וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלוש חברות

דידי חנוך

10.7.2008 / 11:20

מחר יושק אייפון דור 3. הגיע הזמן לעדכן את מפת הקרב על "המכשיר הנייד האחד". בשלוש הפינות: נוקיה, אפל וגוגל

בשנה שעברה כתבתי כאן על כך שנוקיה ואפל נערכות למלחמה על מכשיר ההתלכדות הנייד העתידי, אותו מכשיר שאנשים ייקחו איתם לכל מקום ושישמש כמכשיר לתקשורת, אינטרנט ומולטימדיה.

בחודשים שחלפו מאז עשו שתי החברות צעדים משמעותיים לקראת המלחמה העתידית. אפל משיקה מחר את אייפון דור 3, נוקיה החתימה שלוש מארבעת חברות המוזיקה הגדולות לתוכנית Comes With Music במסגרתה יוכלו לקוחות לרכוש מכשירים עם הורדות מוזיקה בלתי מוגבלות לשנה, ושתי החברות המשיכו במאמצי בניית האקוסיסטמה שתתמוך במכשירים שלהן. אפל משיקה את חנות היישומים שלה, שתאפשר למפתחים להרוויח כסף מהאייפון, בעוד נוקיה הודיעה שתהפוך את מערכת ההפעלה שלה למערכת הפעלה בעלת קוד פתוח.

אבל בינתיים הולכת ומתקרבת מתחרה שלישית לקרב על הניידות. וזאת מתחרה שלאף אחד - בכל תחום שניתן להרוויח בו כסף - לא כדאי להתעלם ממנה. אולי שמעתם עליה: קוראים לה גוגל.

חיפשתם אותם?

כזכור, ברבעון הבא יושקו המכשירים הראשונים שירוצו על אנדרואיד, מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל. ההדגמות של הממשק והיכולות של המערכת נראות מרשימות יותר בכל פעם, ומכיוון שגוגל לא מייצרת מכשירים בעצמה, מגוון חברות ייצרו בעבורה מכשירים וישווקו אותם למפעילים ברחבי העולם.

בשנה שעברה הגדרתי את המאבק בין אפל לנוקיה כקרב של "אחד נגד מאה", מכיוון שלאפל מכשיר סלולרי אחד בעוד לנוקיה מגוון גדול, הרי שלמרות שלכל השותפות של גוגל יחדיו נתח שוק עולמי שנופל מזה של נוקיה, היא תוכל להציע מגוון רחב יותר של מכשירים - וללא עלויות הייצור וההפצה של מתחרותיה.

כי באותה המידה שהקרב הזה הוא על המכשיר הנייד שעושה הכל, הוא גם על הפלטפורמה עליה המכשיר הזה יעבוד. כי כשאתה שולט בפלטפורמה - ולמרות היותה פלטפורמה פתוחה בקוד פתוח, אין ספק שגוגל שולטת באנדרואיד - אתה יכול להשתמש בה כדי למכור מדיה, כדי למכור שירותים, וכדי למכור פרסום.

המכשיר מוגש בחסות...

פרסום הוא חלק חשוב מאד מכל מה שקורה כאן. עד כה, פרסום בסלולרי התבצע בעיקר באמצעות סמסים ספאמריים מעצבנים מהמפעילות, שמעטות מהן מבינות באמת בחוויית משתמש. אבל בכירים בנוקיה אמרו לי שהחברה חושבת הרבה על הדרכים לבצע פרסום בסלולרי מבלי לפגוע בחוויית המשתמש, ואין ספק שהתהליך הזה יואץ ברגע שגוגל - חברת הפרסום הגדולה בעולם - תשיק את אנדרואיד.

ביום שבו יימצא פתרון מוצלח לפרסום בניידים, ייפתח השער למודלים עסקיים חדשים בעולם הסלולר. אם עד כה, רק למפעילות היה אינטרס לסבסד מכשירים - כשהרווח מגיע מדמי המנוי החודשיים - הרי שפרסום מקרב אותנו למודל האינטרנטי, שבו רוב הדברים בהם אנחנו משתמשים לא עולים דבר ורבים מהם ממומנים על ידי פרסום.

פתוח זה טוב?

החברה הנשכחת בכל הסיפור היא מיקרוסופט, מתחרה מרכזית של גוגל ושל אפל בעסקים אחרים. למה אני מתעלם ממיקרוסופט? כי יש לה רקורד מוכח של כשלון בתחום הנייד. החברה נמצאת כעת בגרסה 6 של מערכת ההפעלה שלה לניידים, ועוד לא יצרה מוצר שמעניק חווית משתמש שקרובה אפילו להגדרה "סבירה". יצרניות חכמות כמו HTC, מכסות על מערכת ההפעלה של מיקרוסופט כמעט לגמרי באמצעות ממשק משלהן. הרשו לי לנחש ש-HTC לא יעשו זאת כאשר ישיקו השנה את מכשיר האנדרואיד הראשון שלהם.

מעבר לכך, שימוש במערכת ההפעלה של מיקרוסופט עולה ליצרני טלפונים סלולריים כסף. אנדרואיד, כזכור, היא מערכת הפעלה בקוד פתוח. בקרוב - אם כי לא בקרוב מספיק - גם סימביאן של נוקיה תהפוך למערכת הפעלה פתוחה.

אפל, כדרכה, הולכת בכיוון ההפוך. היא היצרנית והמפתחת הראשית. רק חברות שיזכרו לאישורה יוכלו לפתח לאייפון, וגם זה במגבלות מאד ברורות. זה הופך את האייפון למכשיר מוגבל יותר, אבל כזה שעושה את מה שהוא עושה טוב יותר ממכשירים אחרים.

לדעתי, כפי שכתבתי בעבר, הגישה הזאת תתנקם בה כשתרצה להגדיל את נתח השוק שלה מעבר לאחוזים בודדים. במיוחד במאבק מול גוגל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

והמנצח יהיה?

קשה מאד לחזות בשלב זה מה יקרה בתחום מכשיר הבידור והתקשורת האישי - שאיני מכנה "סלולרי" מכיוון שזאת באמת תהיה רק פונקציה אחת מני רבות שלו - במיוחד מכיוון שאת אנדרואיד עוד לא ראינו בפעולה, נוקיה עוד לא השיקה מכשירי מסך מגע, והאייפון החדש רחוק מלהיות המילה האחרונה של אפל בעניין.

לעומת זאת, קל לחזות מה יקרה מבחינת הצרכנים: התחרות הזאת עומדת לעשות לנו רק טוב. לאלה מאיתנו שלא רוצים רק מכשיר שמאפשר שיחות ולפעמים איזה סמס, הדורות הבאים של עולם הסלולר עומדים לספק חוויה עשירה יותר בהרבה, ולחבר אותנו לעולם בדרכים חדשות ומעניינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully