וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Knol מושק

דידי חנוך

23.7.2008 / 21:42

השירות שכונה "הויקיפדיה של גוגל", הושק היום רשמית. רשמים ראשונים: לטוב ולרע, זאת לא ויקיפדיה

גוגל משיקה היום את Knol, שירות המידע עליו הכריזה לפני מספר חודשים ואשר הוגדר על ידי רבים כמתחרה של החברה לויקיפדיה. גוגל עצמם אמרו יותר מפעם אחת שלא מדובר במתחרה לויקיפדיה, וממבט ראשון, נראה שהאמירה הזאת מוצדקת במובנים רבים.

ההבדל המשמעותי ביותר בין שני האתרים הוא שויקיפדיה היא מוצר קהילתי בעוד Knol הוא מוצר של מומחים. האתר מספק למומחים במה לפרסם מאמרים, עליהם הם חתומים. קהילת הגולשים יכולה לדרג מאמרים ולהגיב עליהם, וגם לתקשר עם הכותבים. לכל מאמר/נושא יכול להיות כותב אחד או קבוצה של כותבים. כל משתמש יכול גם להוסיף שינויים למאמר (כל מאמר הוא "knol" כלומר יחידת ידע).

במידה רבה, knol הוא אמצעי הוצאה לאור אישי יותר ממה שהוא אנציקלופדיה. גוגל אמנם עושה מאמץ לוודא שכל כותב הוא מי שהוא, אבל מעבר לכך מדובר בסוג של בלוג אינפורמטיבי שכל כותב יוצר. כל כותב יכול גם להוסיף לנול שלו מודעות פרסומיות של גוגל, ולהרוויח ממנו אם המאמר זוכה למעמד ונצפה פעמים רבות.

מדובר, כאמור, בגישה הפוכה מזאת של ויקיפדיה. בויקיפדיה, הכוח הוא בידיה של הקהילה. זה יכול להוביל לויכוחים קטנוניים אינספור על נושאים שונים, אבל זה גם יוצר מצב בו אין אחראי אחד לשום דבר. בויקיפדיה, נושא יחיד יזכה למאמר אחד עם כותבים ועורכים רבים. בנול, לכל נושא יכולים להיות מאמרים שונים של כותבים שונים. המאמר שיזכה לקישורים רבים יותר ולדירוגים טובים יותר יובלט באופן אורגני במנוע החיפוש של גוגל ובמנוע החיפוש הפנימי של השירות.

ספאמיפיקציה

מידת ה"סמכותיות" של כל מאמר עשויה להיקבע על ידי גורמים רבים, כמו זהות הכותב, דירוג הגולשים וכיו"ב. עם זאת, יש סכנה מהותית לספאם בשירות, עקב הפיקוח המינימלי של גוגל. החברה אמנם מבטיחה לעשות מאמצים לנכש את הספאם, ומאמרים שתפקידם העיקרי לשמש כ"גשר" לתוכן חיצוני אסורים על פי תנאי השירות, אבל גם גוגל מודים שודאי יהיו מאמרים פרסומיים וספאם בשירות.

זאת סכנה שלא קיימת כל כך בויקיפדיה, מכיוון שהקהילה מנטרת כל שינוי לכל מאמר, והפיכת מאמר לפרסומי עשויה לגרום לתגובה מהירה מאד של עורכים.

ימצה את הפוטנציאל?

יש ב-Knol פוטנציאל גדול כאמצעי לתת במה למומחים לכתוב על תחומי הידע שלהם. כבר כעת, לאחר חודשי הבטא, יש באתר מאמרים מעניינים ואינפורמטביים מאד בתחומים רפואיים, אחזקת בית ועוד. אין ספק שגם בעתיד יופיעו לשירות מאמרים רבים שעשויים להפוך לדפיניטיביים בתחומם ברשת.

אבל יש גם מקום לחשש שהמאמרים החשובים והטובים יטבעו באוקיינוס של ספאם ושל מאמרים מוצלחים פחות. הפוטנציאל של Knol, גם במקרה הטוב, הוא לא להפוך לתחליף של ויקיפדיה כי אם כשירות משלים וכאמצעי לבלוגרים מומחים לכתוב על נושא באופן מעמיק מבלי שהטקסט ייקבר במעמקי הבלוג עם חלוף הזמן.

  • עוד באותו נושא:
  • גוגל
  • knol

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully