. ובצדק. אתר כמו איביי משמש בימה לאינספור מכירות כל יום, ואינו יכול לוודא שכל מוצר שהוא מוכר אינו מזויף.

מעבר לכך, נראה לי שאיביי צודקים בטענתם. איביי הוא גורם הרסני למודלים המסחריים הישנים, של מכירה דרך מוכרים "מאושרים". האתר בנוי על מוניטין, ומוכר של מוצרים מזויפים לא יצליח בו לאורך זמן. רוב המוכרים הגדולים והבינוניים באתר מוכרים מוצרים "אמיתיים" לחלוטין - הם פשוט לא עושים את זה באמצעות הערוצים שחברות כמו LMVH היו רוצים שישתמשו בהם.

מה שיש לנו כאן הוא נסיון להגן על מודלים מסחריים שכבר לא עובדים כמו פעם באמצעים משפטיים. בהנחה שהמוצרים הלא מזויפים שבעוונם נקנס האתר אינם גנובים כי אם נרכשו בכסף, זכותם של המוכרים למכור אותם למי שהם רוצים, וודאי שזכותו של איביי לשמש כפלטפורמה לכך.

מצערת הנכונות של בית המשפט הצרפתי להגן על חברה מקומית גם במחיר התעלמות מכללי המסחר הבינלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully