וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"הגיגית" של IBM

פרוייקט במעבדת המחקר הישראלית של IBM רוצה לשמור את זכרונותיכם, כשהוא שואב השראה מספרי הארי פוטר

את המושג Pensieve טבעה הסופרת J.K. Rowling בספר הרביעי בסדרת 'הארי פוטר', כדי לתאר כלי אחסון פיזי לזכרונות, אותן יכולים הקוסמים להוציא ולשמור. גילי בר הלל, מתרגמת הספרים, תרגמה את המושג כ'הגיגית', אבל בחברת IBM מעדיפים דווקא להשתמש במלה האנגלית המקורית לתיאור אחד הפרוייקטים החדשים שלהם.

הפרוייקט, IBM Pensieve (שם פנימי, לא מסחרי), מפותח על ידי מעבדות המחקר של החברה בחיפה, בהשראת ההגיגית בהארי פוטר. המטרה שלו – לקחת את התמונות מהטלפון הסלולרי שלכם, יחד עם מידע מלוח השנה, ולהוציא מכל זה כמה שיותר מידע על החוויות אותן עברתם. חלק מזה הוא ניתוח התמונות שלכם כדי להבין אם מדובר בצילום של כרטיס ביקור, מקום או אנשים, חלק אחר הוא עיבוד המידע כדי להגיע למשמעות המידע הזה עבורכם.

השלב הראשון בתהליך העבודה של המערכת הוא צילום התמונות. אנשי הפיתוח של Pensive הולכים, נכון לעכשיו, בכיוון של צילום אקטיבי של אובייקטים – תהליך בו אתם מצלמים את הדבר אותו אתם מבקשים לזכור ולא, נגיד, מסתובבים עם מצלמה כל הזמן. יש לכך מספר סיבות לכך, האחת היא הקושי שבעיבוד מידע רב כל כך, והשניה היא התפיסה על פיה אתם צריכים להחליט מה חשוב מספיק עבורכם.

השלב השני בפעילות הוא העלתן של התמונות למערכת עצמה. כאן נכנסים לפעולה מנועי העיבוד של IBM, אשר מנתחים את הטקסט שהם רואים (בינתיים רק טקסט מודפס באותיות לטיניות) ומנסים "לעכל" את הקשר שבין הטקסטים השונים לבין המידע הנוסף שנמצא במערכת. כך, למשל, מסתכל Pensieve על היומן שלכם, כדי להבין אם מדובר בצילום מפגישה מסויימת, בודק אם הפרטים הנמצאים בתמונה תואמים תבנית של כרטיס ביקור, ואם כן, האם כמה שניות לפני או אחרי הצילום שלו נעשתה גם תמונה של פנים אותן ניתן לצרף למידע שמופק מהכרטיס ומוכנס אל ספר הכתובות שלכם. אם זה לא מספיק, בחלק גדול מהטלפונים הסלולריים החדשים יש גם GPS, מה שמאפשר לחבר לתמונה נתונים גיאוגרפיים שיכולים גם הם להועיל לניתוחה.

חושבים גם על פרטיות

השלב השלישי הוא מתן האפשרות לאחזר את המידע אותה צברה המערכת. אנשי IBM הציגו גם את ממשק המשתמש הזה, שמאפשר לכם לחפש "זכרונות" על פי האנשים הקיימים בהם, מיקום התמונה, סוג האירוע וכו, כשכל תמונה או פריט יכולים להוות נקודת התחלה בחיפוש קונטקסטואלי. הממשק הנוכחי כולל שתי לשוניות, הראשונה אישית שלכם, והשניה היא האייטמים הפומביים של כל משתמשי התוכנה (אשר זמינה כיום לכל עובדי IBM).

באשר לבעיות פרטיות, אומר הצוות של Pensieve כי הם חושבים על הבעיות האלה והמערכת מסוגלת, למשל, להחביא מעיני זרים את האירועים שסומנו כפרטיים אצלכם ביומן הדיגיטלי, ובעתיד תאפשר אפשרויות אחרות של אי-שיתוף אוטומטי במקרים רגישים.

כל אלה הם רק ההתחלה. Pensieve נמצאת כיום בשלב בטא פנימית, ולא ברור אם תצא אי פעם החוצה או שמא תשמש בסיס לטכנולוגיות אחרות של IBM. בינתיים שוקדים בחברה על הרחבת היכולות והוספת מודולים נוספים למערכת, כשהם חושבים גם על דברים כגון זיהוי עצמים נוספים, זיהוי קולי, תוספות ממשק ושיפור יכולות ניתוח המידע.

  • עוד באותו נושא:
  • pensieve
  • ibm

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully