וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חינמיות נגד פיראטיות

שתי סדרות מקוונות חדשות משתמשות במודל חדשני להפצת פרקים: ביממה הראשונה, הצפייה בחינם

עוד לפני שהפך הפס הרחב לנפוץ כל כך, החלה רשת האינטרנט להיתפס כמשהו בעייתי בתעשיות המדיה והתוכנה, והסיבה לכך היא שיתוף הקבצים. הפעולה הזו, שנראית לנו כחלק בלתי נפרד מהרשת, מדירה שינה מעיניהם של בכירי תעשיית המוזיקה, הקולנוע, הטלוויזיה, התוכנה ועוד כמה תעשיות אחרות. אלה מנסים להילחם בפריצה ושיתוף של תוכן מוגן באמצעים שמתחילים מהסברה ("פיראטיות היא גניבה") ומגיעים לתביעות משפטיות נגד משתפי הקבצים.

אך בשנים האחרונות, במקביל לתהליכים המקובלים, מתחילות התעשיות האלה גם להבין שלא חייבים רק להילחם בשיתוף קבצים – אפשר גם לאמץ את התפיסה שברשת צריכים להציע דברים בחינם, ואולי אפילו להגדיל את הרווחים ככה. העקרון פשוט: למשוך אנשים בעזרת תוכן חינמי, ולהרוויח מהם כסף באמצעים אחרים – החל ממכירת מרצ'נדייז ועד לפרסומות שמגיעות עם התוכן.

גם אם נניח שלאנשים לא אכפת לגנוב קניין רוחני כי הם לא מחשיבים אותו לגניבה "אמיתית", זה לא אומר שהפיראטיות לעולם תשגשג, רק שאנחנו מוציאים את הטיעון המוסרי ממשוואת הצפייה. אם התוכן החוקי יוגש באריזה נוחה יותר וטובה יותר, אנשים לא יורידו אותו בצורה פיראטית, ואפילו יהיו מוכנים להתמודד עם נוכחותן של פרסומות.

שרים עם דוגי

שני פרוייקטים חדשים – האחד מתחום הטלוויזיה והשני מתחום משחקי המחשב, מאמצים מודל שמטרתו היא לתת לכם את התוכן בחינם, כי ממילא תוכלו לקבל אותו בחינם באופן פיראטי, אך במקביל לדרבן אתכם לשלם עליו. הדבר מתאפשר באמצעות מודל ותיק של סדרות טלוויזיה: אם אתם מאפשרים לערוץ להכתיב לכם מתי לצפות בכל פרק, זה (יחסית) בחינם. אבל אם אתם רוצים את הנוחות שבצפייה מתי שאתם רוצים, צריך לשלם על תקליטורי ה-DVD כדי לרכוש עותק משלכם.

הפרוייקט הראשון שיעלה וישתמש בשיטה הזו הוא Doctor Horrible’s Sing-Along Blog – סדרת רשת חדשה של ג'וס ווידון (באפי, פיירפליי) עם ניל פאטריק האריס (דוגי האוזר, איך פגשתי את אמא) ונייתן פילון (פיירפליי, Drive). הפרק הראשון של הסדרה יעלה לרשת, בחינם, ב-15 ביולי. שני הפרקים הנוספים יעלו ב-17 וב-19 בחודש, ואילו יום לאחר מכן, ב-20 ביולי ייעלמו כל הפרקים מהאתר והמעונינים לצפות בהם יצטרכו לשלם על הורדתם או על ה-DVD.

הפרוייקט השני, זה מעולם משחקי המחשב, הוא המשחק האפיזודי החדש של אמריקאן מקגי – מי שהביא לנו בעבר את American McGee’s Alice המצויין ואת Bad Day L.A. הנוראי. המשחק החדש, Grimm שמו, יחולק ל-24 אפיזודות שבועיות שיעלו בשירות המשחקים Gametap. רק שהפעם, ב-24 השעות הראשונות לאחר השקת כל פרק, ניתן יהיה לשחק בו בחינם. לאחר מכן, ייכנסו הפרקים למאגר המשחקים הלא-חינמיים.

מוסר ה-DVD

על פניו, התפיסה הכללית הזו מנוגדת לאחד הרעיונות המנחים את צרכן התרבות במאה ה-21 – הרצון לראות את הדברים בזמן ובתנאים אותו אנחנו קובעים לעצמנו, ולא להישמע לתכתיבי סרגל השידורים ולוחות הזמנים שהוכנו על ידי אנשים אחרים. אבל כאן מדובר בחלונות רחבים יחסית של יממה, מה שמגדיל מאוד את הסיכויים לכך שהחשיפה הראשונית של האנשים לחומרים לא תהיה פיראטית – בהנחה שחווית הצפייהמשחק תהיה נוחה מספיק.

ובאשר לצפייה השניה, השלישית והרביעית – כאן זה כבר עניין של מוסר צריכה, בדיוק כמו בעבר. אם אתם רוצים לתמוך ביוצרים של הסדרה והמשחק, קנו את גרסאות ה-DVD או הגרסאות הדיגיטליות של היצירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully